Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur sköter ni microfiberdukar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Har en rätt stor samling som legat och blivit skitiga. Men får ju ofta med en sån när man köper nåt.

Är lite rädd för dem generellt, även när de inte är synligt skitiga, iom att det är svårt att hålla dem rena från damm även om man försöker. Hur gör ni? Planen är att tvätta dem i maskin 30 ° med extra skölj och sen förvara i förslutna plastpåsar.

Jag kör dom i tvättmaskin, 40 grader tillsammans med allt annat som ska tvättas utan sköljmedel, t.ex. fleecetröjor, underställ och badbyxor.
Sen in i byrålådan, i en stor hög tillsammans med diverse andra fototillbehör.

Men det är ju så mina blivit sunkiga! 😄

Men du/ni har inga problem med att de repar då? Kan ju bli tvättmedelsrester i dem också.

Förresten har jag lärt mig att man inte ska använda gamla linspapper. Har en massa Kodak-papper kvar sen anno dazumal. Råkade nämna det när jag pratade om rengöringsgrejer med min kontakt på Cyberphoto. Släng dem! utbrast han förfärat. De styvnar tydligen med tiden och kan repa. Alla kanske visste det här, men det gjorde inte jag.

Det finns program för sköljning/spolning av tvätt-trumman så jag kör det först, sedan tvätt i 40 grader med bara lite tvättmedel, extra skölj och till sist hängtorkning.

Förvaring i plastpåse som inte är försluten men öppen med öppningen lite slappt hängande neråt.
Jag får för mig att det duger, de verkar rätt dammfria och jag har inte kunnat upptäcka några repor i antireflexbeläggningarna när jag kollat med lupp.

Vid rengöring använder jag FOB14 i rätt riklig mängd, inget torrsvabb i det skedet. Funkar fint. Varje microfiberduk används bara en gång innan den tvättas igen.

....................... Planen är att tvätta dem i maskin 30 ° med extra skölj och sen förvara i förslutna plastpåsar..........
Tvätta i normal temperatur 40 - 60 grader och helst med flytande tvättmedel. Vill man vara noga så tvätta dukarna separat. Undvik sköljmedel (vilket man väl alltid ska göra). Sköljmedel bildar en hinna på fibrerna som gör att duken förlorar sina egenskaper. Kör en extra sköljning om du misstänker att maskinen inte sköljer så bra eller dukarna ska användas på känsliga ytor. Men varför ska de förvaras i förslutna påsar?

Men det är ju så mina blivit sunkiga! 😄

Men du/ni har inga problem med att de repar då? Kan ju bli tvättmedelsrester i dem också.
Nej, har inte märkt av att det skulle bli repor. Jag använder mina dukar till både objektiven och mina glasögon.
Just ja, glömde att skriva att dukarna torkas alltid i torktumlaren, jag kör dom i en fastighetstumlare tillsammans med all annan tvätt.

Jag tvättar i 60 grader, liten dos tvättmedel inga sköljmedel. Tillsammans med annan tvätt i gott skick. Hänger på tork. Ibland har mikrofibern väl råkat hänga med annat till torktumlaren (en kondenstumlare som jobbar med låga temperaturer).
Förvaring i skåp utan plastpåse, tror mer på luft än stänga in. Använder duken på nytt ställe varje gång, byter ganska ofta.

Tvätta i normal temperatur 40 - 60 grader och helst med flytande tvättmedel. Vill man vara noga så tvätta dukarna separat. Undvik sköljmedel (vilket man väl alltid ska göra). Sköljmedel bildar en hinna på fibrerna som gör att duken förlorar sina egenskaper. Kör en extra sköljning om du misstänker att maskinen inte sköljer så bra eller dukarna ska användas på känsliga ytor. Men varför ska de förvaras i förslutna påsar?
Sköljmedel har jag aldrig använt. Sicken onödig produkt!

Förslutna påsar för att det inte ska komma in damm och boss från lådan eller väskan de förvaras i.

Nu har jag tvättat dem i varje fall. Så ett steg taget. Körde 30 °. Det gör jag med allt sedan elkrisen (utom underkläder/lakan/handdukar som går på 60 °). Det märks absolut ingen skillnad, utom faktiskt på elräkningen.

Nu är de torra och ska ner i zippåse.

Tycker t.ex. handdukar som behandlats med sköljmedel suger sämre också. Är som det var en hinna på dem. Dessutom gillar jag när frotté är rivigt. Hardcore! 😎

ANNONS
Götaplatsens Foto