Annons

Funkar Canon 15-85/3,5-5,6 IS USM ihop med EOS 1000D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Veda59

Aktiv medlem
Har helt nyligen köpt kameran tillsammans med 18-55 (kitobjektivet utan IS) och är inte nöjd med bilderna. Bilderna blir nästan sämre än mina gamla kompaktkameror. Till viss del kanske det beror på fotografen som inte lärt sig allt ännu.

Skulle gärna ha lite större zoomomfång som normalobjektiv, för resor och andra tillfällen när lätt packning behövs. Men kameran får inte bli för framtung eller tung överhuvudtaget.

Är det någon som har testat objektivet på en 1000D eller har en uppfattning ändå?

Det passar alldeles utmärkt på 1000D. Jag har inte använt det själv, men allt jag läst tyder på att det är riktigt bra. Hittar man det till vettigt pris är det säkert ett bra köp.

Att du tycker bilderna blir sämre än från en kompaktkamera kan bero på att Canon brukar vara försiktiga med sina jpg. Du kan prova med att ställa in kameran så att den lägger på lite mer skärpning, lite mer mättnad och kanske lite mer kontrast. Eller göra det själv efteråt i ett bildbehandlingsprogram i datorn.

Tack för ett snabbt svar!

Jag skall testa att lägga på skärpa mm i datorn på de bilder jag redan tagit. Objektivet är så pass dyrt att jag får vänta ett tag med att köpa det.

Har helt nyligen köpt kameran tillsammans med 18-55 (kitobjektivet utan IS) och är inte nöjd med bilderna. Bilderna blir nästan sämre än mina gamla kompaktkameror. Till viss del kanske det beror på fotografen som inte lärt sig allt ännu.

Skulle gärna ha lite större zoomomfång som normalobjektiv, för resor och andra tillfällen när lätt packning behövs. Men kameran får inte bli för framtung eller tung överhuvudtaget.

Är det någon som har testat objektivet på en 1000D eller har en uppfattning ändå?

Mitt råd är att ALLTID fota med RAW+JPG. Platsbehovet är inte längre problem, 8GB kort rymmer rätt många av dessa.
Och experimentera med egna stil-inställningarna, efter en vecka ser du vilka inställningar passar just dig.
Tänk på att AWD inställning är sällan optimala, nästan bara vid solsken, använd de manuella vitbalans inställningar.
Sedan när du kollar RAW bilden, och ställer in efter egen smak, jämför du med dina inställningar på JPG-n. Efter någon vecka kan du ställa in så att du blir direkt nöjd även med din JPG.

Mitt råd är att ALLTID fota med RAW+JPG. Platsbehovet är inte längre problem, 8GB kort rymmer rätt många av dessa.
Och experimentera med egna stil-inställningarna, efter en vecka ser du vilka inställningar passar just dig.
Tänk på att AWD inställning är sällan optimala, nästan bara vid solsken, använd de manuella vitbalans inställningar.
Sedan när du kollar RAW bilden, och ställer in efter egen smak, jämför du med dina inställningar på JPG-n. Efter någon vecka kan du ställa in så att du blir direkt nöjd även med din JPG.

Vill tillägga, att idag finns nästan inte några riktigt dåliga objektiv, inte ens 18-55 utan IS. Och 18-55 IS är faktiskt väldigt prisvärd för 1000 kr, begagnad kan du få för 700.

Trevligt vid resor att ha en 15-85 , men för samma pris kan du få en 18-55 IS, en 50/1,8 och en riktigt bra macrotele och några motljusskydd, SD-kort och lite pengar över.
Det är en smaksak, men jag tror med dessa utvecklas du som fotograf bättre, än med 15-85 IS.

Jag har funderat över om jag skulle fota raw+jpg av någon anledning. Just nu är inställningen på enbart raw. Men det skall jag ändra. Som sagt, det ryms många bilder på kortet ändå.

Hur som helst kommer jag inte att köpa ett nytt objektiv redan. Måste lära mig kameran först, har bara haft den i tre veckor. Priset är absolut avskräckande, men det kan ju vara bra att veta om man skulle "snubbla" över ett begagnat till bra pris, att det passar. Sen finns det andra trevliga objektiv på önskelistan också.

Jag har funderat över om jag skulle fota raw+jpg av någon anledning. Just nu är inställningen på enbart raw. Men det skall jag ändra. Som sagt, det ryms många bilder på kortet ändå.

Hur som helst kommer jag inte att köpa ett nytt objektiv redan. Måste lära mig kameran först, har bara haft den i tre veckor. Priset är absolut avskräckande, men det kan ju vara bra att veta om man skulle "snubbla" över ett begagnat till bra pris, att det passar. Sen finns det andra trevliga objektiv på önskelistan också.
15-85 IS är ganska nytt, svårt att få på begmarknaden. Men du kan få för ca halva priset eller billigare företrädaren. (17-85)

Men för att utvecklas som fotograf borde du köpa någon ljusstark fast optik. Billigast är 50/1,8 för en tusenlapp, och riktigt bra egenskaper. Utmärkt portättobjektiv. Köp inte UV filter till det.
Något dyrare (ca 4000) är en kort tele (även 50 är egentligen kort tele på 1000D) på 90 eller 100 mm/2,8.
På köpet får du macrofunktionen, som öppnar nytt fotograferingsområde.

ANNONS
Götaplatsens Foto