Annons

Nikon D300s - Ändra exp.skala och ratt, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Har nu kommit igenom den värsta inlärningsfasen till Nikon D300s, men har en fråga:

Skalan för exponeringskompensation är omvänd på Nikon (f.d. Canonist) dvs minus på skalan är till höger. I Nikon D300s så har jag hittat att jag kan vända på skala via inställningarna i menyn f11 Reverse indicators, vilket jag provade MEN, även om skalan ändrades så ändrades inte inställningsratten. När jag vrider till höger så blir det fortfarande mer minus på exp.skalan.

Går det att ändra detta också? Alltså, jag vill öka exp.komp genom att vrida inst.ratt till höger OCH skalan skall visa plus till höger.

f7 Anpassa funktionsrattar > Omvänd rotering?

(Kommentar: D300s - f7Tilldela AE-L/AF, f8 Anpassa funktionsrattar)

hmm ... detta påverkade alla rattar ... blev rätt med exp.kompensationen, men bländare och slutartid ändrades också ... hrmm ... om jag vänder rattarna så ökar slutartidssiffran åt vänster, men den är ju egentligen 1/x ... så om jag rattar till vänster så blir siffran högre men den faktiska tiden kortare ... och för bländare får jag större bländare åt höger (mindre siffra!) ... kanske är logiskt trots allt.

Tack Adam, skall prova att vända på både f8 och f11 så får jag se hur jag upplever det.

Det beror på hur man ser det. Logiken ligger i att exponeringen minskar när du rattar åt höger om vi pratar om standardinställningen. Sedan om man tycker att det eller något annat är mest logiskt är väl mest en smaksak.

(Kommentar: D300s - f7Tilldela AE-L/AF, f8 Anpassa funktionsrattar)

hmm ... detta påverkade alla rattar ... blev rätt med exp.kompensationen, men bländare och slutartid ändrades också ... hrmm ... om jag vänder rattarna så ökar slutartidssiffran åt vänster, men den är ju egentligen 1/x ... så om jag rattar till vänster så blir siffran högre men den faktiska tiden kortare ... och för bländare får jag större bländare åt höger (mindre siffra!) ... kanske är logiskt trots allt.

Tack Adam, skall prova att vända på både f8 och f11 så får jag se hur jag upplever det.

Oops, tänkte inte på att det kunde skilja mot 300s (jag har en 300).
Hoppas du hittar nåt sätt att få det som du iaf. = )

ANNONS
Götaplatsens Foto