Annons

Byta upp mig från Sigma 18-50

Produkter
(logga in för att koppla)

Da_Bear

Medlem
Fick ett Sigma 18-50/3,5-5,6 DC med min D80 som jag köpte begagnad.
Jag är inte alls nöjd med det här objektivet och söker något bättre. Men då är frågan vad jag ska titta efter?

Det blir mycket fotografering av barnen i rörelse, både inomhus och utomhus. Funderar på om jag ska köpa NIKKOR AF-S DX 35/1.8G och sätta på istället och ha som "all-round" objektiv.
Och sedan komplettera med något vettigare zoom objektiv 50-200/300mm när man ska ge sig ut i naturen?

Vad du ska ersätta det med beror ju på på vilket sätt du vill att det nya objektivet ska vara bättre.

Att ha ett 35 mm-objektiv som "all round" kan vara lite knepigt, eftersom man då inte har någon vidvinkel öht. Har du provat att ställa din zoom på 35 och gå omkring och plåta med det -- utan att zooma? Hur funkar det inomhus t ex?

Jag är inte alls nöjd med det här objektivet och söker något bättre. Men då är frågan vad jag ska titta efter?

Det blir mycket fotografering av barnen i rörelse, både inomhus och utomhus. Funderar på om jag ska köpa NIKKOR AF-S DX 35/1.8G och sätta på istället och ha som "all-round" objektiv.
Och sedan komplettera med något vettigare zoom objektiv 50-200/300mm när man ska ge sig ut i naturen?

Sluta fundera, köp 35:an! Det blir inte bättre än så. Bra brännvidd, ljusstarkt, skarpt, snabb AF, kompakt, billigt.

En ljusstark 35a är nog det mest optimala objektivet för fotografering av barn inomhus. Helt sagolika bilder. Nikon 35mm 1.8 AF-S kostar under 2000kr, en bråkdel av vad ett normalzoom med samma bildkvalité kostar. Men sätt ditt objektiv på 35mm och testa att ta lite kort och se om det passar dig.

Jag använder aldrig mitt 18-55 sedan jag skaffade 35an så visst fungerar det bra som allround. Det är trots allt ett normalobjektiv på D80n. Saknar dock ett vidvinkel och något runt 50 ibland, men aldrig tillräckligt för att jag ska sätta på mitt kit 18-55.

Jag tycker nog åxå att 35:an är ett bra val om det är barn inomhus som ska fotas (använder min för det själv, även om jag ibland kombinerar med blixt åxå). Vill du sedan ha en normalzoom som är lite bättre än din sigma kan du billigt köpa en begagnad Nikon 18-70. Den är ju inte så ljusstark, men optiskt mycket bra. Då har du en bra kombo för ganska lite pengar. Annars finns ju även begagnade Sigma 18-50/2.8 och Tamron 17-50/2.8.
Nu är inte dessa tagna inomhus, men jag har dem enkelt tillgängliga, som ett par exempelbilder från 35:an:
http://motljus.no-ip.org/bilder/_DSC9436.jpg
http://motljus.no-ip.org/bilder/_DSC9463.jpg

Jag kör faktiskt mitt objektiv mest runt 35mm. Så jag slår nog till på en sådan. Och det är ju i rätt prisklass också!

Kikat runt lite och Sigma AF 70-300 4-5.6 DGOS verkar vara ett vettigt zoom objektiv att ha som komplement till 35mm objektivet. Eller kanske ett Nikon 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX? Kommentarer?

Senast ändrad:

Denna typ av fotografering gynnas av att man har ljusstyrka och snabb fokusering.
Så gott som alla standardzoom med ljusstyrka 2,8 är bra optiskt oavsett fabrikat. Dvs. Tamron och Sigma duger gott. Sigmaoptik med HSM är snabbare än gluggar utan. Vill man ha stabilisering också så ökar prislappen.
Jag skulle satsa på ett 2,8/17-50mm med stabilisering idag om jag vore i dina kläder.

Telezoomarna är svårar val tycker jag. Eftersom de kan bli riktigt dyra.
En fin och kompakt telezoom är Sigmas 2,8/50-150mm EX HSM II. Prisvärd.

MVH J O

ANNONS
Götaplatsens Foto