Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp med lagring

Produkter
(logga in för att koppla)
Ah... jag fick gå till Jottas hemsida och kolla. Mitt fel. Jag blandade ihop "säkerhetskopia" med det jag själv kallar back-up och som jag lägger i mappen som heter Arkiv hos Jotta.

De har alltså tre mappar med olika funktioner.
• Synk som är bra för att dela filer med sig själv så att säga mellan olika enheter,
• Säkerhetskopia som av någon anledning beter sig som beskrevs av dig (tänkt att vara till hjälp om något händer med din dator - jag har lite svårt att fatta poängen med detta fast det finns säkert någon) och
• Arkivet som jag använder.

Mappar och filer man lägger i Arkivet ligger där tills man som abbonent och ägare raderar dem. Det är förstås där mina backuper ligger.

Man lägger alltså sina prylar i Arkivet och det var ju bra att det blev förtydligat! Jag hoppas ingen tog ditt första inlägg bokstavligt och tror att man inte kan spara saker säkert hos Jotta. Kanske kunde du ha formulerat dig annorlunda också.
Ja jo det hade jag väl kunnat göra.

Jag brukar avråda från Jotta för deras "Säkerhetskopior" är allt annat än just det, och bör i det närmaste ses som en sorts smidig sync.

I min åsikt är det lite oseriöst och farligt.

Ja jo det hade jag väl kunnat göra.

Jag brukar avråda från Jotta för deras "Säkerhetskopior" är allt annat än just det, och bör i det närmaste ses som en sorts smidig sync.

I min åsikt är det lite oseriöst och farligt.
Jag håller med om att terminologin är knäpp. Synkmapp är ett bra namn. Arkiv är ganska bra. Säkerhetskopia är opedagogiskt.
Men, ett europeiskt, billigt och snabbt moln tycker jag inte man ska avråda från ändå. Så jag säger tvärtom, prova Jotta!
Hur lyder ditt råd, har du bättre förslag?

Jag köpte Backblaze med obegränsat utrymme för €11 per månad. Jag har också lokal backup på snurrdisk, så förhoppningsvis ska jag inte behöva använda den dock ...
Betyder det att du lägger hela din dator, i realtid, i USA? Eller har du en annan strategi än den Backblaze tänkt sig?

Betyder det att du lägger hela din dator, i realtid, i USA? Eller har du en annan strategi än den Backblaze tänkt sig?
De har lagring i EU också (vilket jag valt). Jag lagrar bara bilder och andra dokument, inte hela datorn.

Har ett års historik i mitt abonnemang.

De har lagring i EU också (vilket jag valt). Jag lagrar bara bilder och andra dokument, inte hela datorn.

Har ett års historik i mitt abonnemang.
Bara bildligt i USA då eftersom amerikanska lagar gäller för deras verksamhet.

Jag läste om Backblaze när jag letade efter ett bra moln. Då blev jag lite konfunderad eftersom de uttryckligen skriver att deras system inte är avsett för klassiska backuper eller långtidslagring (cold storage) utan just bara för spegling av hela datorn med hjälp av en app.
Det verkar finnas andra sätt att använda deras tjänst på också och det är ju bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto