Annons

ny laptop för lightroom och videoediting (mac vs pc)

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Jag brukar köra separat tangentbord och mus till. Sätter den bärbara brevid den separata skärmen (eller brevid två separata skärmar) så att man kan använda alla skärmar samtidigt.

Mitt tips är att lägga mest pengar på en bra extern skärm som har hårdvarukalibrering och gärna med AdobeRGB (om du någon gång vill skicka några filer för utskrift) som möjlig färgrymd. Det har du mest igen i längden gällande foto.

MEST pengar på en bra skärm? hur menar du ? mer än själva datorn?

Jag har skickat mängder bilder till framkallning och bilderna ser exakt likadana ut som på min skärm så den skärmen som sitter i min iMac duger mer än väl för mig.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Gällande RAM och att utöka det så är det så att man är fast i den mängd man har från början med en MBP retina, det går inte att utöka. Sannolikt räcker 8GB länge. Mer RAM kanske förlänger hur länge du kan använda den då framtida proogram kanske kräver mer. Men då kanske du vill ha annan processor också. Som det låter på dig kanske 8GB räcker. Däremot kanske överväg 256GB SSD om det finns risk/chans att andra i familjen kan komma att ladda ner program på den.
har kollat massor videos på youtube nu angående 8gb vs 16gb och har själv dragit slutsatsen att det INTE är värt att köpa 16gb varianten. I alla fall inte till det jag använder datorn till. Enligt många är det helt bortkastade pengar då datorn inte blir snabbare eller bättre.

Har ju själv erfarenhet från det när jag uppgraderade min dator från 8gb till 24gb. Märkte ingen som helst skillnad i mitt arbete.

Angående hårddisken så kostar 128gb 11990kr och 256gb 14990kr
känns absolut inte värt 3000kr extra för att få 128gb till. Då köper jag helst en 2tb extern disk som är både gigantiskt mycket större och mycket billigare.
Har ingen familj som fyller hårddisken för mig :)

Men nu är jag inte säker längre på att jag vill sälja min iMac. Kanske behåller den och köper en macbook också. När jag är hemma kan jag ju då koppla upp laptopen till iMac och få en större skärm. Om det visar sig att laptopen är snabbare och bättre än min iMac (vilket jag tror den kommer att vara)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
har kollat massor videos på youtube nu angående 8gb vs 16gb och har själv dragit slutsatsen att det INTE är värt att köpa 16gb varianten. I alla fall inte till det jag använder datorn till. Enligt många är det helt bortkastade pengar då datorn inte blir snabbare eller bättre.

Har ju själv erfarenhet från det när jag uppgraderade min dator från 8gb till 24gb. Märkte ingen som helst skillnad i mitt arbete.

Angående hårddisken så kostar 128gb 11990kr och 256gb 14990kr
känns absolut inte värt 3000kr extra för att få 128gb till. Då köper jag helst en 2tb extern disk som är både gigantiskt mycket större och mycket billigare.
Har ingen familj som fyller hårddisken för mig :)

Men nu är jag inte säker längre på att jag vill sälja min iMac. Kanske behåller den och köper en macbook också. När jag är hemma kan jag ju då koppla upp laptopen till iMac och få en större skärm. Om det visar sig att laptopen är snabbare och bättre än min iMac (vilket jag tror den kommer att vara)
Du får jämföra hur mycket du får för din iMAC vid försäljning jf med kostnaden för en ny extern skärm. Fördelen med extern skärm är att den kan hårdvarukalibreras medan iMac å andra sidan ursprungligen är kalibrerad på fabrik. Frågan är om du tjänar på att koppla upp din MBP till iMac jf med att bara köra iMac. Ett krångel med två datorer är att t ex Lightroom bara länkar biblioteket till en plats. Redigerar du ibland från en dator och ibland från en annan måste du importera bilderna till båda ex av LR och då tappar du historiken över vad som är redigerat redan och inte. Så blit det i alla fall med den köpta versionen (vet ej med prenumerstionstjänsten).
 

