Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför har Fotomässan min e-postadress??!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

benkar

Aktiv medlem
Jag får mail-reklam/spam för fotomässan "Fotomassan Nyhetsbrev" från en [email protected] (Vilket inte ens verkar vara en fungerande domän/adress)

Undrar hur f...n dom fått tag på min mail-adress.. är det från Fotosidan?!?!?

Att sedan http://stockholm.photohome.se/ som det länkas till inte fungerar är väl inte Fotosidans problem, men varför sprids min e-postadress, och dessutom till amatörer som inte ens kan göra en fungerande anmälningssida, typ hjärndöda amatörer??

/B

De har inte fått den av oss iallafall. Det kan jag lova.

Hmm, får lov tro på dig, men har aldrig i mitt liv anmält/givit ut just den här e-postadressen (den jag är reggad på Fotosidan med) till någon annat än Fotosidan och mina närmsta bekanta/släkt. Använder en helt annan adress på andra forum och diverse Nyhetsbrev.

/B

Läskigast av allt är att photohome i samband med "Visa din Stockholmsbild" har betalning/ange kreditkorsnummer via en helt o-krypterad http-sida, skrämmande :-( Hoppas att det är få som lagt ut sina kortuppgifter på det sättet...

/B

Bilagor

• http.jpg
    http.jpg
    79.2 KB · Visningar: 494
Det viktiga är väl att formuläret postar via ett SSL anrop?

Om någon lyckas lista ut vad du skriver på din dator har du ett helt annat problem.
SSL skyddar dig inte mot den typen av problem.

my $0,02 ...

-Thomas

Det viktiga är väl att formuläret postar via ett SSL anrop?

Om någon lyckas lista ut vad du skriver på din dator har du ett helt annat problem.
SSL skyddar dig inte mot den typen av problem.

my $0,02 ...

-Thomas

Dilemmat är att man numera är "upplärd" att kolla att det står https i adressfältet när man ska lämna ifrån sig tex kreditkortsuppgifter, finns ju inget annat sätt få det bekräftat (att det är en säker anslutning)

Finns inget annat ställe jag näthandlar, där inmatning av kreditkortsnummer sker på en http-sida, är alltid https.

/B

Jo jag vet, jag försökte bara lära dig något mer :)

Det finns massa sidor som gör som dom, eftersom det är lättare för sajtägaren/driftaren att överlåta SSL biten till sin betalningspartnern. Det är inte ett dugg osäkert, men inte lika tydligt/användarvänligt.

-Thomas

Jag får reklam från fotomässan samt från fotografiska och ingen av dessa två borde ha tillgång till något av mina e-mailadresser. Jag undrar om det är företag på nätet som säljer fotoutrustning som kanske sålt adresser ur sitt kundregister?
Jag tänker då på företag som Scandinavian photo och Cyberphoto?
/Nonno

Senast ändrad:
Det enda sätt man kan exponerar sin registrerade epostadress på Fotosidan är om man kontaktar en annan medlem via Kontakta-funktionen. Det där är inte helt optimalt och vi kommer därför byta ut meddelandesystemet på Fotosidan inom kort till ett där man kommunicerar inom sajten, med notifiering om nya meddelanden via epost istället.

Vi säljer eller ger aldrig andra vårt medlemsregister. Det har förekommit någon tävling (tror det var Earth Hour) där man kunde kryssa i att få erbjudanden från sponsorn, men det var där ett aktiv val man gjorde.

Jag får reklam från fotomässan samt från fotografiska och ingen av dessa två borde ha tillgång till något av mina e-mailadresser. Jag undrar om det är företag på nätet som säljer fotoutrustning som kanske sålt adresser ur sitt kundregister?
Jag tänker då på företag som Scandinavian photo och Cyberphoto?
/Nonno

Tveksamt. Speciell inte cybrphoto eftersom de inte ens är med på mässorna. Du har väl reggat dig någonstans någon gång är det mest troliga.

om man får oönskad reklam till sin mail idag beror det i nio fall av tio på att man gillat fel sidor/applikation på facebook.
Jag får en jäkla massa spam till hotmail, som ofta börjar precis efter man gått med i en grupp eller tryckt på random ok-knapp... Slump? I think not!

Tveksamt. Speciell inte cybrphoto eftersom de inte ens är med på mässorna. Du har väl reggat dig någonstans någon gång är det mest troliga.
Jag tror faktiskt inte att jag har reggat mig i något sammanhang på eller för Fotomässan tidigare. Inte förbeställt biljetter eller något liknande eftersom jag betalat inträde kontant varje gång samt haft "anonyma" rabattkuponger.
Däremot borde jag kanske i första inlägget ha skrivit Scandinavian photo, Cyberphoto och liknande?
Scandinavian och flera andra företag som säljer fotoartiklar finns ju representerade på mässan och är firmor som jag handlat av under många år via nätet.
/Nonno

om man får oönskad reklam till sin mail idag beror det i nio fall av tio på att man gillat fel sidor/applikation på facebook.
Jag får en jäkla massa spam till hotmail, som ofta börjar precis efter man gått med i en grupp eller tryckt på random ok-knapp... Slump? I think not!

Jag är inte medlem på Facebook och har aldrig varit.
/Nonno

Nu har jag inte läst supernoga, men om du får mail från en adress [email protected] och till en taskigt fungerande sida, då låter det ju som något bedrägligt som inte har med Fotomässan att göra. messen..?

Jag är inte så hemma på vad farligheterna på nätet heter ritkigt, fishing och spamming coh allt..

Jag har fått mail från [email protected] med länkar till fullt fungerande sidor hos Fotomässan, antagligen av den enkla anledningen att jag efter förra mässan anmälde mitt intresse på nätet för att få just nyhetsbrev. Så det lär inte vara något "skumt" med avsändaren.

Mig veterligen så har jag inte fått något nyhetsbrev på hela året, utan detta är det första som kommer efter att jag anmält mitt intresse, vilket alltså var längesedan... Man minns ju inte alltid vad man gjorde för längesedan, men är du intresserad av hur de fått din adress så får du väl kontakta Fotomässan och fråga, och avregistrera dig.

Själv blev jag bara glad över mailet med nyheter...

Grunnat mig grön över hur det kommer sig att jag får Nyhetsbrev från både Fotomässan och även Fotografiska, men kan inte komma hur det gått till, anmäler mig aldrig till Nyhetsbrev med min "privata" e-postadress. (Har en "slask-adress" för sådant)

Har dock en mycket vag aning kring att jag eventuellt skickade in några bilder till en Metro-bildtävling för kanske 2 år sedan, med min, "privata" e-postadress som konatktuppgift, fan så korkat gjort av mig i så fall, kommer aldrig hända igen :-(

/B

Jag har fått mail från [email protected] med länkar till fullt fungerande sidor hos Fotomässan, antagligen av den enkla anledningen att jag efter förra mässan anmälde mitt intresse på nätet för att få just nyhetsbrev. Så det lär inte vara något "skumt" med avsändaren.

Att skicka mail med en avsändardomän/adress som inte ens finns/är reggad är redan det skumt....

Men, det ser ut som om mailet kommer från någon sorts webmailfunktion hos företaget e2ma.net

Är det ett legalt mail, där någon klåpare (Jonas?) skickar mail som skulle ha avsändaren fotomassan.se ( fotomassan.se ser ut vara reggat av stofair.se) Om denna Jonas har med fotomassan.se att göra, varför skickas det då inte via deras eget mailsystem?

/B

Bilagor

• ab.jpg
    ab.jpg
    22.5 KB · Visningar: 143
Det verkar vara en soppa. Projektledaren/Event managern enligt hemsidan heter Jonas, men ingen av dem som har e-postadresserna utlagda har dem på Fotomässans domän. De flesta ligger på stofair.se, men Jonas har sin på build.se som inte innehåller något utan skickar vidare till fotografiska.eu. :eek:)

ANNONS
Götaplatsens Foto