Annons

Pc vs Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

fototubbe

Aktiv medlem
Hej alla .............

Har lite frågor ang redigeringsprogram.

Har nu använt min D3000 några månader och är mer än nöjd. Jag uppskattar också det enkla bildredigerings programmet som finns i kameran.

Nu är det dax för mig att gå vidare i min utveckling och ska då skaffa ett bildredigeringsprogram.

Photoshop är såklart det vanligaste programet och säkert väldigt bra.
Misstänker att det finns även grattisprogram som håller samma klass.

Går det att kombinera alla redigeringsprogram med Mac respektive PC.
Har fått en snabb demo om hur Macs redigeringsprogram funkar, iof var det en säljare som vissa men det var väldigt imponerande.

Vad använder "församlingen" här på Fotosidan ? eller vad hade ni valt ?

Må gott i sommar värmen/ Rickard
 
Du kommer inte få några vettiga svar på denna fråga eftersom dom flesta svaren kommer vara av "religös" karraktär, dvs Macianerna kommer bedyra att Mac är bäst och PCianerna kommer bedyra att PC är bäst.
Bägge kommer klara av att bildredigering på ett väldigt bra sätt. Prova Windows 7 och OS/X och se sedan vart hjärta och plånbok för dig.

/Karl
 
Håller helt med Karl här. Det är bäst att se vad du Du gillar bäst, inte vad "vi på forumet" gillar.
Själv sitter jag på Windows 7 vilket jag tycker är ett helt galant OS, kan ej svara på mycket om OSX då jag ej testat de under längre period. Men som sagt - testa själv ifall du chansen och avgör sedan vilket som passar dig bäst.
 
Du väljer förstås Mac om du kan välja fritt. Windows köper de som är tvungna (läs pga sitt jobb eller för att de investerat fast sig i dyr programvara), enkelt!
 
Håller helt med Karl här. Det är bäst att se vad du Du gillar bäst, inte vad "vi på forumet" gillar.
Själv sitter jag på Windows 7 vilket jag tycker är ett helt galant OS, kan ej svara på mycket om OSX då jag ej testat de under längre period. Men som sagt - testa själv ifall du chansen och avgör sedan vilket som passar dig bäst.

Ok, således går det inte att göra bilder bättre med tex Mac, det handlar således mest om vad som känns rätt för just mej.

Väljer man PC så sparar man iof lite pengar som kan gå till ett hyffsat objektiv ;o))

/ R
 
Ok, således går det inte att göra bilder bättre med tex Mac, det handlar således mest om vad som känns rätt för just mej.

Väljer man PC så sparar man iof lite pengar som kan gå till ett hyffsat objektiv ;o))

/ R

PC är inte billigare, bara sämre (ska du ha en PC med Mac prestanda kostar den lika mycket eller mer). Men lite mindre prestanda och ett objektiv kanske är bättre.

Hihi, bara skojar! ^^

Det låter helt klart vettigt att göra som de skrev, prova själv och tyck till själv! :)
 
Bilderna kommer inte bli bättre pga operativsystemet, att slösa pengar i onödan på en Mac och köpa plastlinser kommer dock ge klart sämre bilder.

Dom senaste iMac:arna är prisvärda PCn och fungerar aldeles utmärkt efter att man bytt ut OS/X mot Windows 7.

/Karl
 
Bilderna kommer inte bli bättre pga operativsystemet, att slösa pengar i onödan på en Mac och köpa plastlinser kommer dock ge klart sämre bilder.

Dom senaste iMac:arna är prisvärda PCn och fungerar aldeles utmärkt efter att man bytt ut OS/X mot Windows 7.

/Karl

Varför skulle man köpa iMac och installera Windows 7? o_O Möjligtvis att man kör båda sida vid sida men att inte installera OS/X låter fel.

Bilderna blir inte bättre av operativsystemet, däremot blir det _roligare_ beroende på vilket operativsystem man har. Att tro att Mac är dyr liksom att du får samma prestanda av en PC som är billigare än Mac är bara en lögn...
 
Varför skulle man köpa iMac och installera Windows 7? o_O Möjligtvis att man kör båda sida vid sida men att inte installera OS/X låter fel.

OS/X skulle ju bara ligga där och ta plats, vilket är helt onödigt. Så bort med det och in med Windows 7.

Bilderna blir inte bättre av operativsystemet, däremot blir det _roligare_ beroende på vilket operativsystem man har. Att tro att Mac är dyr liksom att du får samma prestanda av en PC som är billigare än Mac är bara en lögn...

För pengen X kan du i stort sett alltid hitta en PC som presterar bättre, fast det snabbare systemet behöver inte alltid vara bättre. iMac:arna är ganska svårslagna om man tittar på prestanda, kvalitet och pris. Dom är dock urkassa om man tittar på utbyggbarhet.

/Karl
 
Du kommer inte få några vettiga svar på denna fråga eftersom dom flesta svaren kommer vara av "religös" karraktär, dvs Macianerna kommer bedyra att Mac är bäst och PCianerna kommer bedyra att PC är bäst.
Bägge kommer klara av att bildredigering på ett väldigt bra sätt. Prova Windows 7 och OS/X och se sedan vart hjärta och plånbok för dig.

/Karl

Religös karaktär där brukar du och Erik utmärka er bra i erat krig för pc mot mac.Hur många mac/pc trådar har ni lycktats stänga? Jag tycker du o alla andra ska köra vidare med pc för då kan vi andra fortsätta med en problem fri vardag med mac. Så välj gärna pc det är billigare o mycket bättre enligt bla Karl.
 
OS/X skulle ju bara ligga där och ta plats, vilket är helt onödigt. Så bort med det och in med Windows 7.

Jag har Windows 7 och Vista Business men ska gå över till OS/X. Windows 7 har fått mycket beröm men å andra sidan har tidigare versioner fått extremt mycket kritik... Vista har däremot fått mycket kritik och varför jag inte klagat är väl för att:
1. Jag skaffade inte Vista tidigt.
2. Jag har inget att jämföra med utöver XP vs. Vista.

För pengen X kan du i stort sett alltid hitta en PC som presterar bättre, fast det snabbare systemet behöver inte alltid vara bättre. iMac:arna är ganska svårslagna om man tittar på prestanda, kvalitet och pris. Dom är dock urkassa om man tittar på utbyggbarhet.

/Karl

Du får inte en PC med samma prestanda som en Mac för mindre summa eller nu skriver du iMac visserligen. Jag har ingen koll på de stationära utan syftar bara på laptops. Vad det gäller utbyggbarhet så är det ju inget man precis gör för vana på en laptop.
 
Religös karaktär där brukar du och Erik utmärka er bra i erat krig för pc mot mac.Hur många mac/pc trådar har ni lycktats stänga? Jag tycker du o alla andra ska köra vidare med pc för då kan vi andra fortsätta med en problem fri vardag med mac. Så välj gärna pc det är billigare o mycket bättre enligt bla Karl.

Denna tråden gick in i det ironiska stadiet redan i inlägg 4 och det var inte mitt.

/Karl
 
Du får inte en PC med samma prestanda som en Mac för mindre summa eller nu skriver du iMac visserligen. Jag har ingen koll på de stationära utan syftar bara på laptops. Vad det gäller utbyggbarhet så är det ju inget man precis gör för vana på en laptop.

Jo, och denna tråden handlar väl inte endast om laptops?

/Karl
 
Jo, och denna tråden handlar väl inte endast om laptops?

/Karl

Nej, men ska man mecka med datorn så mycket själv kan man väl bygga en helt själv också... ja, jag vet de som gör det! Att ha PC istället för Mac som OS ser jag ingen förklaring till, i varje fall inte med anledningen att de färdiga datorer som säljs för PC är lättare att bygga ut. Undrar verkligen om trådskaparen behöver ha sååå speciell utrustning dessutom.

Jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig en stationära igen, tar plats och det är superkul att flänga runt med datorn. Kan tänka mig att det finns ytterst få som verkligen behöver så himla avancerad dator att de kräver en stationär. Personlig åsikt visserligen, absolut.
 
Denna tråden gick in i det ironiska stadiet redan i inlägg 4 och det var inte mitt.

Icke! Ironi är att tro att människor av fri vilja köper Windows. Det händer aldrig. Det beror alltid på yttre omständigheter. En tragisk barndom, en elak arbetsgivare, grupptryck, en dominant partner eller att man råkat göra fel från början och har svårt att ta sig ur det pga att leverantörer som Adobe mfl vägrar crossplatform uppgraderingar, om de nu gör det, har aldrig haft anledning att fråga.
 
Ja, en problemfri vardag utan virus för hackarna vill åt majoriteten dvs. PC-användare (med sämre system)! ;D

Om de kunde så skulle de nog försöka täppa till käften på oss Macanvändare också. Skriva virus mot windows lär de sig redan på spädbarnsavdelningen på dagis så det borde inte ge någon status i hackerkretsar längre.
 
Jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig en stationära igen, tar plats och det är superkul att flänga runt med datorn. Kan tänka mig att det finns ytterst få som verkligen behöver så himla avancerad dator att de kräver en stationär. Personlig åsikt visserligen, absolut.

Jag kan inte tänka mig att vara utan vare sig min bärbara eller min stationära. Ibland behöver man råstyrka och stor skärm då är den stationära oslagbar, men för det mesta är laptopen smidigare.

/Karl
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Similar threads

ANNONS