andreassofus

Aktiv medlem
Du får jämföra hur mycket du får för din iMAC vid försäljning jf med kostnaden för en ny extern skärm. Fördelen med extern skärm är att den kan hårdvarukalibreras medan iMac å andra sidan ursprungligen är kalibrerad på fabrik. Frågan är om du tjänar på att koppla upp din MBP till iMac jf med att bara köra iMac. Ett krångel med två datorer är att t ex Lightroom bara länkar biblioteket till en plats. Redigerar du ibland från en dator och ibland från en annan måste du importera bilderna till båda ex av LR och då tappar du historiken över vad som är redigerat redan och inte. Så blit det i alla fall med den köpta versionen (vet ej med prenumerstionstjänsten).
Det känns fel att göra sig av med min iMac bara för att köpa en skärm till laptopen. är ju egentligen ganska nöjd med min iMac. den funkar bra. att sitta och arbeta i lightroom och photoshop med den funkar kanon och det är det jag gör allra mest. så behåller den nog ändå. Och sen köper en macbook som resedator precis som det var tänkt från första början.

kanske istället skulle uppgradera hårddisken till en ssd i iMac:en. Ver kar ju ändå vara det som ger mest när det gäller datorns snabbhet.

Att behöva ha bilder på olika datorer är såklart ett litet problem. men ändå inget större problem skulle jag tro.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med i nästan allt som Fredrik säger (mycket vettigt och balanserat). Men även om jag själv har en gammal MB Pro (15" med retina) ifrån sent 2012 som har 8 GB RAM och 256 GB SSD, så skulle jag personligen idag absolut inte låsa fast mig i samma spec.

En sak är om man kan expandera/byta, i efterhand, men eftersom man inte enkelt kan det på nästan några moderna bärbara, så skulle jag absolut inte ens överväga att investera i en dyr dator som inte minst har 16GB RAM eller mimimum 512GB SSD.

Skulle jag köpa en billig "slit och släng"-dator för några tusenlappar, så kan 8GB vara OK, men inte för en dyr investering i en dator med jättefina skärmegenskaper jag betalar dyrt för, och som jag dessutom främst skall använda för bildhantering de kanske kommande 5 åren.

Men det är bara mina egna 5 ören.

(Står däremot själv lite rådlös om vilken modell jag skall satsa på, och om jag skall gå vidare på Mac eller Windows-maskin, men redan idag så slår jag i taket med 8GB GB RAM och endast 256 GB lagring, så det kommer jag verkligen inte att begränsa en nyinvestering till).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det känns fel att göra sig av med min iMac bara för att köpa en skärm till laptopen. är ju egentligen ganska nöjd med min iMac. den funkar bra. att sitta och arbeta i lightroom och photoshop med den funkar kanon och det är det jag gör allra mest. så behåller den nog ändå. Och sen köper en macbook som resedator precis som det var tänkt från första början.

kanske istället skulle uppgradera hårddisken till en ssd i iMac:en. Ver kar ju ändå vara det som ger mest när det gäller datorns snabbhet.

Att behöva ha bilder på olika datorer är såklart ett litet problem. men ändå inget större problem skulle jag tro.
Problemet är inte bilderna utan länken till LR biblioteket. Med LR på två datorer med alla bilder på samma externa hårddisk skall det gå för LR att hitta men du har sämre koll på vilka bilder som redan är redigerade då du går emellan.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om jag väljer en sån här lösning. vad för skärm ska jag satsa på? är nöjd bara den är lika bra som den jag har nu. har ingen lust att lägga för mycket pengar på skärm.
Vet inte om detta är svaret du söker, eller om du tycker att det är för mycket pengar, men här kan du finna mycket matnyttigt vad det gäller skärmar och allt annat som är relaterat till foto. Sedan har du ju den fenomenalt duktiga Stefan Ohlsson till din hjälp, och vilken dyker upp här på fotosidan som gubben i lådan mellan varven. Det är f ö han som är (bl. a ) ansvarig för de tekniska artiklarna på SFF.

Priset ligger på i runda slängar 6 400 :- och får väl ses som överkomligt (?)

Avslutningsvis, får jag tipsa dig om denna tidskrift ? Jag fick mitt första exemplar igår och min spontana reaktion var väldigt positiv. Inte som en ersättning för Fotosidan (bäst att nämna det), utan snarare som ett komplement.

Eftersom du, (som jag) är intresserad av landskapsfotografi (och du, till skillnad från mig, är en erkänt duktig sådan), så kanske denna publikation kunde intressera dig ?

Finns att köpa i pressbyrån som lösnummer, om man inte känner för att satsa på en prenumeration med en gång, men jag rekommenderar dig verkligen att köpa (det senaste) ett ex, för att testa.

Man kan även köpa äldre utgåvor (för halva priset) men därtill tillkommer frakt, så frågan är om det är någon ekonomisk vinst. Ett tips i vart fall.

Dessutom kan man skicka in sina alster till tidningen, och om dom blir godkända, så kan man få dom publicerade (if you know what I mean ;-)).
 

martinot

Aktiv medlem
Problemet är inte bilderna utan länken till LR biblioteket. Med LR på två datorer med alla bilder på samma externa hårddisk skall det gå för LR att hitta men du har sämre koll på vilka bilder som redan är redigerade då du går emellan.
Exakt.

Detta är en av de stora nackdelarna och begränsningarna med databasdrivna verktyg som tex. Adoble Lr och Apple iTunes. Man blir oftast praktiskt så hårt begränsad till mer eller mindre en enda fysisk maskin (och måste sätta upp mer eller mindre krångliga appspecifika synklösningar, som oftast är klart besvärligare och mer begränsade).

Klar fördel (även om några andra nackdelar) med de verktyg som har en grundarkitektur som är lite mer fildriven och metadatadriven. De fungerar då oftast mycket bättre i en miljö med flera olika maskiner som är inblandade, och betydligt enklare att lägga filer i vilken standard molntjänst som helst (DropBox, OneDrive, GoogleDrive, etc), eller extern disk/hemmaserver/NAS.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Jag måste reagera på Apples prissättning när det gäller höja från 8 till 16 GB, det är ju förnedrande för kunden att behöva lägga 4000kr när det egentliga priset är runt 500kr. Detsamma gäller SSD 128 till 256GB för 3000kr när skillnaden bara är några hundralappar. Jag tcker Apple ser sina kunder som dumma får som går att lura på vad som helst.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Vet inte om detta är svaret du söker, eller om du tycker att det är för mycket pengar, men här kan du finna mycket matnyttigt vad det gäller skärmar och allt annat som är relaterat till foto. Sedan har du ju den fenomenalt duktiga Stefan Ohlsson till din hjälp, och vilken dyker upp här på fotosidan som gubben i lådan mellan varven. Det är f ö han som är (bl. a ) ansvarig för de tekniska artiklarna på SFF.

Priset ligger på i runda slängar 6 400 :- och får väl ses som överkomligt (?)

Avslutningsvis, får jag tipsa dig om denna tidskrift ? Jag fick mitt första exemplar igår och min spontana reaktion var väldigt positiv. Inte som en ersättning för Fotosidan (bäst att nämna det), utan snarare som ett komplement.

Eftersom du, (som jag) är intresserad av landskapsfotografi (och du, till skillnad från mig, är en erkänt duktig sådan), så kanske denna publikation kunde intressera dig ?

Finns att köpa i pressbyrån som lösnummer, om man inte känner för att satsa på en prenumeration med en gång, men jag rekommenderar dig verkligen att köpa (det senaste) ett ex, för att testa.

Man kan även köpa äldre utgåvor (för halva priset) men därtill tillkommer frakt, så frågan är om det är någon ekonomisk vinst. Ett tips i vart fall.

Dessutom kan man skicka in sina alster till tidningen, och om dom blir godkända, så kan man få dom publicerade (if you know what I mean ;-)).
tack ska kika där på skärmarna :)

dtidskriften har jag sneglat på förut men aldrig köpt faktiskt. kanske skulle köpa ett lösnummer och se vad det är för något :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Problemet är inte bilderna utan länken till LR biblioteket. Med LR på två datorer med alla bilder på samma externa hårddisk skall det gå för LR att hitta men du har sämre koll på vilka bilder som redan är redigerade då du går emellan.
så vad säger du? att et är dumt, värdelöst och jättekonstigt att man har en reselaptop?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Håller med i nästan allt som Fredrik säger (mycket vettigt och balanserat). Men även om jag själv har en gammal MB Pro (15" med retina) ifrån sent 2012 som har 8 GB RAM och 256 GB SSD, så skulle jag personligen idag absolut inte låsa fast mig i samma spec.

En sak är om man kan expandera/byta, i efterhand, men eftersom man inte enkelt kan det på nästan några moderna bärbara, så skulle jag absolut inte ens överväga att investera i en dyr dator som inte minst har 16GB RAM eller mimimum 512GB SSD.

Skulle jag köpa en billig "slit och släng"-dator för några tusenlappar, så kan 8GB vara OK, men inte för en dyr investering i en dator med jättefina skärmegenskaper jag betalar dyrt för, och som jag dessutom främst skall använda för bildhantering de kanske kommande 5 åren.

Men det är bara mina egna 5 ören.

(Står däremot själv lite rådlös om vilken modell jag skall satsa på, och om jag skall gå vidare på Mac eller Windows-maskin, men redan idag så slår jag i taket med 8GB GB RAM och endast 256 GB lagring, så det kommer jag verkligen inte att begränsa en nyinvestering till).
när behöver du 16gb ram menar du? som jag sagt innan så märker jag absolut ingen som helst skillnad från 8 till 24 gb.

angående hårddisken så säger jag även det igen. Jag ska köpa en extern hårddisk som jag ska använda ihop med laptopen, detta är för att smidigt kunna säkerhetskopiera filer på resor samt för att det är en extremt mycket billigare lösning än att uppgradera till 256gb på macbook.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
tack ska kika där på skärmarna :)
Inga problem. Och om Stefan Ohlsson säger att dom är bra. Då är dom bra ;-).

tidskriften har jag sneglat på förut men aldrig köpt faktiskt. kanske skulle köpa ett lösnummer och se vad det är för något :)
Tycker jag bestämt att du skall göra. Det första intrycket sägs vara bestående och jag fick mitt första nummer igår. Som jag redan berättat, fick jag en väldigt positiv upplevelse. Det handlar uteslutande om bilder och den fotografiska processen. Om du vill läsa om reportage och tester och dyl, då får du läsa Fotosidan Magasin (eller liknande), istället.

Ett lösnummer går på en hundring, och det kan du väl kanske kosta på dig ? Jag hoppas (och tror) att du skulle uppskatta publikationen, eftersom den (indirekt) riktar sig till dig ;-). Men du gör som du vill naturligtvis, bara ett tips i all välmening :).

Läs gärna ledaren i länken som jag skickade tidigare (ledaren i nummer 1/-17), så får du en uppfattning om textmaterialet i tidningen.

Gillar hur skribenterna beskriver sina bilder, men även bilderna i sig. Dom skapar ett lugn hos mig, och det är något jag uppskattar. Lugn (och ro), jag avskyr stress som pesten ;-).
 

Tony johansson

Aktiv medlem
så vad säger du? att et är dumt, värdelöst och jättekonstigt att man har en reselaptop?
Egentligen inte, men varför inte vänta med redigeringen tills dess att du kommer hem, och utnyttjar resan till att fotografera maximalt morgon, middag och kväll istället ?

En reselaptop kan du ha ändå, för att kolla igenom bilderna och att föra över dom till (ytterligare) en extern hårddisk, som backup. Redigeringen kan du koncentrera dig på när du är hemma, då du skall återskapa den känsla du hade i fotoögonblicket då du tog bilden. På så sätt kan du förflytta dig tillbaka till den plats (och tid) där du tog bilden, med hjälp av minnet ;-).
 

andreassofus

Aktiv medlem
Egentligen inte, men varför inte vänta med redigeringen tills dess att du kommer hem, och utnyttjar resan till att fotografera maximalt morgon, middag och kväll istället ?

