Annons

Bländaren rör sig automatiskt

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Jag har ett Canon 100-400mm objektiv. I 100mm är största bländaren 4,5 och i 400mm 5,6. När jag har inställt på 4,5 så fladdrar det mellan 4,5 och 5,6 ibland. Men när jag fokuserar eller ljusmäter så ställer den sig i 4,5 läget. Så här har det inte varit förut utan har kommit för ett tag sedan.

Tror även att det stod fel i en RAW fil vid ett tillfälle. Jag hade testat fota med blixt i mörker och hade i 100mm läget men i filen så står det 400mm. Är inte helt hundra men mycket tyder på att jag fotade i 100mm. Om man tittar på bilderna jag tog före och vilken brännvidd jag använde så kan man dra den slutsatsen.

Är det någon som varit med om liknande och vet vad det kan vara för fel?

Det känns ju som att kameran inte riktigt får rätt info från objektivet om vilken brännvidd som används!

Första åtgärden måste rimligen vara en rentorkning av kontakterna mellan objektiv och kamera. Blir det fel där kan allt möjligt hända.

Tack för svaret men det hjälpte inte!

Jag testade nu att hålla på att zooma med kameran igång. Rätt ofta fastnar den på bländare 4,5, 5.0 eller 5,6.

Tack för svaret men det hjälpte inte!

Jag testade nu att hålla på att zooma med kameran igång. Rätt ofta fastnar den på bländare 4,5, 5.0 eller 5,6.

Våld löser det mesta. Ta objektivet i handen - ställ dig 1,5m ifrån en vägg - kasta objektivet allt du har in i väggen - ta upp objektivet - fungerar det inte så var det fööör trasigt från början.

Ha-ha. Man brukar ju tro att det är amerikaner som kör med principen att om inte våld hjälper, prova med mer våld.
Men det är inte något som gäller bara för dem. Under 60-talet hade Sverige, tillsammans med en del andra länder, FN-bataljoner i Sinaiöknen. Att sätta upp tält i sanden var vanligtvis enkelt. Tryck ner tältpinnen med kängan, bara. Den indiske FN-soldat som inte fick ner en pinne ordentligt körde med tanken att "mer våld löser allt", så han hämtade en slägga och drämde till.

Själv förstod han nog aldrig varför pinnen inte ville ner i sanden, men de som stod på lagom avstånd för att i efterhand kunna kolla läget förstod att det som hindrade pinnen att gå ner i sanden var en stridsvagnsmina. Tändaren kräver ett tryck på minst 150 kg, så man kan gå på den utan att det smäller (om man är modig!), men slägga var effektivare.

Jag provade på ett av mina objektiv. Nej, inte gå på det eller slå med slägga, men ställa in bländaren. Jag har inget likadant objektiv, men EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM stod på bordet och har ju variabel bländare. Det ändrar sig så snällt genom hela spannet, fram och tillbaka, om jag ställer kameran i Av och väljer f/3,5 vid 28 mm.

Har du något annat objektiv med variabel bländare, så du kan testa att det fungerar med det? Så det inte är något annat som är fel?

Jag har nu testat med mitt 18-55mm IS och det var faktiskt likadant! Jag såg inte att bländaren var orolig så den skiftade tal utan att jag gjorde något men den fastnade likadant på olika bländare om jag höll på att zooma efter att från början ställt in 3,5 i AV läget med 18mm.

Det verkar heller inte troligt att det är kameran som det är fel på då jag har testat 100-400 på 3 st hus och 18-55mm på 2 hus.

En sak jag märkte nu när jag testade 18-55mm var att bildstabiliseringen låter ju nästan inget, bara knäpper lite. Inte för detta har med saken att göra och det är säkert normalt. Blev bara lite förvånad när jag har vant mig vid andra objektiv där man tydligt hör hur IS surrar =)

Stabiliseringen låter väldigt olika i olika objektiv - allt från nästan inget till som om man maler grus därinne.

Ställer du kameran på Av, zoomen på kortaste brännvidden, bländaren på största och sen zoomar ut och in? Efter att ha läst ditt senaste inlägg en gång till verkar det ju så. Då kan jag inte tillföra mer än att så gjorde inte min 40D med 28-135 nyss.

Ja det var så jag gjorde. Om jag trycker ner avtryckaren halvvägs precis innan jag zoomar in och sedan gör likadant innan jag zoomar ut igen så fungerar det som det ska. Men så gjorde väl inte du? Du kunde väl hålla på fram och tillbaka flera gånger utan att röra kamerans knappar?

Nä, jag höll avtrycket nere halvvägs. Annars visar den ju inte vilken bländare som den väljer.

När tiden gått ut uppdateras inte displayen på ovansidan. Det ska ju ändå inte fotograferas. Den uppdateras inte med något ljusmätningsrelaterat värde heller.

Jaha, då fungerar nog det riktigt iaf.

Men det verkar ju lite konstigt att kameran visar 5,6 ibland trots att jag har valt 4,5 och inte rör varken zoomen eller några andra knappar.

ANNONS
Götaplatsens Foto