Annons

Hur gör man detta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, ett fisheye-objektiv har större bildvinkel än ett raktecknande objektiv med samma brännvidd.

Jag använder ett Peleng 8mm för 360x180 panoraman ( tror nya Samyang 8mm är billigare nuförtiden ). Jag stitchar manuellt i Photoshop efter att ha rätat ut vertikala linjer med en plugg som heter pTools. Resulterand stora jpg bild söppnas i gratisprogrammet MakeQubic från Apple och blir exporterat som ett QuickTimepanorama. Det är lite omständigt men går. Jag har heller inget pano-huvud utan går lite på känn och med ett vattenpass.

Här är ett exempel, vy över Big Ben inifrån en telefonkiosk.

http://www.pellepiano.com/qtvr/peleng/telefonkiosk_london.html

Juste tapet, påminner om den jag hade i mitt pojkrum... =)

Vad är det för panoramahuvud du har? Hur upplever du kvalitén i Sigma 8 FE på FX?

Har knappt använt den alls på D3:an så jag har inte så mycket erfarenhet i det fallet, förutom att den endast använder en liten del av sensorn, ca 5-6 mp. Hade man använt hela sensorn hade det säkert blivit ännu oskarpare i hörnen och ganska mycket vinjettering.

Har knappt använt den alls på D3:an så jag har inte så mycket erfarenhet i det fallet, förutom att den endast använder en liten del av sensorn, ca 5-6 mp. Hade man använt hela sensorn hade det säkert blivit ännu oskarpare i hörnen och ganska mycket vinjettering.

Ok. Just nu lutar det lite åt ett Nikon 10.5 och såga av motljusskyddet.

ANNONS
Götaplatsens Foto