En reselaptop kan du ha ändå, för att kolla igenom bilderna och att föra över dom till (ytterligare) en extern hårddisk, som backup. Redigeringen kan du koncentrera dig på när du är hemma, då du skall återskapa den känsla du hade i fotoögonblicket då du tog bilden. På så sätt kan du förflytta dig tillbaka till den plats (och tid) där du tog bilden, med hjälp av minnet ;-).
ja det har jag också skrivit tidigare. meningen är inte att jag ska sitta hela dagarna och redigera alla bilder. utan att kolla på bilderna och kanske redigera 1-2 bilder om jag vill.

Datorn är inte tänkt att ha som endast redigeringsdator, utan jag vill mer eller mindre ha en laptop som jag kan ha med på resor, men också funkar att redigera på.

men här verkar det vara så att enbart det absolut bästa duger och allt annat är skit :)

har aldrig hört förr att en macbook pro skulle vara en dålig dator, tvärtom. Alla som har en verkar vara extremt nöjda med den. Dessutom ska den vara ruskigt snabb, mycket pga hårddisken som tydligen ska vara riktigt bra.

Har säkert sett på 50 youtubeklipp nu om datorn där folk testar olika saker som fotoredigering,videoredigering ända upp till 4k och även spel som call of duty och liknande och det verkar oftast fungera smärtfritt.

Sen finns det självklart bättre maskiner men det är ju en kostnadsfråga också.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det bestämmer du väl iofs själv, men oftast är det så att man får vad man betalar för ; -).
självklart, och med det menar du att en macbook pro med 8gb ram och supersnabb SSD och i5 processor är en dålig dator? :)

Hur många av er har erfarenhet själv av just en sådan dator? och hur många av er har jämfört en med 8gb och en med 16gb?

och ni som säger att den inte duger, vad har ni själv för dator?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
självklart, och med det menar du att en macbook pro med 8gb ram och supersnabb SSD och i5 processor är en dålig dator? :)
Jag menar ingenting, Andreas.

F ö så har jag en stationär dator med en Intel Haswell i7 (bla bla) processor, samt 32 Gb Ram med en Nec Spectraview skärm tillkopplad och en del andra pryttlal, men jag lyckas inte få till lika fina bilder som dig i alla fall ;-).

Dessutom hade du ju en Lenovo på G. Varför inte satsa på den ? Den bild jag har tagit och som rönt mest uppmärksamhet är redigeras på en nu ~7 år gammal laptop som täcker ~ 50 % av aRGB =0 !!

Då jag gjorde den redigeringen hade jag inte en susning om kalibrering och färgrymder etc. så jag tror inte att du skall oroa dig för mycket ;-).
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag menar ingenting, Andreas.

F ö så har jag en stationär dator med en Intel Haswell i7 (bla bla) processor, samt 32 Gb Ram med en Nec Spectraview skärm tillkopplad och en del andra pryttlal, men jag lyckas inte få till lika fina bilder som dig i alla fall ;-).

Dessutom hade du ju en Lenovo på G. Varför inte satsa på den ? Den bild jag har tagit och som rönt mest uppmärksamhet är redigeras på en nu ~7 år gammal laptop som täcker ~ 50 % av aRGB =0 !!

Då jag gjorde den redigeringen hade jag inte en susning om kalibrering och färgrymder etc. så jag tror inte att du skall oroa dig för mycket ;-).

Så länge min nya laptop är lika bra som min iMac så är jag nöjd, och jag tror att en macbook pro 2015 är bättre på många sätt.

varför jag gav upp lenovo var för att jag orkar inte byta system till windows. blir lite krångligt att ha två olika system. kör jag mac på båa så blir ju arbetsflödet det samma. dessutom har du ju iCloud som är smidigt.
sen gillar jag verkligen operativsystemet hos mac.

sen är det mer virus och skit på windows (som säkert har blivit tryggare sen jag hage pc sist) dessutom behöver man ett antivirusprogram igång hela tiden som tar massa kraft.

tror macen har bättre skärm också än lenovo.

på lenovon kan du inte heller uppgradera i efterhand, dock är ju den billigare från början så det är ju positivt.

hehe angående mina bilder så är det väl tur att datorkraften inte har något med bilderna att göra, och att man lyckas knäppa någon bra bild även om man har en dålig dator :D
 
ANNONS