Annons

Hur tänker folk på Blocket?

chrillenilsson

Aktiv medlem
det får jag... det står längre upp i tråden :)

Jag erbjöd personen att göra dealen med min kompis som bor i London, men aj aj aj, det gick tyvärr inte då :)

Oväntat? Njaeeeee
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Vad svarade han? Kopiera gärna in svaret, det är mycket intressant att läsa hur de försöker svänga sig ur detta utan att tappa ansiktet...
 

chrillenilsson

Aktiv medlem
BÖRJA LÄNGST NER I INLÄGGET...
-----

oh well,
my dear scam artist.
Do U really think any living person will fall for your bullshit? The whole thing is total scam and that is also why your ad has been removed from Blocket.
Och jag kan ju lika gärna skriva resten på svenska, med tanke på att du förstår det lika bra.
Det är sådana "människor" som du som ger oss andra ett dåligt rykte. Hoppas verkligen att ngn som blir extra arg på dig sätter åt sig ordentligt. Personligen har jag tillräckligt med info om dig, så hade jag varit dig skulle jag hållit mig från att försöka lura folk ett tag. Ligg lågt är mitt tips till dig!

------

If you want to proceed with the deal then please send to me your full name and address so I can start the transaction with the company.Thank you and I will wait your answer.

----------

okey then...
seems fine...
So how do we go from here?

-----------

As you can see in my last email I was telling you that the package is at the company and the receipt is in the package

------------

well, if U have the receipt, the name of the store should be right on it?
no?

----------

The final price is 7500 SEK.I do not know the exact name of the store but I do have the receipt.In this moment the package is at the company. I left it in their custody because I do not have a lot of free time and this way when I have a buyer I will be able to start the transaction fast.
Byt bild

------------

and what is your final price in SEK?

------------

Hello again.I am really glad that you speak english. The lens were bought in Sweden.I want to make this transaction by an escrow company, they will handle this transaction for us (receiving payment and delivery). All taxes are included in the price and the shipping process will take aprox 3 days. This are the steps of the transaction:1. First of all and most important, if You agree to close the deal, You will have to send me Your shipping information ( Your full name and address / contact phone number and if available also a fax number ).- After I receive Your shipping information, I will contact the transport company and make the shipping reservation onto Your name and with your shipping address as the intended receiver. 2. You will receive a notification from the transport company as a confirmation that the package is in their custody.- You will also receive the payment instructions. - You will have to make the payment to them. The transport company will verify the payment, and if everything is in order, they will start the shipment and the package will be delivered to your door step in 3 working days. The payment is sent to the transport company and not to me directly. The payment will be forwarded to me only after You receive the package and confirm that You accept it.- After You will receive the package and You will be completely satisfied with it, You will instruct the transport company with your decision. 3. The package will come with 10 days Return Policy ( Period to inspect the package and if by any reason You won't be satisfied, You will be fully refunded within 24 hours). If by any reason, You will not be satisfied with the product, You will return it to the transport company with no expense. ( I will support all the returning taxes ). The return policy is like a warranty that everything is exactly as I described it and it will be provided by me in association with the transport company. The transaction will be ensured by their third party service the offers both the seller and the buyer safety.If you agree with all this we can proceed with the deal.Thank you and I will wait your fast answer.

----------

well,
why are U trying to sell the lens in sweden when U are living in the UK?
And what is your final price?

-------------

Hej, Tack för att du kontaktar mig angående min prtodukt. Den finns fortfarande kvar. Produkten är perfekt och inkluderar alla tillbehör. Vänligen kontakta mig om du vill köpa min produkt. Just nu är jag i London, UK för jag har just flyttat hit. Om du gillar produkten kan vi göra en snabb affär. Skatter och frakt är inkluderat i priset. Tack. P.S. I am very sorry for my Swedish but I hope you can understand. If you want we can continue in english, because it would be much better for me.
 
Senast ändrad:

chrillenilsson

Aktiv medlem
å här e min andra mail :)

hej igen,
fel adress innan...jag köper obejktivet för 5000:-. hör av dig om de är intressant
mvh> > johan

----

Tack för att du kontaktar mig angående min prtodukt. Den finns fortfarande kvar. Produkten är perfekt och inkluderar alla tillbehör. Vänligen kontakta mig om du vill köpa min produkt. Just nu är jag i London, UK för jag har just flyttat hit. Om du gillar produkten kan vi göra en snabb affär. Skatter och frakt är inkluderat i priset.

--------

so is the price 5000 SEK okey with you?
please respond ASAP as I have another purchase eventually coming up
regards johan

--------

NO I am sorry
The last price is 7200 SEK

--------

I can go as far as 6500 SEK...
lets say the if the price was okey... how do we conduct the business then?

----------

I want to make this transaction by an escrow company, they will handle this transaction for us (receiving payment and delivery). All taxes are included in the price and the shipping process will take aprox 3 days.
This are the steps of the transaction:.....

bla bla bla

-------


well, the thing is that I have a friend in London that I am about to visit this week or next...
we could meet up and seal the deal there...

---------


I am sorry but I need to make the sale this week.Thank you anyway for your interest.

---
---
---
Å där hörde vi inte mer honom! :)

--------
 

blueman

Aktiv medlem
hej ...

mmm man blir imponerad fotovänner..jag har själv två annonser ute nu , både här och på blocket då ja säljer två objektiv ... jag har blivit kontaktad nu av tre stycken engelskskrivande som utan att ställa en fråga om objektiven direkt vill ha kontonummer så de kan göra "affär"... en annan rolig grej e ju skamprutarna ... båda objektiven har kanonpris .. senast idag skrev en man att han direkt kunde slå till om jag kunde tänka mig att sälja ett av objektiven för 3000 kr billigare =) stämning ....

ha de bäst fotovänner ....

fredrik L
 

chrillenilsson

Aktiv medlem
mmm man blir imponerad fotovänner..jag har själv två annonser ute nu , både här och på blocket då ja säljer två objektiv ... jag har blivit kontaktad nu av tre stycken engelskskrivande som utan att ställa en fråga om objektiven direkt vill ha kontonummer så de kan göra "affär"... en annan rolig grej e ju skamprutarna ... båda objektiven har kanonpris .. senast idag skrev en man att han direkt kunde slå till om jag kunde tänka mig att sälja ett av objektiven för 3000 kr billigare =) stämning ....

ha de bäst fotovänner ....

fredrik L
nu kanske detta låter en aningens rasistiskt, men.... gör inga biznizz med folk som inte bor i sverige... missförstå mig rätt :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Med tanke på att samme kille hållit på i mer än ett halvår tycker jag att han borde lärt sig att använda svenska namn som Arne eller Gösta istället. Han borde lära sig svenska med så flitigt som han besökt blocket.
Frågan är vad blocket sysslar med som släpper igenom samme snubbe gång på gång på gång. Borde inte vara svårt att se var pengarna kommer ifrån.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Oh, ja. Den har jag saknat länge nu. Och vilket reko pris?

*mår pyton*

Måtte det inte finnas ngn som ramlar i fällan, utan folk har förstånd nog att läsa på prisjakt lr annan sida. Men det är nog så att än är inte den siste blåögde född...

Men, vi behöver inte gå över ån efter vatten. Jag vet inte om man skall börja fladdra med annonser från denna sidan. Kanske är det inte politiskt korrekt. Vad tycker Ni? Skall man fråga en annonsör hur man kan begära nypris/nästan nypris för begagnade saker, eller är vi här undantagna denna skärseld eftersom de som läser annonserna här per automatik är mer insatta? Jag tror det finns många, liksom jag själv, nybörjare här. Och alla jobbar nog inte som upphandlare.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Oh, ja. Den har jag saknat länge nu. Och vilket reko pris?

*mår pyton*

Måtte det inte finnas ngn som ramlar i fällan, utan folk har förstånd nog att läsa på prisjakt lr annan sida. Men det är nog så att än är inte den siste blåögde född...

Men, vi behöver inte gå över ån efter vatten. Jag vet inte om man skall börja fladdra med annonser från denna sidan. Kanske är det inte politiskt korrekt. Vad tycker Ni? Skall man fråga en annonsör hur man kan begära nypris/nästan nypris för begagnade saker, eller är vi här undantagna denna skärseld eftersom de som läser annonserna här per automatik är mer insatta? Jag tror det finns många, liksom jag själv, nybörjare här. Och alla jobbar nog inte som upphandlare.
Nä, det är väl inte politiskt korrekt att fladdra med annonser som finns här på Fotosidans annonsmarknad, men håller med dig till fullo. Trist med alla dessa, såväl nyblivna som gamla FF-medlemmar som begär löjliga priser, men har som tidigare sagt accelererat de senaste åren. Man kan väl hoppas att folk hajjar ändå genom att som du föreslog kolla prisjakt innan. Även trist med de som köper och säljer bara för att tjäna pengar, inte att själv använda grejerna. Jag må ha handlat mycket här, men aldrig för att köpa och sälja med vinst, utan för att leka och använda med prylarna, det är det som är kul, och därför trist med de som slår mynt av det på en sådan här medlemssite. De borde hålla sig till blocket. Men men, är väl ofrånkomligt antar jag.
 

iSolen.se

Guest
Nä, det är väl inte politiskt korrekt att fladdra med annonser som finns här på Fotosidans annonsmarknad, men håller med dig till fullo. Trist med alla dessa, såväl nyblivna som gamla FF-medlemmar som begär löjliga priser, men har som tidigare sagt accelererat de senaste åren. Man kan väl hoppas att folk hajjar ändå genom att som du föreslog kolla prisjakt innan. Även trist med de som köper och säljer bara för att tjäna pengar, inte att själv använda grejerna. Jag må ha handlat mycket här, men aldrig för att köpa och sälja med vinst, utan för att leka och använda med prylarna, det är det som är kul, och därför trist med de som slår mynt av det på en sådan här medlemssite. De borde hålla sig till blocket. Men men, är väl ofrånkomligt antar jag.
Du kan ju alltid pruta...nån som är intresserad av mitt 70-200? :)
 

Ragdollar

Aktiv medlem
Blocket och naivitet går INTE ihop ...

Någon som såg annonsen för ett par dagar sedan på en Canon 5D MKII för 8000 kr, i princip oanvänd med alla tillbehör och i originalkartong, inkl kitobjektivet.

För bra för att vara sant förståss, misstänker stöldgods alternativt en komera som inte finns.
Anmälde mitt intresse (som den Nikotinist jag är), fick svar att kameran är kvar men att han just flyttat till London men ville göra affär och att frakt och moms ingick i priset 8000. Jag svarade att jag självklart inte skickar pengar i blindo utan gärna köper om vi kan ordna utbyte där jag först får se och känna på kameran - Svar uteblev, inte helt oväntat.

Hoppas bara ingen annan skickade pengar i förskott, inte kul att bli blåst på 8000 och sedan stå där utan utrustning.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Det har jag försökt göra... pruta alltså... jag brukar ytterst försiktigt fråga om säljaren kan tänka sig göra något på priset, samt att jag skickar med länkar till vad de kostar nya och då får jag ibland spydigheter tillbaks att jag inte förstår marknaden och "alla" begär exv 5000:- för beggade EF 70-200 f/4L USM som går att köpa nya för strax under 6 loppor. Jag anser att ett beggat skall på sin höjd kosta 2/3-delar = 4000:- eftersom i realiteten är all garanti förverkad även om den är max 1 månad gammal, då garantin är ett avtal mellan 1a köparen och garantigivaren. Är den 3 år eller äldre max halva nypriset. Jag gav 4000 från Rajala för mitt med beg-garanti... Kanske ngt för Er som letar istället för privatannonser? Jag ser så många produkter som ligger osålda efter hela tiden och om man då frågar, behöver man inte mötas av spydigheter. Man kan enkelt säga, nej jag avser inte sänka priset.

Så, nu fick jag ur mig det. Det kanske blir ett jäkla väsen, men kanske skall det få debatteras då? Jag står för min åsikt, efter flera år i elektronikbransch, samt idag som upphandlare till yrket.
 

chrillenilsson

Aktiv medlem
Någon som såg annonsen för ett par dagar sedan på en Canon 5D MKII för 8000 kr, i princip oanvänd med alla tillbehör och i originalkartong, inkl kitobjektivet.

För bra för att vara sant förståss, misstänker stöldgods alternativt en komera som inte finns.
Anmälde mitt intresse (som den Nikotinist jag är), fick svar att kameran är kvar men att han just flyttat till London men ville göra affär och att frakt och moms ingick i priset 8000. Jag svarade att jag självklart inte skickar pengar i blindo utan gärna köper om vi kan ordna utbyte där jag först får se och känna på kameran - Svar uteblev, inte helt oväntat.

Hoppas bara ingen annan skickade pengar i förskott, inte kul att bli blåst på 8000 och sedan stå där utan utrustning.
vad hette personen som du mailade med?
Lane Bradley?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Gav blocket länken till den här tråden.

Hej,

Tack för din anmälan.

När det kommer till bedrägerier jobbar vi ständigt med att hålla blocket fritt
från oseriös annonsering. Alla annonser granskas manuellt, och de som släpps in
felaktigt tas bort vid eftergranskning eller då det inkommer anmälningar.

Självfallet loggas all information vi har på annonser som registreras och vi har
ett gott samarbete med poliser över hela landet. Vi ser dagligen till att polisen
får information och får ta del i uppgifter som kan hjälpa en bedrägeriutredning.

Vi försöker också informera, så gott det går, om de risker som finns med köp på
blocket (läs mer om detta på vår säkerhetssida). Vi kan dock inte tvinga köpare
att inte betala i förskott, varför det tyvärr alltid kommer finnas en marknad för
bedragare på den här typen av internetsiter.

Vi har tittat närmre på denna annonsör för att bekräfta dina uppgifter samt tagit
bort annonsen av säkerhetsskäl. Vi återkommer till dig ifall vi skulle behöva mera
information.

Med vänliga hälsningar,

Daniel - Blocket.se Kundsäkerhetscenter
 

Ragdollar

Aktiv medlem
å här e min andra mail :)

hej igen,
fel adress innan...jag köper obejktivet för 5000:-. hör av dig om de är intressant
mvh> > johan

----

Tack för att du kontaktar mig angående min prtodukt. Den finns fortfarande kvar. Produkten är perfekt och inkluderar alla tillbehör. Vänligen kontakta mig om du vill köpa min produkt. Just nu är jag i London, UK för jag har just flyttat hit. Om du gillar produkten kan vi göra en snabb affär. Skatter och frakt är inkluderat i priset.

--------

so is the price 5000 SEK okey with you?
please respond ASAP as I have another purchase eventually coming up
regards johan

--------

NO I am sorry
The last price is 7200 SEK

--------

I can go as far as 6500 SEK...
lets say the if the price was okey... how do we conduct the business then?

----------

I want to make this transaction by an escrow company, they will handle this transaction for us (receiving payment and delivery). All taxes are included in the price and the shipping process will take aprox 3 days.
This are the steps of the transaction:.....

bla bla bla

-------


well, the thing is that I have a friend in London that I am about to visit this week or next...
we could meet up and seal the deal there...

---------


I am sorry but I need to make the sale this week.Thank you anyway for your interest.

---
---
---
Å där hörde vi inte mer honom! :)

--------


Citatet ovan "Tack för att du kontaktar mig ..." är identiskt med det första mailet jag fick från Mr Ryan Gardner. Den killen borde polisen sytt in vid det här laget inkl extremt höga böter för ev tidigare bluffaffärer. Synd om de personer som blir så lockad av de förmånliga priserna så att de tar chansen, men inte heller riktigt rimligt att vara så naiv.

Han är ju inte heller så smart, varför sätta så orimligt lågt pris om det skulle vara en normal hederlig affär, ingen slänger väl bort så mycket pengar på en nyinköpt relativt dyr produkt.
 
ANNONS