Annons

Köpa gråkort en söndag i Sthlm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast jag ska fota i Östersund och där är allting vitt! :)

Fast vitt är ju bara en väldigt ljus grå färg!

Skämt å sido, du kan använda snö på samma sätt som ett gråkort, mät och justera sedan med exponeringskompensationen skillnaden mellan högdagervitt och medelgrå (vanligen 2-3 EV steg).

Jag vet inte om det hjälper, men jag fick ett tips en gång. Det är tydligen så att en människas skinn (en lagom något solbränd svensk) reflekterar ca 18% av ljuset precis som ett gråkort. Det han gjorde var att spotmäta mot handleden och använda det som värde :)

Ett gråkort används inte bara för att justera exponering utan också (framför allt numera?) för att justera vitbalansen. Då lär hud inte funka så bra... ;-)

Jag vet inte om det hjälper, men jag fick ett tips en gång. Det är tydligen så att en människas skinn (en lagom något solbränd svensk) reflekterar ca 18% av ljuset precis som ett gråkort. Det han gjorde var att spotmäta mot handleden och använda det som värde :)

Det skall nog vara en ganska solbränd svensk i så fall, 1 exponeringssteg över 18% grå brukar ljus hud sägas ligga. Men med en digitalkamera spelar 1 exponeringssteg å andra sidan inte så stor roll, det justeras lätt i efterbehandlingen.

Gråkort

Nu fick jag för mig att jag ska ha ett gråkort NU. Tänkte mig det Lastolite som går på kring 400 kr hos ScandinavianPhoto. Kör bil från Frihamnen genom stan och söderut. Undrar om t.ex. Mediamarkt i Heron CIty kan tänkas ha? Går inte att se på deras hemsida.

Vill helst slippa meck med parkering in stan efter jobbet och kommer eventuellt inte loss så tidigt (idag är det en vanlig tisdag).

Nu fick jag för mig att jag ska ha ett gråkort NU. Tänkte mig det Lastolite som går på kring 400 kr hos ScandinavianPhoto. Kör bil från Frihamnen genom stan och söderut. Undrar om t.ex. Mediamarkt i Heron CIty kan tänkas ha? Går inte att se på deras hemsida.

Vill helst slippa meck med parkering in stan efter jobbet och kommer eventuellt inte loss så tidigt (idag är det en vanlig tisdag).

Jag tror inte att dom har på MediaMarkt, sist jag var där så hade dom inga Lastolite produkter alls.

ANNONS