Annons

Närmare och större på sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan7

Aktiv medlem
Hej.
Jag har en liten fundering angående makroobjektiv. Det gäller Sigmas 180 mm med en närgräns på 46 cm - kontra Nikons 18-200 med en närgräns på 50 cm.
Nikon 200 mm och närgräns 50 cm vs Sigma 180 mm närgräns 46 cm. Att Sigmat är bättre rent optiskt osv tvivlar jag inte en sekund på - men frågan är: Vilken avbildning blir störst på sensorn? Makro ger 1:1 men hur stor är skillnaden mellan dessa båda beskrivna lägen? mvh Stefan Andersson

Största förstoring vid 200 mm på Nikonobjektivet är 0,22, vilket motsvarar avbildningsskala 1:4,5. Motivet blir alltså 4,5 ggr större på sensorn med Sigmaobjektivet än med Nikonobjektivet.
Nikonzoomen när inget makroobjektiv.

Olle

Men frågan är intressant!

Bestäms inte avbildningsskalan av bara två parametrar, brännvidd och avstånd till motivet? I så fall borde de två objektiven ge ungefär samma förstoringsskala. Vad är det jag och Stefan inte fattar?

Per.

Att både makroobjektiv och zoomobjektiv tappar brännvidd vid närgränsen. Zoomen mest i det här fallet, som det verkar.

Aha! Men det måste vara rätt mycket då, i det här fallet!

Finns mätningar? Jag försökte googla, men insåg inte riktigt vad jag skulle googla på för att få träff på det jag ville se.

Per.

Största förstoring vid 200 mm på Nikonobjektivet är 0,22, vilket motsvarar avbildningsskala 1:4,5. Motivet blir alltså 4,5 ggr större på sensorn med Sigmaobjektivet än med Nikonobjektivet.
Nikonzoomen när inget makroobjektiv.

Olle

Att Nikonobjektivet inte är något makroobjektiv är jag fullt medveten om. Jag bara lekte med tanken och kikakde på siffrorna. 200 mm och närgräns 50 cm borde i min lilla hjärna bli nästan lika stort på sensorn som 180 mm och närgräns 46 cm. /Stefan

Tappar brännvidd vid närgränsen? Vad nu då? Är inte 200 mm alltid 200 mm oavsett fotograferingsavstånd? Intressant....vill någon utveckla ytterligare./Stefan

Det är väldigt få objektiv som inte förändrar brännviden vid fokus, men hos de flest objektiv är förändringen lite och har liten praktisk betydelse. Men det är ändå lätt att se vad som händer när man fokuserar från oändligt till närgränsen. Brännvidden som anges på objektiv gäller vid oändligt avstånd

När det gäller optiska kompromisser som superzoomobjektiv som ska ha ett stort omfång och samtidigt vara kompakta så kan skillnaden vara väldigt stor (speciellt för tele). Hos tex Tamron 18-250 så förändras brännviden vid 250mm till 150-180mm vid närgränsen.

Men det finns objektiv som uppträder tvärt om, tex Tamrons 90mm makroobjektiv som blir ca 150mm vid närgränsen.

Tappar brännvidd vid närgränsen? Vad nu då? Är inte 200 mm alltid 200 mm oavsett fotograferingsavstånd? Intressant....vill någon utveckla ytterligare./Stefan
Nej tyvärr tappar många objektiv brännvidd vid närgränsen. T ex superzoomar och billiga telezoomar med hyffsad närgräns brukar göra det. Jag antar att objektiven blir mindre och billigare om man gör så.

Även de flesta av dagens makroobjektiv tappar brännvidd. På den tiden systemkamerorna hade endast manuell fokus fokuserades de flesta endast genom utdrag. Då behövdes ett utdrag = brännvidden för att få skala 1:1. De här objektiven tappade inte brännvidd, men fokusen blev för trög och långsam vid autofokus. Då började man göra makroobjektiv med innerfokus eller förkortat utdrag för att snabba på autofokusen. I de här objektiven rör sig linser i förhållande till varandra och det påverkar brännvidden.

Olle

Men det finns objektiv som uppträder tvärt om, tex Tamrons 90mm makroobjektiv som blir ca 150mm vid närgränsen.
Även Tamronobjektivet tappar brännvidd vid närgränsen. Om den i stället förlängdes till 150 mm skulle närgränsen behöva vara mycket längre vid 1:1 än vad den nu är.

Olle

Även Tamronobjektivet tappar brännvidd vid närgränsen. Om den i stället förlängdes till 150 mm skulle närgränsen behöva vara mycket längre vid 1:1 än vad den nu är.
Men det är rätt uppenbart att utsnittet/bildvinkeln förminskas kraftigt om man går från oändligt till närgränsen med detta objektiv. Tvärt om mot de flesta andra objektiv utsnittet/bildvinkeln brukar öka.

Men det är rätt uppenbart att utsnittet/bildvinkeln förminskas kraftigt om man går från oändligt till närgränsen med detta objektiv. Tvärt om mot de flesta andra objektiv utsnittet/bildvinkeln brukar öka.
Om ett objektiv är (pupill)symmetriskt och har ren utdragsfokusering (och alltså inte förändrar brännvidden vid fokusering) så kommer synvinkeln ändå att halveras när man fokuserar från oändligt till skala 1:1. Det är bara i specialfallet oändligt avstånd som synvinkeln enbart bestäms av brännvidd och sensorstorlek, på närmre håll måste vi även veta avbildningsskala och pupillförstoring för att få fram synvinkeln.

ANNONS
Götaplatsens Foto