Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör man detta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, ett fisheye-objektiv har större bildvinkel än ett raktecknande objektiv med samma brännvidd.

Jag använder ett Peleng 8mm för 360x180 panoraman ( tror nya Samyang 8mm är billigare nuförtiden ). Jag stitchar manuellt i Photoshop efter att ha rätat ut vertikala linjer med en plugg som heter pTools. Resulterand stora jpg bild söppnas i gratisprogrammet MakeQubic från Apple och blir exporterat som ett QuickTimepanorama. Det är lite omständigt men går. Jag har heller inget pano-huvud utan går lite på känn och med ett vattenpass.

Här är ett exempel, vy över Big Ben inifrån en telefonkiosk.

http://www.pellepiano.com/qtvr/peleng/telefonkiosk_london.html

Juste tapet, påminner om den jag hade i mitt pojkrum... =)

Vad är det för panoramahuvud du har? Hur upplever du kvalitén i Sigma 8 FE på FX?

Har knappt använt den alls på D3:an så jag har inte så mycket erfarenhet i det fallet, förutom att den endast använder en liten del av sensorn, ca 5-6 mp. Hade man använt hela sensorn hade det säkert blivit ännu oskarpare i hörnen och ganska mycket vinjettering.

Har knappt använt den alls på D3:an så jag har inte så mycket erfarenhet i det fallet, förutom att den endast använder en liten del av sensorn, ca 5-6 mp. Hade man använt hela sensorn hade det säkert blivit ännu oskarpare i hörnen och ganska mycket vinjettering.

Ok. Just nu lutar det lite åt ett Nikon 10.5 och såga av motljusskyddet.

ANNONS
Götaplatsens Foto