Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Andra färger i LR mot PS

Produkter
(logga in för att koppla)

abbeman

Aktiv medlem
Hej

Jag funderar på vad det beror på att när jag jobbar i LR3 så visas färger, mättnad och kontrast på ett sätt. Om jag sedan öppnar en exporterad bild eller väljer "redigera i PS" från LR så visas bilderna helt annorlunda i PS4. Vet inte om jag är blind, men jag hittar inga färgrymdsinställningar i LR, däremot inställningar om vald färgrymd om jag väljer att exportera bilden till PS4 från LR. Då är den inställd på Adobe RGB.

Något klokhuvud (eller i alla fall klokare än mig) som vet vad det är frågan om.

Tack så länge!

/Albin

Hej

Jag funderar på vad det beror på att när jag jobbar i LR3 så visas färger, mättnad och kontrast på ett sätt. Om jag sedan öppnar en exporterad bild eller väljer "redigera i PS" från LR så visas bilderna helt annorlunda i PS4. Vet inte om jag är blind, men jag hittar inga färgrymdsinställningar i LR, däremot inställningar om vald färgrymd om jag väljer att exportera bilden till PS4 från LR. Då är den inställd på Adobe RGB.

Något klokhuvud (eller i alla fall klokare än mig) som vet vad det är frågan om.

Tack så länge!

/Albin

Det är väl mest troligt att du har någon "Softproof" profil för en annan färgrymd aktiverad i Photoshop.

Jag hade samma problem tidigare. Det fixade sig när jag valde rätt färgprofil för bildskärmen i windows. Under control panel/display/settings/advanced/color management, eller vad det kan heta beroende på os.

ser du på bilden med samma skärm men olika program ska inte skärmprofilen spela någon roll. Men kolla att du har alla profilerna identiska i programmen. Nu har jag inte haft LR på samma maskin som jag har PS, men om du syncroniserar i bridge colormanagement, synkar den LR då också? För i såfall borde du ju få samma upplägg för hela paketet.

äpple+shift+K i antingen PS eller Bridge så öppnar sej dialogen. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto