Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Spegellöst hus

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja...det blir spännande att se hur det barkar iväg närmaste 10 åren...vilka vägar de stora drakarna beslutar sig ta!?

Om verkligheten är samma sak som det bästa dina ögon kan förmedla så kommer du få äta upp de där orden.
Vi får väl se, ingen skulle bli gladare än jag. En EVF har många fördelar jämfört med en optisk sökare. Men i dagsläget tyvärr så stora nackdelar att det inte är något alternativ.

Vi får väl se, ingen skulle bli gladare än jag. En EVF har många fördelar jämfört med en optisk sökare. Men i dagsläget tyvärr så stora nackdelar att det inte är något alternativ.

I dagsläget håller jag med dig. Hurvida vi får se eller ej vet vi inte riktigt, aldrig är en längre tid än någon av oss kommer leva.

Svar: Ingen optisk sökare. Endast live-view på displayen på baksidan, eller möjligen i en elektronisk sökare, och sådant har inte imponerat på mig hittills.
Vi var många som inte var särskilt imponerade av digitalkameror i början heller, men se hur de har utvecklats.
Varför tror så många att just elektroniska sökare kommer att utvecklats så sakta, om än alls, medan så många andra av digitalkamerans funktioner utvecklats desto snabbare?

Olle

Karln är ett UFO.... Han är ungefär lika trovärdig som "en ding ding värld" var på 90-talet...

Tjaaa...tar man honom på blodigt allvar så kanske...han har dock en del vassa och bra synpunkter på prylhysterin som den digitala foteran inneburit.

Här Ken's egna ord på hur han ser på sig själv och sin sida:
"While often inspired by actual products and events, just like any other good news organization, I like to make things up and stretch the truth if they make an article more fun. In the case of new products, rumors and just plain silly stuff, it's all pretend. If you lack a good BS detector or sense of humor, please treat this entire site as a work of fiction."

Så hur är det grabbar....har ni nån "BS detector" eller för den delen nåt "sense of humor".. ;-)

Ken äger er alla som retar er på honom! :p

Senast ändrad:
Varför tror så många att just elektroniska sökare kommer att utvecklats så sakta, om än alls, medan så många andra av digitalkamerans funktioner utvecklats desto snabbare?
Det är väl bara att titta på utvecklingen hittills. Hur många av dagens kameror har högre upplösning i sin EVF är min gamla Minolta A2 (från 2004)?

En känner jag till, Panasonics flaggskepp GH1 som har 1,5 Mpix i sin EVF mot A2s 1,0 Mpix...

Fast systemkameror med elektroniska sökare har väl bara funnits drygt ett år?
Att man inte lagt så mycket krut på sökarna i s k långzoomar, som inkl jätteobjektiv kanske inte kostar mer än 3 - 4.000 och som oftast köps av personer med mycket lägre krav än dina, är ju inte så konstigt tycker jag.

Olle

Att man inte lagt så mycket krut på sökarna i s k långzoomar, som inkl jätteobjektiv kanske inte kostar mer än 3 - 4.000 och som oftast köps av personer med mycket lägre krav än dina, är ju inte så konstigt tycker jag.
Fast utvecklingen verkar ju gå bakåt. Fujis nya flaggskepp HS10, som kostar mer än en del dslr-paket och har en massa finesser som uppenbart riktar sig till avancerade amatörer (manuell zoom, raw osv) har sämre upplösning i sin EVF än gamla A2.

Jag är inte optimistisk, men hoppas jag har fel -- en fickvänlig kamera med hyfsat stor sensor och riktigt bra EVF vore ju en dröm.

Fast utvecklingen verkar ju gå bakåt. Fujis nya flaggskepp HS10, som kostar mer än en del dslr-paket och har en massa finesser som uppenbart riktar sig till avancerade amatörer (manuell zoom, raw osv) har sämre upplösning i sin EVF än gamla A2.

Jag är inte optimistisk, men hoppas jag har fel -- en fickvänlig kamera med hyfsat stor sensor och riktigt bra EVF vore ju en dröm.

Upplösning är inte allt, kan det möjligen vara så att den är snabbare t.ex?

Tjaaa...tar man honom på blodigt allvar så kanske...han har dock en del vassa och bra synpunkter på prylhysterin som den digitala foteran inneburit.

Här Ken's egna ord på hur han ser på sig själv och sin sida:
"While often inspired by actual products and events, just like any other good news organization, I like to make things up and stretch the truth if they make an article more fun. In the case of new products, rumors and just plain silly stuff, it's all pretend. If you lack a good BS detector or sense of humor, please treat this entire site as a work of fiction."

Så hur är det grabbar....har ni nån "BS detector" eller för den delen nåt "sense of humor".. ;-)

Ken äger er alla som retar er på honom! :p

Problemet uppstår när folk inte fattar att han är ett skämt.

Men kan vi då inte titta på det som det är ständig utväckling runt, å som har haft "EVF" sedan det blev digitalt, nämnligen DV kameror, hur är EVFn på dem idag? det va länge sedan jag höll i en DV av modellen med EVF så jag har ingen uppfattning, men har den utväckliats på dem? Om inte så är ju risken stor att de kommer vara dåliga ett bra tag framöver också å då framför allt i DSL kamerorna... (ja, notera inget R ;))

Vad är grejen med spegellöst hus? Jag har botaniserat lite, men hittar inget direkt intressant. Är det någon fördel med spegellösa systemkamerahus?
Hmm - hur ligger det till med din botaniseringsförmåga egentligen? :)

Kasta ett öga på denna bild:
http://www.ephotozine.com/articles/...nds-on-preview-13644/images/sony_hex_5_me.jpg

Det ser ut som en kompaktkamera, MEN DET ÄR DET INTE. Sensorn har APS-C storlek, otroligt nog. På bilden är dessutom den medföljande externa blixten påmonterad, så tar man bort den blir kameran förstås ännu mindre...

Grejen med spegellösa hus är alltså att man (åtminstone ifall man har Sonys mer än halvsekelslånga erfarenhet av elektronik och miniatyrisering) kan göra den minsta kameran med den största sensorn. Tvärtemot din uppfattning är jag övertygad om att detta inte kan bli något annat än en väldig succe.

Det finns redan indikationer på detta. Idag satte Sony Style Hong Kong upp möjligheten att förbeställa dessa kameror fram t.o.m. 27 juni. Det antal NEX-5 dubbel-objektiv kit som de hade reserverat i tron att de skulle räcka till under denna tid, såldes slut på mindre än 3 timmar...

Således, det verkar finnas rätt många som till skillnad från dig finner spegellösa hus utomordentligt intressanta. Kort sagt, vad jag kan se är att dessa kommer att skaka om fotovärlden! :)

Det kommer inte att plåtas professionellt varken sport eller naturfoto (fågel) med annat än optiska sökare under vår livstid. Möjligen om 2000 år eller så, om utvecklingen följer samma utvecklingskurva som hittills. Även de kortast tänkbara fördröjningar mellan sökare och verklighet är helt oacceptabla. men det kan finnas lösningar för det med.

Möjligen kan man tänka sig att kameran buffrar för att kompensera för fördröjningen eller att man tar skurar av bilder (filmar) och att man bara sitter hemma och sorterar, typ som många gör redan nu.

Vad gäller familjefoto, stilleben, kanske gatufoto och annat finns det redan idag EVF som funkar hyfsat och som säkert blir bättre i framtiden.

jag fattar helt enkelt inte grejen med at få ner storleken på huset till minsta möjliga...
har man en 14-24, 24-70 eller 70-200 eller 200-400 så kommer ju vikt- och storleksskillnaden mellan en NEX5 och en D90 vara försumbar... D90 kommer samtidigt ha mycket skönare grepp...

en NEX5 och ett par pannkakor är ju kul men det är väl en nichprodukt man kan äga parallellt med sitt canikon system utan att ha dåligt samvete...

en fråga tills jag orkat ta reda på svaret själv:
vad är storleks- och viktskillnaden mellan NEX5 + superzoom och d5000 + nikkor 18-200VR?

Det kommer inte att plåtas professionellt varken sport eller naturfoto (fågel) med annat än optiska sökare under vår livstid. Möjligen om 2000 år eller så, om utvecklingen följer samma utvecklingskurva som hittills. Även de kortast tänkbara fördröjningar mellan sökare och verklighet är helt oacceptabla. men det kan finnas lösningar för det med.

Hehe, ungefär så lät det när jag påtalade fördelarna med digitala systemkameror för ungefär tio år sedan. Jag skrev här på sidan att inom en snar framtid kommer vi ha digitala systemkameror, till överkomliga priser med kanske så mycket som 10-20 megapixlar, kompatibla med vår nuvarande objektivflora.
Jag lärde mig att aldrig säga aldrig.
:)

ANNONS
Götaplatsens Foto