Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

davidSthlm

Medlem
Att personen kan ha problem som ligger bakom beteendet tycker jag faktiskt inte rättfärdigar så mycket.

Ponera att spelskuld, narkotikamissbruk, eller andra tufft ekonomiska/sociala problem ligger bakom, vad hjälper det personen i fråga att inte polisanmäla?

Visst, det kanske är "schysstare", men i det långa loppet, får man inte ta konsekvenser för handlingar som oavsett orsak är felaktiga, då löper man stor risk att fortsätta och i värsta fall eskalera sitt beteende.

Mitt råd: Polisanmäl, tala med hans mor och försök få tillbaka vartenda korvöre.
Ja, det är ju inte så att jag överväger att låta det hela bero om någon trodde det. Sedan har jag ju som sagt varit i kontakt med tjejen som han sålde kameran till efter mig, och vi kommer att tillsammans göra allt i vår makt för att få tillbaka våra pengar.

Det borde rimligtvis inte vara några problem med bevisningsläget, då han uppgett sina personuppgifter, kontouppgifter etc - och sedan refererat till dem i sms och mail. Dessutom har han ju kommenterat att jag ringde hans mamma vid den tidpunkt detta skedde.

Någon som vet hur polisen och hans bank komemr att se på detta? Tacka för visat intresse och sedan lägga ned ärendet? Är det någon ide att ta sig hem till honom (för tydlighets skull syftar jag inte på någon visit á la Bandidos)? Kanske prata med den lokala polisen? Någon som vet hur det brukar fungera?
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Banken bryr sig väl inte om detta, varför skulle de det?

Några pengar kan man ju inte räkna med att få tillbaka. Det största skälet till att man vill lura av andra personer på pengar är ju att man inte har några själv. Polisens erfarenhet i liknande fall att pengarna aldrig återfinns.
 

davidSthlm

Medlem
Polisens erfarenhet i liknande fall att pengarna aldrig återfinns.
Det som skiljer detta fall från de flesta andra (villket jag antar att du syftar på) är ju att säljaren i det här fallet är känd, och (än så länge i alla fall) inte förnekar att han är skyldig pengarna. Han bemödar sig ju trots allt om att svara på sms etc. även om han då kommer med ursäkter. Han bor, och har sin släkt och sin lilla dotter i ett litet samhälle där en sån här sak säkert inte skulle ses med blida ögon.

Vidare har han ju ett arbete, något som också bekräftades av hans mamma. Han har inga betalningsanmärkningar. Om det kan klarläggas att han faktiskt är skyldig dessa pengar, vilket det inte borde vara särskilt svårt att göra, borde man ju kunna driva in dessa pengar med hjälp av kronofogden elelr inkasso?
 

davidSthlm

Medlem
En åtgärd jag funderade på (utöver polisanmälan) är att samla skicka alla utskrifter av mail och sms till hans föräldrar - både mina egna och den nya köparens. Jag antar att han dragit någon slags historia om att en psykisk sjuk människa är ute efter honom eller liknande. Men dessa utskrifter är ju en ganska talande läsning, då han även refererar till personliga saker som hans telefonnummer, bankkonto, sin mamma eller att hans dotter har varit sjuk (varför han inte hunnit skicka någon kamera). Han refererar också till mig i hans korrespondans med den nya köparen, eftersom han var under uppfattningen att det var jag som försökte köpa kameran en andra gång under ett annat namn (ganska troligt, eller hur?) .

Min tanke med detta är självklart att det var genom att kontakta hans mamma som jag fick igen större delen av mina pengar när han (som nu) vägrade svara. Jag är inte helt bekväm med att dra in anhöriga, men vad ska man göra? Särskilt för den nya köparen är det ju väldigt mycket pengar det handlar om. Är ovanstående taktik oetiskt enligt er? Är det någonting som kan ligga mig eller den nya köparen till last i en framtida utredning?
 

Mugglaren

Medlem
Blåst på blocket

Hej, är rätt säker på att jag blivit blåst på blocket. Personen i fråga hade en kamera till salu på blocket till rätt kurs. Dum som jag var betalade jag i förskott. Säljaren lämnade namn, adress, personnummer, bild på körkortet, vbild på kvitto, bild på kameran, telefonnummer (som stämde överens med adress), kollade upp personen i fråga på ratsit.se osv, talades vid över telefon och fick ett seriöst intryck. Betalningen ägde rum i lördags, han har fått pengarna (konstaterat efter samtal med min bank). Idag har han hört av sig och meddelat att kameran är skickad men att papperet med kollinummer glömts kvar på hans jobb och att han nu är borta från kontoret (åter onsdag då kameran borde vara framme). Hans svarar dock inte i telefon efter upprepade samtal och mail. Betala aldrig i förskott, absolut, jag vet, men med så mycket information om honom kändes det som om det var en liten risk att bli blåst. Vad ska jag göra?
Jag med på exakt samma vis. Har polisanmält, gjort egna efterforskningar, vet endel. Kolla körkorts kopian, ser du att giltighetstiden inte stämmer ett kk kan bara gälla i tio år inte tio år och några dagar. Sök inte upp personen med person nummeret för det är inte han. Samma person använder vad jag hittat 5 olika personnummer och namn han växlar mellan olika konto nr. du och alla som blivit lurade på samma sätt ring mig ( Fia Danielsson) 0700231700
 

mapem

Aktiv medlem
Tidigare skrev jag att jag själv bara gör upp Blocket-affärer öga mot öga. Det känns tryggast för mig. Men tydligen har det hänt otrevligheter också i sådana situationer enligt BRÅ. Och det har jag nog tänkt på, det också. Det gäller att välja en bra mötesplats. Aldrig hemma hos vare sig köpare eller säljare utan ute på stan där det finns andra människor. Receptionen till en arbetsplats kan vara ett bra ställe. Inne på ett kafé eller bibliotek eller annan plats där det finns personal med uppsikt. Gärna ha någon med sig. Jag har märkt att när jag har gjort affärer med okända personer på Blocket är de lika angelägna som jag om ett sådant "offentligt" förfarande. Och är de inte det kan man ju dra öronen åt sig.

Men annonser på FS gör mig sällan orolig. Det är oftast lätt att kolla vem man köper av.
 

Mugglaren

Medlem
Blåst på blocket

Hej Marcus! Jag har betalat in 10 000 till samma kille, är övertygad. Säljaren i mitt fall utgav sig för att heta Fedrik Johansson, personnummer stämmer. Men det är inte bedragaren Ring mig på 0700231700. Har hittat fem identiteter som används just nu på just detta sätt. Vi måste samarbeta. Har någon annan blivit blåst med falskt kk får ni gärna ringa eller posta min profil här! MVH Fia Danielsson
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Det som skiljer detta fall från de flesta andra (villket jag antar att du syftar på) är ju att säljaren i det här fallet är känd, och (än så länge i alla fall) inte förnekar att han är skyldig pengarna. Han bemödar sig ju trots allt om att svara på sms etc. även om han då kommer med ursäkter. Han bor, och har sin släkt och sin lilla dotter i ett litet samhälle där en sån här sak säkert inte skulle ses med blida ögon.

Vidare har han ju ett arbete, något som också bekräftades av hans mamma. Han har inga betalningsanmärkningar. Om det kan klarläggas att han faktiskt är skyldig dessa pengar, vilket det inte borde vara särskilt svårt att göra, borde man ju kunna driva in dessa pengar med hjälp av kronofogden elelr inkasso?
Polisen har identifierat den person som jag och 54 andra utsattes för i aug/sep förra året, men det innebär inte att vi får våra pengar tillbaka. Som jag skrev tidigare, Polisens erfarenhet i liknande fall är att pengar aldrig betalas tillbaka.

Hur vet du att ni pratar med rätt person? Hur vet du att det är hans mamma du varit i kontakt med?
 

davidSthlm

Medlem
Polisen har identifierat den person som jag och 54 andra utsattes för i aug/sep förra året, men det innebär inte att vi får våra pengar tillbaka. Som jag skrev tidigare, Polisens erfarenhet i liknande fall är att pengar aldrig betalas tillbaka.

Hur vet du att ni pratar med rätt person? Hur vet du att det är hans mamma du varit i kontakt med?
Om du läser mina tidigare inlägg så framgår det tydligt att han flera gånger refererat till händelsen när jag ringde hans mamma, men även det faktum att hon själv kunde konfirmera hans telefonnummer etc.

Nu har denne säljare i alla fall hört av sig igen, och säger sig vara villig att betala igen pengarna till både mig och den nya köparen av kameran. Även om jag naturligt nog har liten tilltro till detta så tror jag ändå det finns en liten chans att så faktiskt är fallet. Han verkar riktigt osugen på att jag ska kontakta hans mor igen, och skickar meddelanden i stil med "jag förstår dig, jag skulle också vara less vid det här laget" etc.

Min gissning är att det är det här rör sig om en person som hamnat t i någon slags ekonomisk knipa, snarare än att det är en kallhamrad bedragare. Spelskulder? Narkotika? Skyldig fel folk pengar? Med det sagt är det självklart att detta inte rättfärdigar det händelseförlopp som varit, men det är det enda som förefaller logiskt under förutsättningarna.

Var jag i dagsläget tvungen att satsa mina livs besparingar på om han skulle betala tillbaka det han är skyldig eller inte, skulle jag satsa dem på det första alternativet. Det stämmer bara inte med hans beteendemönster, familjesituation etc. att han skulle ta pengarna och dra, eller riskera sin tämligen ordnade tillvaro för de här summorna.

Den närmaste framtiden lär ju bevisa mig rätt eller fel.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Intressant tanke att du skulle sattsa ditt livs besparingar på en bedragare. Jag hoppas verkligen du har rätt, och att du och alla andra får tillbaka era pengar.
 

clawfinger

Aktiv medlem
Om du läser mina tidigare inlägg så framgår det tydligt att han flera gånger refererat till händelsen när jag ringde hans mamma, men även det faktum att hon själv kunde konfirmera hans telefonnummer etc.

Nu har denne säljare i alla fall hört av sig igen, och säger sig vara villig att betala igen pengarna till både mig och den nya köparen av kameran. Även om jag naturligt nog har liten tilltro till detta så tror jag ändå det finns en liten chans att så faktiskt är fallet. Han verkar riktigt osugen på att jag ska kontakta hans mor igen, och skickar meddelanden i stil med "jag förstår dig, jag skulle också vara less vid det här laget" etc.

Min gissning är att det är det här rör sig om en person som hamnat t i någon slags ekonomisk knipa, snarare än att det är en kallhamrad bedragare. Spelskulder? Narkotika? Skyldig fel folk pengar? Med det sagt är det självklart att detta inte rättfärdigar det händelseförlopp som varit, men det är det enda som förefaller logiskt under förutsättningarna.

Var jag i dagsläget tvungen att satsa mina livs besparingar på om han skulle betala tillbaka det han är skyldig eller inte, skulle jag satsa dem på det första alternativet. Det stämmer bara inte med hans beteendemönster, familjesituation etc. att han skulle ta pengarna och dra, eller riskera sin tämligen ordnade tillvaro för de här summorna.

Den närmaste framtiden lär ju bevisa mig rätt eller fel.
David - Med ditt i det närmaste helgonliknande agerande skickar du inga signaler till denna kille att varken passa sig eller sluta upp med sitt bedrägeri.
Att du inte direkt sätter hårt mot hårt och polisanmäler /åker dit själv och konfronterar honom gör att han kommer att gå vidare. Fortsätta med att scamma folk och fler andra kommer att förlora sina pengar.

Sätt dit den jäveln stenhårt, skräm skiten ur honom så att han förstår att det finns rätt och att det finns fel.
 

Myran2

Aktiv medlem
David - Med ditt i det närmaste helgonliknande agerande skickar du inga signaler till denna kille att varken passa sig eller sluta upp med sitt bedrägeri.
Att du inte direkt sätter hårt mot hårt och polisanmäler /åker dit själv och konfronterar honom gör att han kommer att gå vidare. Fortsätta med att scamma folk och fler andra kommer att förlora sina pengar.

Sätt dit den jäveln stenhårt, skräm skiten ur honom så att han förstår att det finns rätt och att det finns fel.
Jag håller med definitivt sätt ditt den fan så att han inte lurar fler för jösse namn risken är för stor att han fortsätter med andra tyvärr lycka till dock.
 

davidSthlm

Medlem
David - Med ditt i det närmaste helgonliknande agerande skickar du inga signaler till denna kille att varken passa sig eller sluta upp med sitt bedrägeri.
Att du inte direkt sätter hårt mot hårt och polisanmäler /åker dit själv och konfronterar honom gör att han kommer att gå vidare. Fortsätta med att scamma folk och fler andra kommer att förlora sina pengar.

Sätt dit den jäveln stenhårt, skräm skiten ur honom så att han förstår att det finns rätt och att det finns fel.
Jag trodde det var uppenbart att jag inte på något sätt förordar någon slags soft linje mot den här typen av personer, men eftersom det inte verkar vara fallet låt mig förtydliga mig:

Tro inte för en sekund att jag inte kommer att polisanmäla honom eller göra allt vad som står i min makt för att få igen varenda öre. Vad trodde ni? Det är ju mina pengar han sitter med! Jag har ju för sjutton deklarerat här på forumet att jag är redo att söka upp honom i sin lilla by. Det jag ville förmedla (och som jag tror att fler här på fotosidan kan har utbyte av att veta) är att det finns fler sorters bedragare, och den här killen är en av dem - så handla ingenting av honom.

Mitt resonemang angående mina besparingar var självklart hypotetiskt, ett enkelt retoriskt sätt att ställa en fråga på sin spets: Kommer jag att få igen mina pengar? Ingen aning! Tror jag att det finns en chans? Det gör jag faktiskt, och under omständigheterna tror jag faktiskt att den chansen är större än motsatsen. Låt mig förklara varför:

Den här killen har hela sin släkt inklusive en liten dotter och den tidigare nämnda mamman samlad i den där lilla byn, vilket borde göra en sån här sak ett lika otrevligt (för honom och hans närstående) som populärt (för alla andra) samtalsämne på bystugan. Vidare har den här personen ett fast jobb och saknar betalningsanmärkningar. Sammantaget är det ett ganska avig bukett egenskaper för en aspirerande scammer, vilket gör att jag tror att mina chanser att få igen mina pengar är bättre än för många andra på det här forumet.

Det var allt, så bespara mig för all del alla helgonliknande epitet och annat. Vi är väl ändå på samma sida här på forumet?
 

clawfinger

Aktiv medlem
Jag trodde det var uppenbart att jag inte på något sätt förordar någon slags soft linje mot den här typen av personer, men eftersom det inte verkar vara fallet låt mig förtydliga mig:

Tro inte för en sekund att jag inte kommer att polisanmäla honom eller göra allt vad som står i min makt för att få igen varenda öre. Vad trodde ni? Det är ju mina pengar han sitter med! Jag har ju för sjutton deklarerat här på forumet att jag är redo att söka upp honom i sin lilla by. Det jag ville förmedla (och som jag tror att fler här på fotosidan kan har utbyte av att veta) är att det finns fler sorters bedragare, och den här killen är en av dem - så handla ingenting av honom.

Mitt resonemang angående mina besparingar var självklart hypotetiskt, ett enkelt retoriskt sätt att ställa en fråga på sin spets: Kommer jag att få igen mina pengar? Ingen aning! Tror jag att det finns en chans? Det gör jag faktiskt, och under omständigheterna tror jag faktiskt att den chansen är större än motsatsen. Låt mig förklara varför:

Den här killen har hela sin släkt inklusive en liten dotter och den tidigare nämnda mamman samlad i den där lilla byn, vilket borde göra en sån här sak ett lika otrevligt (för honom och hans närstående) som populärt (för alla andra) samtalsämne på bystugan. Vidare har den här personen ett fast jobb och saknar betalningsanmärkningar. Sammantaget är det ett ganska avig bukett egenskaper för en aspirerande scammer, vilket gör att jag tror att mina chanser att få igen mina pengar är bättre än för många andra på det här forumet.

Det var allt, så bespara mig för all del alla helgonliknande epitet och annat. Vi är väl ändå på samma sida här på forumet?
Jag får uppfattningen att du inte har anmält honom - Är det så ?
Om du dessutom vet vart han arbetar, sätt ultimatum. Pengarna idag eller ett samtal till hans chef.
Hur länge sedan hände detta ?
Har du fått några pengar ?
Ur en bedragaren ögon är varje dag som går utan en polisanmälan en dag som talar om för honom att han klarar sig undan.
Jag helgonförklarar dig inte utan tycker att du är för soft. För varje dag som går utan att han blir anmäld, mamma får reda på det, chefen, familjen etc etc kan ännu fler råka illa ut.

Dina pengar är antagligen spenderade så ända sättet är att hala tills du ledsnar, om du ligger på kommer han att använda nästa blåögda persons pengar att ge dig. Du släpper allt och ännu en person blir lidande.

Slå till på alla hans ömma punkter, åk dit, tala om för allt och alla vad fan han pysslar med. Då blir det jobbigt för honom.

Med dagens social medier sprids detta blixtsnabbt och han kommer att dra öronen åt sig betydligt mr än ett sms " kan jag få tillbaka mina pengar ?"

Nu släpper jag denna diskution, lycka till alla där ute som blivit lurade.
Vill ni ha hjälp i sthlm, släpp ett mail.

:)
 

davidSthlm

Medlem
Jag får uppfattningen att du inte har anmält honom - Är det så ?
Om du dessutom vet vart han arbetar, sätt ultimatum. Pengarna idag eller ett samtal till hans chef.
Hur länge sedan hände detta ?
Har du fått några pengar ?
Ur en bedragaren ögon är varje dag som går utan en polisanmälan en dag som talar om för honom att han klarar sig undan.
Jag helgonförklarar dig inte utan tycker att du är för soft. För varje dag som går utan att han blir anmäld, mamma får reda på det, chefen, familjen etc etc kan ännu fler råka illa ut.

Dina pengar är antagligen spenderade så ända sättet är att hala tills du ledsnar, om du ligger på kommer han att använda nästa blåögda persons pengar att ge dig. Du släpper allt och ännu en person blir lidande.

Slå till på alla hans ömma punkter, åk dit, tala om för allt och alla vad fan han pysslar med. Då blir det jobbigt för honom.

Med dagens social medier sprids detta blixtsnabbt och han kommer att dra öronen åt sig betydligt mr än ett sms " kan jag få tillbaka mina pengar ?"

Nu släpper jag denna diskution, lycka till alla där ute som blivit lurade.
Vill ni ha hjälp i sthlm, släpp ett mail.

:)
Jag är tacksam för alla svar i ämnet, men läs gärna några inlägg bakåt innan ni postar era svar. Jag har till att börja med fått igen 12 000 av 13 000 kr. De kvarvarande 1 000 kr ville han behålla som "kompensation" för att jag ringde hans mamma. Däremot är han skyldig en ny köpare som jag har kontakt med 13 500 kr. Händelsen är även rapporterad till lämpliga instanser.

Det till synes märkliga är ju att han faktiskt fortsätter att höra av sig. Vid sin senaste kontakt lovade han att pengarna skulle finnas på mitt och den nya köparens konto senast på måndag, i annat fall "kunde vi anmäla honom".

På tisdag har jag i alla fall bokat tågbiljetter upp till Harmånger. Har pengarna mot förmodan kommit in under måndagen avbokar jag resan, annars åker jag upp med en vän till mig med vän med förlutet inom polisen som nu arbetar som livvakt. Kommer att besöka hans jobb, hemadress, släktingar och vänner tills varenda krona är återbetalad till både mig och den nya köparen. Wish me luck!
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Now we talking;) Och du är säker på att han bor där, att det verkligen är den personen du pratat med? Hur vet du att det är hans mamma du pratat med, och inte någon medlöpare? Jag vet att jag ställer lite tjatiga frågor.
 

davidSthlm

Medlem
Now we talking;) Och du är säker på att han bor där, att det verkligen är den personen du pratat med? Hur vet du att det är hans mamma du pratat med, och inte någon medlöpare? Jag vet att jag ställer lite tjatiga frågor.
Som jag skrev tidigare bor han i ett väldigt litet samhälle, och har flera släktingar som grannar. Då han vägrade att svara ringde jag runt till dessa släktingar. På det första numret svarade säljarens dotter, och jag fick sedan prata med säljarens mor. Hon kunde konformera att det verkligen var hennes son, och även en rad fakta som han meddelat mig i mail och sms.

Vid den här tidpunkten fanns ju faktiskt fortfarande chansen att en tredje person använt säljarens personuppgifter, men kanske 20 minuter efter mitt samtal till mamman hörde han av sig (för första gången på flera dagar) och tyckte jag var "slut i huvudet" för att ha kontaktat hans mor, "vi går väl inte på dagis längre" var ett annat minnesvärt citat. Dagen efter fanns också 12 000 av mina 13 000 kr på mitt konto. De kvarvarande 1 000 kr skulle som tidigare nämnt alltså utgå som "kompensation" för att jag kontaktat hans anhöriga.

Med ovanstående sagt kan väl ingen vettig människa påstå något annat än att det skulle vara rätt person det handlar om. Jag har självklart också all mail- och smstrafik sparad. Tillsammans med mina kontoutdrag är det ganska talande läsning för vem som helst. På tisdag morgon åker jag och kompisen upp i alla fall, om inget hänt innan dess.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Mycket märklig historia. Som du påpekat tidigare så kan han ju inte vara vid 'fulla sinnes bruk', kanske inte ens ansvarig för sina gärningar. Var försiktiga och lycka till.
 

OneAim

Aktiv medlem
Kusligt med sådan här typer!
Min sambo var i funderingar på en Eos 550D och jag hittade en i trakten av Östersund!!!
Mailade med den här figuren för att kolla in hur det låg till.
Jo...det var hans sambo som skulle sälja och det var ett kit med EF-S 55-200, EF-S 18-55 samt kamera huset.
Jag svarade..."kanon, får jag dina adress uppgifter så kommer jag." Då blev det tvärtyst! Hörde inte av den typen nåt mer. Kanske är ett bra sätt att testa de här Blocket "säljarna".

Har själv precis sålt min Eos 40D samt batterigrepp på Blocket så jag finns i den där gruppen Blocket säljare...=)
 
ANNONS