Gulo
Aktiv medlem
Jag har ett Canon 100-400mm objektiv. I 100mm är största bländaren 4,5 och i 400mm 5,6. När jag har inställt på 4,5 så fladdrar det mellan 4,5 och 5,6 ibland. Men när jag fokuserar eller ljusmäter så ställer den sig i 4,5 läget. Så här har det inte varit förut utan har kommit för ett tag sedan.
Tror även att det stod fel i en RAW fil vid ett tillfälle. Jag hade testat fota med blixt i mörker och hade i 100mm läget men i filen så står det 400mm. Är inte helt hundra men mycket tyder på att jag fotade i 100mm. Om man tittar på bilderna jag tog före och vilken brännvidd jag använde så kan man dra den slutsatsen.
Är det någon som varit med om liknande och vet vad det kan vara för fel?
Det känns ju som att kameran inte riktigt får rätt info från objektivet om vilken brännvidd som används!
Tror även att det stod fel i en RAW fil vid ett tillfälle. Jag hade testat fota med blixt i mörker och hade i 100mm läget men i filen så står det 400mm. Är inte helt hundra men mycket tyder på att jag fotade i 100mm. Om man tittar på bilderna jag tog före och vilken brännvidd jag använde så kan man dra den slutsatsen.
Är det någon som varit med om liknande och vet vad det kan vara för fel?
Det känns ju som att kameran inte riktigt får rätt info från objektivet om vilken brännvidd som används!