Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korslagda fokuspunkter

Produkter
(logga in för att koppla)
För oss som från och till inte använder så små bländare som f2.8 vore det trevligt med några f1.4 eller f2 punkter också, kanske det skulle göra att kameran lyckades sätta fokusen bättre i dåligt ljus.

/Karl

Exakt! Många utspridda punkter som ger tillräcklig noggrannhet med f/2 och ljusstarkare är precis vad jag efterlyser.

Vad är det som är otydligt i formuleringen "39 punkter med nio sensorer av korstyp i mitten"?

Den där är väl inte särskilt otydlig. Men om man ex.vis vill utröna skillnaden mellan mittpunkten i 550D, 60D och 5DMkII's så blir det svårare. Samtliga har mittkors "med utökad känslighet vid F2.8" men det är löst olika. Minst två sätt finns, förmodligen tre. På den nivå du beskriver ovan har 550D och 5DMkII väldigt lik AF - för att inte säga identisk. Men i själva verket har 5DMkII en mittpunkt som mycket mer liknar 60D's och andra små innovationer som gör att den skiljer sig från båda. Det är inte särskilt lätt att hitta info om det. För att sen hitta vad den "utökade känsligheten" faktiskt betyder måste man nästan läsa patenttexter.

Har förresten Nikon denna "högre känslighet vid F2.8", eller funkar AF lika oavsett objektiv? Kollar jag dpreviews översikter så ser jag bara detta på Canons kameror. Bara en sån sak.... :)

Vet inte hur andra gör, men Canon anger i alla fall att alla deras punkter ska kunna mäta fokus inom skärpedjupet vid objektivets största bländare.
De med högre noggrannhet ska kunna mäta skärpan inom 1/2 - 1/3 av skärpedjupet.

Normalt sett skulle man ju inte behöva mer än skärpedjupet, men vad som är skärpedjup varierar ju med hur stora man gör bilderna, och eftersom det finns toleranser här och var är det förstås bättre att ha en grund som inte redan den kan ligga på kanten. Vid f/2,8 är det optiskt-tekniskt möjligt att få en högre noggrannhet.

På den nivå du beskriver ovan har 550D och 5DMkII väldigt lik AF - för att inte säga identisk. Men i själva verket har 5DMkII en mittpunkt som mycket mer liknar 60D's och andra små innovationer som gör att den skiljer sig från båda. Det är inte särskilt lätt att hitta info om det.
Ehh - det är snarare så att det är 550D och 5D Mark II som är mest lika varandra - 60D har en annorlunda lösning.

Ehh - det är snarare så att det är 550D och 5D Mark II som är mest lika varandra - 60D har en annorlunda lösning.

Men inte på mittpunkten. Väl? MkIIs mittpunkt har väl såväl + som x, dvs som 60D medan 550D får nöja sig med ett + där ena linjen har den högre känsligheten. Har jag misstagit mig om MkII?

Vilket är vilket på en Nikon? Är AF-S en fokusoperation som låses (One Shot AF på Canon) och AF-C kontinuerlig fokusering på motivet (Servo AF på Canon)?

Det är när jag kör servo och inte vill ha det jag fokuserar på i mitten av bilden som en punkt någon annanstans är perfekt.

Exakt, du är ju näst intill Nikonexpert! Själv visste jag inte ens att Canon krånglat till det och kallat det anorlunda. :)

AF-S = AF-Single
AF-C = AF-Continuesly

/Karl

Exakt, du är ju näst intill Nikonexpert! Själv visste jag inte ens att Canon krånglat till det och kallat det anorlunda. :)

AF-S = AF-Single
AF-C = AF-Continuesly

/Karl

Canon har krånglat till det ännu mer. Man har slängt in det fräsiga datalogiska 80-talsordet "AI" för AF-C, läget kallas i själva verket AI Servo, möjligen med tillägget AF på slutet. Sen finns en mellanform som heter "AI Focus", där överlåter man åt kameran att välja om det ska vara AI Servo eller One Shot. Det heter väl AF-A hos Nikon tror jag. Får jag också bli Nikonexpert? :)

Canon har krånglat till det ännu mer. Man har slängt in det fräsiga datalogiska 80-talsordet "AI" för AF-C, läget kallas i själva verket AI Servo, möjligen med tillägget AF på slutet. Sen finns en mellanform som heter "AI Focus", där överlåter man åt kameran att välja om det ska vara AI Servo eller One Shot. Det heter väl AF-A hos Nikon tror jag. Får jag också bli Nikonexpert? :)

AF-A tror jag endast finns på några få kameror i instegsklassen, jag har dock ingen källa på det så det är ingen idé att någon frågar efter det. Det har dock inte funnits på någon av mina Nikons (D70 och D700, jag måste nog köpa en D7000 också så att jag har eller haft alla Nikons 7-kameror).
Att känna till AF-A hos Nikon bör nästan kvalificera dig med. Det var värst vad populär denna titel var hos Canonister. :)

/Karl

...Att känna till AF-A hos Nikon bör nästan kvalificera dig med. Det var värst vad populär denna titel var hos Canonister. :)

/Karl

Tack tack :)

Besvarar mitt eget svar på detta. Alla nämnda kameror har olika lösningar för den högre känsligheten. 550D har alltså ett + där ena linjen ökar känsligheten vid F2.8. 60D har ett + för F5.6 samt ett x som ligger ovanpå detta för F2.8.

5DMkII, visar det sig, har istället ett tradtionellt + för F5.6 och har lagt till två H-formade hjälppunkter för att öka precisionen vid F2.8. Ett H består av 3 element och alltså finns två - eller sex beroende lite på hur man ser det - specialpunkter (H-formade) som är extrakänsliga. Dessa är placerade precis runt mittpunkten men visas inte i sökaren. Av någoon anledning kallas de för "AF assist points", anledning okänd.

Det finns alltså tre typer av "mittpunkt" hos Canon (1D serien oräknat som möjligen har ytterligare varianter). Mittpunkten hos 5DMkII anser jag vara mer lik 60D, däremot är hela AF-systemet hos 5DMkII mer likt 550D.

Här finns en bild på MkII's AF-layout för den intresserade: http://www.northlight-images.co.uk/camera_images_6/Canon/5d2/af_sensor.png

Om man alltid använder AF-C/AI-Servo AF med tumfokus så har man tillgång till AF-S/One Shot AF samtidigt. Det blir ungefär som AF-A/AI Focus AF fast man avgör själv när det skall växla.

Sen tror jag att AF med ljusstarka objektiv, 2.8 eller bättre, fungerar bäst med den/de punkter som är gjorda för 2.8. Med så ljusstarka objektiv så blir det i praktiken enbart centrumpunkten som gäller för de kameror där enbart centrumpunkten är så känslig.

Wilhelm:
5D Mark II har bara en linjär med högre noggrannhet i mitten.
40D/50D/60D/7D är de enda kamerorna i Canons EOS-serie som har någon korsformad punkt med högre noggrannhet i båda riktningarna. Ingen i 1D-serien har det.

De andra punkterna du har hittat i 5D/5D Mark II är hjälppunkter som bara kan användas vid Servo AF. Liksom alla andra sekundära punkter på 5D Mark II är de linjära. Notera alltså att man bara kan starta med mittpunkten, men dessa assistpunkter kan användas för att lämna över fokus till, om mittpunkten tappar bort sig. Fungerar som "enstaka punkt med expansion" på 7D, fast bara runt mitten, och alltid med 4/6 punkter tillagda.

Övriga:
Ska vi vara jättepetiga så har Canon just nu följande terminologi.
  • One Shot AF En fokusering och låsning där
  • AI Servo AF II Kontinuerlig omfokusering. AI syftar på förmågan att avgöra om motivet rör sig så snabbt att fokus måste sättas "framför", för att det fortfarande ska vara rätt när slutaren verkligen öppnar sig. II är den upphottade algoritmen som finns i 7D och 1D Mark IV. Kanske i 60D också? Har inte sett någon specifikation på det.
  • AI Focus En hybrid som alltid börjar som One Shot AF, men sen ligger och lurpassar på motivet, för att se om avståndet ändrar sig något väsentligt. Gör det det, byter den till Servo AF och ligger kvar där tills man fokuserar nästa gång. Ökänd för att köra One Shot när man vill ha Servo och tvärtom. Finns inte på 1D-serien, men på alla därunder. Standard i "idiotläget" (gröna rutan)
Det finns två specifika skillnader mellan Servo AF med AF-ON knappen eller One Shot AF på en Canon.
  1. One Shot AF är ljuskänsligare
  2. One Shot AF måste till för att få hjälpljus från en blixt
För skojs skull har jag lekt lite med AI Focus på min 7D. Jämfört med tidigare varianter tycker jag det fungerar förvånansvärt bra. Antingen har de förbättrat eller så är jag inte lika petig längre...

Senast ändrad:
Mycket intressant och upplysande tråd det här, det finns verkligen mycket som tillverkarna inte normalt berättar. Alla kan nog inte ta till sig allt tekniskt men det borde ändå finnas för dem som är intresserade, dessutom är det ju så att ju mer upplyst man är desto mindre går man på förenklade förklaringar i reklamen. Liksom vid manuell fokusering så går det lättare och med större precision med ljusstarka objektiv och svårare vid ljussvagare. Canon, som jag känner bäst till har AF vid f 8 på mittpunkten i sina 1D(s) modeller. det behövs vid långa telen och extender. Jag utgår från att det samma gäller för Nikons toppmodeller men jag har inte hittat några uppgifter om det.

Man ska dock vara medveten om att vid f/8 får man en linjär AF-punkt i mitten.
Det är samma specifikation som för EOS 650.

Den var ny 1987.

Dagens enda AF-punkt är förhoppningsvis bättre, förstås.

Wilhelm:
5D Mark II har bara en linjär med högre noggrannhet i mitten.
40D/50D/60D/7D är de enda kamerorna i Canons EOS-serie som har någon korsformad punkt med högre noggrannhet i båda riktningarna. Ingen i 1D-serien har det.
...

Tack för klargörandet Persson, du har alltid irriterande rätt (nästan :eek:).

Då får man konstatera att 5DMkII har ett unikt mittkors, med båda linjer känsliga för F2.8. Får en att fundera på varför det inte anses behöva något för F5.6. Jag hade gissat de används för att göra en grovinställning snabbare, i så fall något som MkII inte behöver. Vilket inte låter sannolikt. Andra teorier?

Då får man konstatera att 5DMkII har ett unikt mittkors, med båda linjer känsliga för F2.8. Får en att fundera på varför det inte anses behöva något för F5.6. Jag hade gissat de används för att göra en grovinställning snabbare, i så fall något som MkII inte behöver. Vilket inte låter sannolikt. Andra teorier?

Nu har du missuppfattat något. 5D Mk2 har en horisontell zigzag linje känslig för f/5.6 och en vertikal linje känslig för f/2.8, det vill säga ett "hybrid" kors. En unik egenskap (för Canonkameror) är att fokuseringen sker i två steg när man använder objektiv med en största bländare på f/2.8 eller större, först sker en grovinställning med f/5.6 sensorn därefter en finjustering med f/2.8 sensorn.

För att få klarhet i en sak: Ger f/2,8-sensorer tillräcklig noggrannhet för t.ex. f/1,4-objektiv? Hur är det med f/5,6-sensorerna då? Hur bra ljuskänslighet klarar de med pålitligt resultat, så där i teorin?

Jag tycker bara att jag får ta flera bilder på samma motiv och fokusera om däremellan för att vara säker på att nån är rätt. Är detta vanligt eller är felet mellan ryggstödet och ratten? Komponerar sällan om kraftigt efter fokusering (dock något eftersom D90 har för lite fokuspunkter, varav endast mitten är en korspunkt) och undviker så gott jag kan att dröja med avtrycket för länge efter fokuseringen.

Jag har inget objektiv med f/1,4, så jag har ingen praktisk erfarenhet av det. Däremot med f/1,8 (EF 85 mm f/1,8 USM), och där är det himla petigt.
Canon själva säger ju att en punkt som fungerar från f/5,6 ska ha en mätnoggrannhet motsvarande skärpedjupet vid objektivets största bländare, alltså inte vid f/5,6. Punkter som fungerar från f/2,8 ska klara att mäta inom halva skärpedjupet, eller bättre.

Med tanke på hur kort skärpedjupet är vid stora bländare på kort avstånd låter det förstås troligt att om man använder en f/5,6-punkt är det stor risk att man ligger för nära kanten av skärpedjupet, eller rent av utanför den. Det finns ju andra toleranser också, i montering av AF-komponenter i kameran, objektivets drivmotor osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto