Annons

högkvalitativ utskrift - HUR?

Produkter
(logga in för att koppla)

granna

Ny medlem
Om man ska hänga bilder i ett galleri, och kanske sälja för över 5000kr, var och hur ska man printa ut dem? Jag kanske är ute och cyklar nu, men när jag läser konstfoto-tidningar så står det ibland vilket papper det är tryckt på, och ibland teknik, t.ex. archival InkJet print, eller pigment ink print, eller Lamda print. Det finns också tekniker för att trycka på glas... och glicée... och gummitryck.... Var kan jag lära mig om dessa tekniker? Och hur avgör man kvalitet?

Jag antar att det enda stället i Sverige där man kan beställa dessa typer av kopior är Crimson, stämmer det? Eller hur gör man för att skriva ut en bild med en hög och långvarig kvalitet? Finns det ställen där man kan hyra in sig och printa ut? Jag bor i Göteborg.

Det finns som sagt var flera, som www.kringlape.se eller www.pictoform.nu. Crimson, Procenter och Diabolaget gör ju främst bilder på fotopapper, men har senare kompletterat också med utskrifter med bläckstråle. Vi, Kringla-P och Pictoform är mera hantverksmässiga där du kan välja papper, man gör testbilder och kollar tillsammans att bilden är som den ska.

Stefan
www.profiler.nu

ANNONS
Götaplatsens Foto