Annons

D3 eller D700?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det för problem för dig om jag vill begränsa åtkomst till just mina bilder? Alla som vill visa sina bilder öppet har ändå möjlighet att göra så.

Begriper inte varför du blir upprörd över en möjlighet för varje enskild person att lägga sina egna begränsningar, "rabiat motsätta sig grundprinciperna för webben" .. vet inte vad jag ska säga om den kommentaren *s*

Var och en får naturligtvis själv bedömma vad man vill visa på nätet, och i det ingår förstås att sätta sig in i vilka möjligheter och restriktioner som erbjuds på olika forum, communities o.dyl.

Men isåfall har du nog grundligt missförstått syftet med Fotosidan. Det är ingen privat bilddagbok, men om det är sånt du söker så finns det många andra alternativ på Internet.

Tre centimeter ovanför det meddelandefält jag nu skriver i står följande ... "Observera att inlägg måste följa Fotosidans regler. Tex reklam, personangrepp och visande av andras bilder utan tillstånd är ej tillåtet." Jag förbehåller mig alltså rätten att själv publicera de bilder jag vill, det har varken "Makten" eller någon annan rätt till.
Jag har inte publicerat någon annans bilder. Jag har länkat till någon annans bild. Vad är ditt problem?

I övrigt så har jag inga problem med att "tåla leken", men mitt intresse svalnar när det blir sandlådenivå.

Ni D700 fantaster har ju hävdat er rätt att välja modell i denna tråd, vilket jag inte har några synpunker på. Jag har bara påpekat en del, som jag ser det, ej korrekta jämförelser mellan D700/D3/D3s kvaliteter. Det vore också tacknämligt om jag kunde få tillåtelse att använda min kamera på valfritt sätt, t o m i P-läge om jag så önskar. :)
Du har hojtat om att D3s är så fantastiskt mycket bättre än D700, vilket det verkar som, skulle ha betydelse även för oss som inte vill ha en tegelstenskamera. Använd den precis hur du vill. Något annat verkar särdeles dumt.

Problemet är att jag lagt den på min sida där andra kan aktivt gå in och titta, men förhoppningsvis inte länka vidare till andra öppna sidor utan mitt tillstånd.
Du bör nog tänka dig för i fortsättningen innan du publicerar bilder på nätet som du inte vill att folk ska se.

Jag förstår skillnaden men gillar inte principen att jag på "min sida" i FS måste acceptera att andra aktivt länkar ut valfri bild från mig på Forum.
Så fort du lagt ut något på internet till allmänt beskådande så är du helt rökt i så fall. Att länka till något är att sprida information som upphovsmannen medgett spridning av.

Ergo; om du inte vill att folk ska länka till dina bilder, lägg inte ut dem på nätet alls.

Anders: Fotosidan ser iaf jag mer som en sida där man lägger ut dom lite bättre bilderna man tagit, inte att man använder det som en sida att dumpa random bilder man ska visa för nån, då passar t ex Picasa, Flickr eller tillomed imageshack bättre.
Men jag förstår inte riktigt varför du så hårt har kritiserat vissa för att dom föredrar D700an eftersom den är mindre. Är det verkligen så svårt att förstå att storlek o vikt kan vara väldigt viktigt för folk?
Själv skulle jag LÄTT föredra att ha en kamera i D40-storlek framför en D3s om "D40"-kameran hade en D700-sensor i. Om man vet vad man håller på med så räcker en fx-sensor (om man är petig med skärpedjup vill säga, annars duger en dx-sensor) och reglage för att styra iso, bländare och slutartid för att få en bra bild. :)

Anders: Fotosidan ser iaf jag mer som en sida där man lägger ut dom lite bättre bilderna man tagit, inte att man använder det som en sida att dumpa random bilder man ska visa för nån, då passar t ex Picasa, Flickr eller tillomed imageshack bättre.
Men jag förstår inte riktigt varför du så hårt har kritiserat vissa för att dom föredrar D700an eftersom den är mindre. Är det verkligen så svårt att förstå att storlek o vikt kan vara väldigt viktigt för folk?
Själv skulle jag LÄTT föredra att ha en kamera i D40-storlek framför en D3s om "D40"-kameran hade en D700-sensor i. Om man vet vad man håller på med så räcker en fx-sensor (om man är petig med skärpedjup vill säga, annars duger en dx-sensor) och reglage för att styra iso, bländare och slutartid för att få en bra bild. :)

På min sida borde jag kunna lägga vilka bilder jag vill, även de av sämre kvalitet där syftet är annat än att få kritik. Jag var av den uppfattningen att sidorna "bildkritik" / "bildkritik - mjukstart" fanns till för det syftet men förstår nu att så inte är fallet.

Ser egentligen inget problem med öppna sidor så länge det hanteras på ett ok sätt, men i mitt fall så letade Makten upp den tekniskt sämsta (har fler P-lägesbilder på sidan) bilden på min sida och använde den i syfte att "ge igen", efterföljande kommentarer från Makten (och Ove) var knappast menat som konstruktiv kritik. Ett mycket medvetet drag för att förlöjliga mig som fotograf. Vem vill diskutera foto- och kamerakritik när motparten tar till knivhugg i ryggen när det passar. Men visst, jag behöver inte diskutera med just de personerna, har också avslutat mitt meningsutbyte med dessa två.

Egentligen så borde det kommit någon slags reaktion/kritik på det syfte Makten hade med att länka ut bilden. Men det är troligen så att de som varit medlemmar en längre tid byggt upp en relation med de flesta aktiva som skriver, ingen vill stöta sig med sina vänner - därav tystnaden.

Jag hade i alla fall förstått/tolkat FS som en sida där man som bronsmedlem fritt kunde ladda upp 100 bilder utan att alla bilder nödvändigtvis måste vara kritikutsatta, det finns som sagt särskilda platser för detta.

Vad gäller kamerastorleken så kan jag visst förstå att vikten har betydelse, det har den för mig med i ett antal situationer. Men jag hade mest intresse för och synpunkter kring en del fakta i jämförelserna mellan kamerorna. Visst var jag till en del provocerande men det var jag inte ensam om.

Min del i D3/D700/D3s diskussionen är i alla fall över.
Ligger kvar som medlem en tid, men får väl skaffa ytterligare en parallell nätplats för uppladdning av mindre tekniskt begåvade bilder (borde inte vara nödvändigt tycker jag).

...

Egentligen så borde det kommit någon slags reaktion/kritik på det syfte Makten hade med att länka ut bilden. Men det är troligen så att de som varit medlemmar en längre tid byggt upp en relation med de flesta aktiva som skriver, ingen vill stöta sig med sina vänner - därav tystnaden.

...
Jag tycker det var ett lågvatttenmärke av Makten att lyfta fram en bild för att förlöjliga dig. Ganska säker på att jag inte är ensam att tycka så och för min del är det helt ok att man även anmäler den typen av påhopp.

Jag tycker det var ett lågvatttenmärke av Makten att lyfta fram en bild för att förlöjliga dig. Ganska säker på att jag inte är ensam att tycka så och för min del är det helt ok att man även anmäler den typen av påhopp.
Det var inte för att förlöjliga, utan för att bemöta den totala fanatismen över D3s överlägsenhet under alla omständigheter. Det var alltså inte bilden som var intressant, utan användandet av den påstått överlägsna kameran.

I övrigt kan jag tillägga att bilden är ganska bra rent estetiskt. Men den hade varit ännu bättre om du använt kameran på det sätt som faktiskt gör D3s överlägsen D3 (eller D700). Ett väldigt relevant inlägg i debatten alltså.

Jag har nu läst hela tråden. Ursäkta mig Anders, det jag skriver är inget alls personligt utan bara som jag uppfattat det hela.

Jag tycker faktiskt att Anders överreagerar lite och kan inte hålla med helt om citatet ovan. Det är klart att Martin kanske kunde ha skrivit något mer detaljerat i stil med "den här bilden är kanske inte din bästa", men det fanns bara 10 att välja mellan, varav några inte direkt var tagna i dåligt ljus. Precis som skrivits så finns bilden ute på FS och då kan alla titta på den. Vill man ha ett personligt album är väl den egna datorn bäst, eller? Bilden är ett exempel på ett tillfälle då fotografen kanske skulle ha utnyttjat kamerans egenskaper mer till fullo. Att det inte var fallet pga att han använde P-läget bara för att få ett snapshot framgick inte och kunde ha förklarats av honom utan att ta illa vid.

Min åsikt är att det har varit en rätt nyanserad belysning av D3 vs D700 vs D3s fördelar och nackdelar, men att Anders har ifrågasatt det mesta av argumenten med att jag kan inte förstå varför du tycker annorlunda?

Själv har jag en D700, men vill gärna köpa en D3s också. För hemmafridens skull är jag inte säker på hur det blir. Främsta anledningar:
*100% sökare
*Bättre prestanda vid höga ISO

Men, om en D700s fanns skulle jag nog köpa den istället. Jag gillar den inbyggda blixten. Vikten är för mig inte så noga, eftersom jag nästan alltid har ett batterigrepp (talar för en D3...) och ett 24-70/2.8 eller 70-200/2.8 kopplat till kameran.

Jo, jag har förstått att vikten är det allena saliggörande för dig - köp en kompaktkamera ...

Jag tycker faktiskt att det här skulle kunna ses som lika mycket förlöjligande. Undermeningen är väl att "det spelar ingen roll för dina bilder vad du har för kamera"?

Som sagt, jag tycker att Anders provocerade en del (har t.o.m. skrivit det själv tror jag) men så fort han fick mothugg så blev han sur. Ja, det kanske var elakt av Martin, men det var i mina ögon inte väldigt elakt, eftersom det ändå gavs konstruktiv kritik i form av vad som kunde göras för att förbättra fotot med utgångspunkt från kamerans egenskaper.

EDIT: Martin han före mina två inlägg. Sorry.

Kul med många svar, synd att det mesta har snöat iväg på annat.

Jag fotograferar det mesta. Allt från nyhetsbilder till konserter, bröllop u name it!

Håller på med fotograferande på frilans basis men hade varit kul att kunna leva på det. Så förhoppningsvis en dag..

En begagnad D3 kan man ju hitta för samma pris som en ny D700 nästan, Därav frågan vad som är bäst av dem två? eller man kanske ska ha lite is i magen å se om det är något nytt på gång ut i den klassen? har för mig att jag läst att en del tycker eller har hört att D700 borde uppdateras osv.. någon som vet?

Fråga Nikon ;)

Det var inte för att förlöjliga, utan för att bemöta den totala fanatismen över D3s överlägsenhet under alla omständigheter. Det var alltså inte bilden som var intressant, utan användandet av den påstått överlägsna kameran.

I övrigt kan jag tillägga att bilden är ganska bra rent estetiskt. Men den hade varit ännu bättre om du använt kameran på det sätt som faktiskt gör D3s överlägsen D3 (eller D700). Ett väldigt relevant inlägg i debatten alltså.
Jag håller fast vid min åsikt men kan faktiskt även tycka att Anders provocerade en hel del. Vissa trådar här på fotosidan blir snabbt pajkastning och skit-tråkiga rent ut sagt. När folk drar saker till sin spets och kämpar för att få rätt i sak så blir man less.

Jag köpte två D700 istället för en D3 och säljer bilder samt är NPS. För min egen del var priset en dealbreaker då jag som sagt fick "två för en" men det finns vissa saker jag verkligen saknar i D700 men det finns inte i D3'an utan då får jag kika på D3s'en.

Jag saknar ett sätt att tysta slutaren som både markIII, markIV och D3s kan
Jag hade inte heller sagt nej till ännu bättre iso men som sagt, då snackar vi också D3s

Innan någon hänger upp sig på min formulering så saknar jag alltså en kamera som har ett tyst fotograferingsläge där ljudet från kamerans spegelåtergivningsmekanism minskas betydligt.

... bland annat

Javisst, jag provocerade en del, inte Makten så mycket men gick kanske lite för långt i ett par kommentarer till snap01/Ove. Å andra sidan så är inte heller dessa två alltid guds bästa barn i sina inlägg.

Citat: "Det var inte för att förlöjliga, utan för att bemöta den totala fanatismen över D3s överlägsenhet under alla omständigheter" ... nja, det tvivlar jag på. Jag har läst igenom mina inlägg och den fanatiska nivån når jag inte riktigt upp till. När länken kopierades in "mitt i stridens hetta" så var nog syftet snarare att trycka till mig.

Jag tål att vara med i leken men anser att länkningen gick över gränsen, men bara pga syftet.
Någon anmälan är inte aktuell.

Innan någon hänger upp sig på min formulering så saknar jag alltså en kamera som har ett tyst fotograferingsläge där ljudet från kamerans spegelåtergivningsmekanism minskas betydligt.

... bland annat

En bra funktion men slutarljudet i D3s är ändå aningen för högt även i tyst läge, hade önskat liiite mer dämpning men säkert svårt att få till ..

och så som vanligt i concensus Sverige. Alla är nöjda och glada.

Jag måste säga att jag då och då saknar (men det är inte ofta) diskussionerna i min frus hemland Rumänien. Gisses vad det kan braka loss. Även bland vänner men det är väldigt sällan som det leder till någon lång fientlighet som det ofta tycks göra här hos oss.....

Som concesussvensk sitter man ofta bara o gapar.

En bra funktion men slutarljudet i D3s är ändå aningen för högt även i tyst läge, hade önskat liiite mer dämpning men säkert svårt att få till ..
Jag vet inte vad du har för krav och många tänker kanske främst på bröllopsfotografering i kyrka när man pratar tysta kameror men jag har ganska stora bekymmer att få de bilder jag vill ha när jag plåtar golf på grund av ljudet.

Jag vill gärna ha bilder innan spelaren träffar boll och gärna i absoluta koncentrationsfasen t.ex. när en spelare skall putta men sitter man med vinden i ryggen är det inte lika lätt. Mina D700 brötar en hel del och det skapar ingen bra stämning mellan golfaren och oss fotografer.

Jag har hört mk3, mk4 samt D3s i "silent mode" och det är klart lägre ljud än vad jag t.ex. har i D700 och D300

och så som vanligt i concensus Sverige. Alla är nöjda och glada.

Jag måste säga att jag då och då saknar (men det är inte ofta) diskussionerna i min frus hemland Rumänien. Gisses vad det kan braka loss. Även bland vänner men det är väldigt sällan som det leder till någon lång fientlighet som det ofta tycks göra här hos oss.....

Som concesussvensk sitter man ofta bara o gapar.

Kollade just med min sambo och hon håller med om att jag har ett ganska hett "sydländskt" temperament så du kan vara lugn - jag kommer säkert att gå upp i varv fler gånger. Men när semestern är slut så blir det nog inte så frekventa besök på FS längre.
Jag blir dock sällan långsur - brusar upp snabbt, men går över nästan lika snabbt. Risken är väl att man hinner skaffa sig långtidsfiender i processen, må så vara i så fall :)

Som jag då. Brukar säga att jag har en väldigt kort stubin men den är blöt och svårtänd. Så om du kittlar rätt så...........

Jag vet inte vad du har för krav och många tänker kanske främst på bröllopsfotografering i kyrka när man pratar tysta kameror men jag har ganska stora bekymmer att få de bilder jag vill ha när jag plåtar golf på grund av ljudet.

Jag vill gärna ha bilder innan spelaren träffar boll och gärna i absoluta koncentrationsfasen t.ex. när en spelare skall putta men sitter man med vinden i ryggen är det inte lika lätt. Mina D700 brötar en hel del och det skapar ingen bra stämning mellan golfaren och oss fotografer.

Jag har hört mk3, mk4 samt D3s i "silent mode" och det är klart lägre ljud än vad jag t.ex. har i D700 och D300

Jag tänkte just på bröllop och kyrka - men med golfspelare (har själv spelat) mitt i en sving, då får man passa sig. Du får gänga på ett 600mm och backa ett par hundra meter.
Men om jag ska vara allvarlig så underlättar det nog med silent mode i en sådan situation, bara du kan backa undan 10m eller nåt - borde räcka för de allra flesta golfspelare. Ljudet går trots allt ner markant ..

Citat från test av D3s (tidningen Proffsfoto): "vi mätte ljudimpulsen på en halv meters avstånd, såg en minskning med 8 decibel. Det låter inte så mycket men är närmast en halvering av ljudstyrkan."

Jag tänkte just på bröllop och kyrka - men med golfspelare (har själv spelat) mitt i en sving, då får man passa sig. Du får gänga på ett 600mm och backa ett par hundra meter.
Men om jag ska vara allvarlig så underlättar det nog med silent mode i en sådan situation, bara du kan backa undan 10m eller nåt - borde räcka för de allra flesta golfspelare. Ljudet går trots allt ner markant ..

Citat från test av D3s (tidningen Proffsfoto): "vi mätte ljudimpulsen på en halv meters avstånd, såg en minskning med 8 decibel. Det låter inte så mycket men är närmast en halvering av ljudstyrkan."

Skalan är väl logaritmisk och om jag minns rätt från mina gamla fysiklektioner så är 3dB en halvering av ljudnivån...... 8dB innebär således om mitt minne inte sviker en större minskning än halvering

ANNONS
Götaplatsens Foto