Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Kan bildkvaliteten i en rätt inställd Nikon D3000 med ett bra objektiv, mäta sig med dyrare mer avancerade Nikon DX kameror??

(Jag kan nämna att jag är "lite för fixerad vid fotoprylarna") :)

Ja, det skulle jag vilja påstå. Om du jämför den med D80 och D200 borde den ha samma förutsättningar eftersom det sitter (i alla fall ungefär) samma sensor i alla. Även D60 hör till samma sensorgeneration men den är knappast mer avancerad än D3000, snarare tvärtom.

Med billig kamera (DX) och bra objektiv får man bilder av bättre kvalitet än med en dyr kamera (DX) med billigt objektiv, det är min övertygelse. Hoppar man upp på FX gäller det däremot inte...

Jag vill nog påstå att den kan det. Sensorn i D3000 motsvarar väl ungefär förra generationens "glad amatör"-kameror, som D80 t ex, vilket innebär att i bra ljus är kvalitén full jämförbar med vilken annan DX-kamera som helst. Det är när man måste ställa upp ISO det blir brusigare och det dynamiska omfånget minskar mer än med en dyrare kamera.

Jag har upptäckt ett irriterande problem med min d3000, trots att jag har gått in i inställningarna och satt Filnummersekvens på ON så kommer kameran inte ihåg vilket nummer den är på när jag fortmaterat kortet. Vad beror detta på???
Alltså filerna heter DSC_0001 osv och börjar om på 0001 när jag formaterat kortet. Detta leder ju till att alla mina bilder heter likadant.

Jag har upptäckt ett irriterande problem med min d3000, trots att jag har gått in i inställningarna och satt Filnummersekvens på ON så kommer kameran inte ihåg vilket nummer den är på när jag fortmaterat kortet. Vad beror detta på???
Alltså filerna heter DSC_0001 osv och börjar om på 0001 när jag formaterat kortet. Detta leder ju till att alla mina bilder heter likadant.

Jag störs av samma på min, när jag tömt minneskortet, börjar den på .0001 igen.
Vet inte hur man ska ställa in den, så det "rullar på" med tiden.

Någon som vet???

jodå, den står på On fortfarande och ändå fortsätter den att nollställa.. Det är mig ett stort mysterium...

Detta är mycket underligt men nu kickade mitt räkneverk igång också, har inte rört kameran sedan förra inlägget och nu ställde jag om den igen om då fungerar det. Har ingen aning om varför det började fungera nu...

Detta är mycket underligt men nu kickade mitt räkneverk igång också, har inte rört kameran sedan förra inlägget och nu ställde jag om den igen om då fungerar det. Har ingen aning om varför det började fungera nu...

F_N (!) Min kamera har börjat om från 001 igen, den gör det när jag formaterar minneskortet, brukar "tömma kameran" så ibland, men man får väl välja "ta bort efter importering, i windows 7"

Får läsa på mer i bruksanv.

F_N (!) Min kamera har börjat om från 001 igen, den gör det när jag formaterar minneskortet, brukar "tömma kameran" så ibland, men man får väl välja "ta bort efter importering, i windows 7"

Får läsa på mer i bruksanv.

Importinställningarna via kortläsaren i windows 7, var problemet. Jag gillar inte datorer, & datorer gillar inte mig(!) Vilken J__LA amatör man är.....

Hur ändrade du inställningarna för kortläsaren då?? Jag är inte superhaj där heller, men windows 7 och kortläsare har jag ju så det borde ju vara samma för mig...

Hur ändrade du inställningarna för kortläsaren då?? Jag är inte superhaj där heller, men windows 7 och kortläsare har jag ju så det borde ju vara samma för mig...

"Importinställningar" blå länken, när du valt att importera när kortet satts i...Filnamn, behåll ursprungligt filnamn.(!!) eller andra valmöjligheter, som passar en själv.

Nu blir jag litet småskraj.

Menar ni att det finns en pryl som döper om filer som den flyttar mellan kortet och filsystemet? Jag skulle springa lång väg från en sådan pryl! Vad är det för dumheter?

Jag hoppas att jag missuppfattat!

Per.

Nu blir jag litet småskraj.

Menar ni att det finns en pryl som döper om filer som den flyttar mellan kortet och filsystemet? Jag skulle springa lång väg från en sådan pryl! Vad är det för dumheter?

Jag hoppas att jag missuppfattat!

Per.

Min nya super mini PC med windows 7 & kortläsare, har med grundinställningningarna döpt om filer, när jag importerat från minneskortet, från dess ursrprunglig filnamn DSCN_0123 typ, till "001" osv dvs. startat om numreringen vid varje ny importering i ny mapp. , det verkar vara så i min dator, men nu har jag ändrat det..

Senast ändrad:
Min nya super mini PC med windows 7 & kortläsare, har med grundinställningningarna döpt om filer, när jag importerat från minneskortet, från dess ursrprunglig filnamn DSCN_0123 typ, till "001" osv dvs. startat om numreringen vid varje ny importering i ny mapp. , det verkar vara så i min dator, men nu har jag ändrat det..

Man undrar vem som specificerade det bisarra kravet... Och vad det ska vara till för.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto