Annons

Pc vs Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Falumas

Aktiv medlem
Icke! Ironi är att tro att människor av fri vilja köper Windows. Det händer aldrig. Det beror alltid på yttre omständigheter. En tragisk barndom, en elak arbetsgivare, grupptryck, en dominant partner eller att man råkat göra fel från början och har svårt att ta sig ur det pga att leverantörer som Adobe mfl vägrar crossplatform uppgraderingar, om de nu gör det, har aldrig haft anledning att fråga.
:) Windows 7 väljer jag gärna själv, Adobes program skulle jag bara installera om jag fick betalt för det.

Vi får väl gå till psykologen så att det en gång för alla kan redas ut vad vi råkat ut för i våra barndomar som gör att vi nu tänker så olika.

/Karl
 

tozz

Avslutat medlemskap
Om de kunde så skulle de nog försöka täppa till käften på oss Macanvändare också. Skriva virus mot windows lär de sig redan på spädbarnsavdelningen på dagis så det borde inte ge någon status i hackerkretsar längre.
Jag har ju sagt åt dig att läsa dina uppdateringsloggar KG, senast för några dagar sedan kom det massor med fixar på kända säkerhetshål (http://support.apple.com/kb/HT4188)

http://news.cnet.com/8301-27080_3-20002317-245.html (vad skulle det ge för cred att släppa exploits för det minst säkerhetsmedvetna OS:et?)
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jag kan inte tänka mig att vara utan vare sig min bärbara eller min stationära. Ibland behöver man råstyrka och stor skärm då är den stationära oslagbar, men för det mesta är laptopen smidigare.

/Karl
Råstyrka för vadå? Och behöver verkligen trådskaparen det?

Stor skärm? Pft... inget klår en HDTV på 42 tum eller mer. ;)

Nej, ökningen av laptops är helt förståelig!
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Om de kunde så skulle de nog försöka täppa till käften på oss Macanvändare också. Skriva virus mot windows lär de sig redan på spädbarnsavdelningen på dagis så det borde inte ge någon status i hackerkretsar längre.
Haha, tycker det är underligt att Mac inte används mer. Jag menar... hur många attacker utsätts inte PC-användare för hela tiden, jag har själv blivit attackerad några ggr dock inga större så jag har klarat mig fint. Är alltid försiktig och öppnar inte vad som helst. Mitt gratis virusprogram (AVG) verkar även riktigt bra. Har dock en kompis som fick hela sin dator förstörd pga. virus kom in i datorn och det var bara att köpa en ny... KUL!
 

Falumas

Aktiv medlem
Råstyrka för vadå? Och behöver verkligen trådskaparen det?

Stor skärm? Pft... inget klår en HDTV på 42 tum eller mer. ;)

Nej, ökningen av laptops är helt förståelig!
Jag behöver det när jag sätter ihop mina panoramor, det kan ta 30min även på en kraftfull burk.

En 42" HDTV är sällan optimalt placerad för datoranvändning, avståndet mellan soffbordet och TVn är ofta för långt för att jag skall vara nöjd när jag jobbar med datorn.

Inte alls, för kreti och pleti är en laptop oftast optimal. För en fotograf har oftast både en laptopskärm och en TV för dålig färgåtergivning. iPad:en har dock en bra skärm.

/Karl
 
Senast ändrad:

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jag behöver det när jag sätter ihop mina panoramor, det kan ta 30min även på en kraftfull burk.

En 42" HDTV är sällan optimalt placerad för datoranvändning, avståndet mellan soffbordet och TVn är ofta för långt för att jag skall vara nöjd när jag jobbar med datorn.
Ta en stol och sätt dig närmare TV:n då. ;)

Inte alls, för kreti och pleti är en laptop oftast optimal. För en fotograf har oftast både en laptopskärm och en TV för dålig färgåtergivning.

/Karl
Vad märkvärdiga ni ska vara då. :p

Plus, svårt att förstå hur en liten datorskärm kan vara bättre än en 42 tums HDTV. o_O
Ok, färgåtergivning, men det borde väl finnas olika varianter av HDTV. Jag menar... vilken datorskärm mäter 42 tum?
 

KGS

Aktiv medlem
Jag har ju sagt åt dig att läsa dina uppdateringsloggar KG, senast för några dagar sedan kom det massor med fixar på kända säkerhetshål (http://support.apple.com/kb/HT4188)

http://news.cnet.com/8301-27080_3-20002317-245.html (vad skulle det ge för cred att släppa exploits för det minst säkerhetsmedvetna OS:et?)
Om det är så lätt så borde åtminstone EN gammal avdankad hacker i fyllan o villan ha råkat göra något mot OS X... Steve ligger steget före!
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
iPad:en har dock en bra skärm.

/Karl
Haha, borde väl finnas en likvärdig HDTV? xD

Vill verkligen ha en iPad... Men min pappa tycker att den verkar löjlig pga. att den största erbjuder 64GB minne. Men vadå... kan man inte tänka sig att det kan gå att utöka senare? Sen var jag ju inne på att lagra på extern disk istället för i min MBP och då spelar det liksom ingen roll om iPad bara erbjuder 64GB.

Mitt problem med iPad är mer att den inte verkar gå att koppla till en HDTV, i varje fall inte vad jag läst. Fanns ju adaptrar för USB och VGA annars. :/
 

Falumas

Aktiv medlem
Ta en stol och sätt dig närmare TV:n då. ;)
Ergonomin brukar bli klart lidande av det.

Vad märkvärdiga ni ska vara då. :p

Plus, svårt att förstå hur en liten datorskärm kan vara bättre än en 42 tums HDTV. o_O
Ok, färgåtergivning, men det borde väl finnas olika varianter av HDTV. Jag menar... vilken datorskärm mäter 42 tum?
Det finns säkert olika bra HDTVn, men mig veterligen finns det ingen som är lika bra som en bra datorskärm. Som kille hävdar jag bestämmt att det inte är storleken som räknas.

/Karl
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Ergonomin brukar bli klart lidande av det.
Finns massa bra stolar, kan ta en riktigt ergonomisk datorstol eller fotölj och luta dig tillbaka med fotstöd. ;D

Det finns säkert olika bra HDTVn, men mig veterligen finns det ingen som är lika bra som en bra datorskärm. Som kille hävdar jag bestämmt att det inte är storleken som räknas.

/Karl
Storleken spelar visst roll! I det här fallet... höhö! ;D
 

tozz

Avslutat medlemskap
Om det är så lätt så borde åtminstone EN gammal avdankad hacker i fyllan o villan ha råkat göra något mot OS X... Steve ligger steget före!
Som jag sa, läs patch notes, det finns gott om exploits och det kommer nya hela tiden. OS X är ju alltid den plattformen som faller först i tävlingar :)
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Som jag sa, läs patch notes, det finns gott om exploits och det kommer nya hela tiden. OS X är ju alltid den plattformen som faller först i tävlingar :)
Förklara, vad är exploits? Virus? Vad? Flera menar ju att Mac inte råkat ut för någon...

Vilka tävlingar? Visa mig säkra källor till påståendet!
 

Falumas

Aktiv medlem

tozz

Avslutat medlemskap
Förklara, vad är exploits? Virus? Vad? Flera menar ju att Mac inte råkat ut för någon...

Vilka tävlingar? Visa mig säkra källor till påståendet!
Jag hänvisade till två källor för några inlägg sedan, ett är Apples egna dokumentation över den senaste OS X uppdateringen (10.6.4). Den andra var en intervju med en högt ansedd person som jobbar med datorsäkerhet.
Här är en annan artikel:
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/192412/safari_iphone_hacked_on_first_day_of_pwn2own_contest.html (http://en.wikipedia.org/wiki/Pwn2Own)

Exploits är det folk ska vara oroliga för, virus är det bara ignoranta (i den mening att dom inte förstår eller vill förstå mjukvara) människor som pratar/bryr sig om. En exploit innebär t.ex. att någon kan tömma din dator på all känslig information, installera mjukvara och sen styra den bästa han/hon vill och du vet inte ens om det. Ett virus in the wild har nog inte existerat sedan tidigt 2000-tal.
Det finns en väldigt stor mängd likgiltighet och dumhet hos Macfanatiker, Apple är inte långsamma med att kapitalisera på dessa genom reklam om att OS X skulle vara säkrare än något annat, så är givetvis inte fallet.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Ta en stol och sätt dig närmare TV:n då. ;)



Vad märkvärdiga ni ska vara då. :p

Plus, svårt att förstå hur en liten datorskärm kan vara bättre än en 42 tums HDTV. o_O
Ok, färgåtergivning, men det borde väl finnas olika varianter av HDTV. Jag menar... vilken datorskärm mäter 42 tum?
Ja men de är ju för lågupplösta. 1920 * 1080 (FullHD upplösning) är ju för lite. Man vill ju ha 1920 * 1200 på en 24" skärm och 2560 * 1440 på 27" och 2560 *1600 på en 30"

M
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jo, men dom ljuger. Virus i sig är ovanligt numera både på Windows och OS/X, det är trojaner och säkerhetshål som är problemen nu för tiden. Där råkar även Macanvändarna i klistret.

http://www.idg.se/2.1085/1.296093/windows-7-ar-sakrare-an-snow-leopard

/Karl
Fast det står ju inte att just Mac är problemet (OS/X) utan Safari. Visst, låter inte bra om Safari men jag har faktiskt inte tänkt köra Safari som webbläsare. Dessutom är IE ändå grymt dåligt på alla sätt och vis!!! Kanske säkrare än Safari men det är ta mig fan dåligt att Microsoft inte fäljt webbstandarden förrän nu...
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jag hänvisade till två källor för några inlägg sedan, ett är Apples egna dokumentation över den senaste OS X uppdateringen (10.6.4). Den andra var en intervju med en högt ansedd person som jobbar med datorsäkerhet.
Här är en annan artikel:
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/192412/safari_iphone_hacked_on_first_day_of_pwn2own_contest.html (http://en.wikipedia.org/wiki/Pwn2Own)

Exploits är det folk ska vara oroliga för, virus är det bara ignoranta (i den mening att dom inte förstår eller vill förstå mjukvara) människor som pratar/bryr sig om. En exploit innebär t.ex. att någon kan tömma din dator på all känslig information, installera mjukvara och sen styra den bästa han/hon vill och du vet inte ens om det. Ett virus in the wild har nog inte existerat sedan tidigt 2000-tal.
Det finns en väldigt stor mängd likgiltighet och dumhet hos Macfanatiker, Apple är inte långsamma med att kapitalisera på dessa genom reklam om att OS X skulle vara säkrare än något annat, så är givetvis inte fallet.
Eh... virus inte existerat sen tidigt 2000-tal? Kan garantera att min kompis dator blev angripen lång efter 2000-talet...

Jag har faktiskt aldrig hört någon med Mac personligen som nämnt något om detta, att förkasta Apple såsom du gör är bara löjligt. De gör faktiskt bra produkter, även om Safari kanske inte är så säkert för det är precis det testerna skriver om. Inte om Mac annars, de skriver ju om Safari hela tiden...
 

tozz

Avslutat medlemskap
Eh... virus inte existerat sen tidigt 2000-tal? Kan garantera att min kompis dator blev angripen lång efter 2000-talet...

Jag har faktiskt aldrig hört någon med Mac personligen som nämnt något om detta, att förkasta Apple såsom du gör är bara löjligt. De gör faktiskt bra produkter, även om Safari kanske inte är så säkert för det är precis det testerna skriver om. Inte om Mac annars, de skriver ju om Safari hela tiden...
Jag tror bara du har en felaktig bild av vad ett virus är, det är inte samma sak som en trojan eller spyware.

Hur många säkerhetsintresserade människor umgås du med? Att de som köper Mac gärna tror på reklamen är ju en annan historia, visst är det skönt att leva i en drömvärld, men i mitt yrke så kan man inte göra det, då är det verkligheten som gäller. Jag vet inte var jag förkastade någon, jag har bara skrivit att det är påhitt och lögner att OS X skulle vara säkrare än något annat (eller att det är säkert över huvud taget). I Apples egna dokumentation är det massor med säkerhetshål som inte är relaterade till Safari, inte påstår du väl att Apple hittar på egna brister i sina produkter?
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jag tror bara du har en felaktig bild av vad ett virus är, det är inte samma sak som en trojan eller spyware.

Hur många säkerhetsintresserade människor umgås du med? Att de som köper Mac gärna tror på reklamen är ju en annan historia, visst är det skönt att leva i en drömvärld, men i mitt yrke så kan man inte göra det, då är det verkligheten som gäller. Jag vet inte var jag förkastade någon, jag har bara skrivit att det är påhitt och lögner att OS X skulle vara säkrare än något annat (eller att det är säkert över huvud taget). I Apples egna dokumentation är det massor med säkerhetshål som inte är relaterade till Safari, inte påstår du väl att Apple hittar på egna brister i sina produkter?
Återigen... Safari. Svårt att skilja på operativsystem och webbläsare? Vad jag vet går det alldeles utmärkt att köra andra webbläsare än Safari (liksom att köra andra webbläsare än IE i Windows!).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS