Hopp i galen tunna
Aktiv medlem
Kanske smartaste annonsidan baka in annonsen i en tråd![]()
Haha ja den var effektiv
Jag kanske kan ta åt mig lite av äran till en ev snabb försäljning
Ingen som har användning för brännvidden blir dock besviken!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kanske smartaste annonsidan baka in annonsen i en tråd![]()
Synd att jag redan köpt min annars hade jag klippt din med tanke på hur grundligt du testar prylarna så kan det inte vara annat än bra
Kul att du är nöjd Lars , har nu några exempel på bilder som visar hur enastående objektivet är i jämförelse med lillebror och skilnaden om du skulle ha tagit det med 1,8?
Blev nyfiken på vad 1,8 presterar då jag aldrig testat den
Enligt Photozone är 1.2 skarpare vidöppen än vad 1,8 är
Den är även skarpare på 2.0 än vad 1,8 är på 4.0
Detta är på fullformat och i centrum
Hur mkt man ser i skillnad i praktiken vet jag ej dock..
Kantskärpan har jag aldrig någonsin ens tittat efter när jag fotat mina porträtt..
Säkert intressant för vissa dock ej för mig
SÅ- nu är det upp till var och en, betala en massa pengar för en glugg som förvisso är bra eller köpa en betydligt billigare 85/1,8 som enl DXO får högre totalbetyg och även så i photozones uppmätningar.
Lycka till med valet
...och numera finns Sigma EX 85/1.4 HSM som förenar det bästa från de tidigare tre, i ett objektiv, till ett vettigt pris. Blir nog ett sådant snart, svårt att välja om det blir Nikon- eller Canonfattning...
För fokuseringen är kanske Samyangens akilleshäl, det är mycket svårt att sätta skärpan på rätt ställe med ett så tunt skärpedjup som vi får på bländare f/1.4...
Precis vad jag hela tiden funderat på när jag läst om alla som lovprisar Samyangen. Jag har inte skuggan av en chans att fokusera mitt EF85/1.8 perfekt för hand med stor bländare, i synnerhet inte människor som hela tiden rör huvudet en aning. Slumpen får en alltför betydande roll i dessa fall.
Nu har jag följt tråden ett tag med intresse........det har gått fram och tillbaka för mig om jag skall lägga pengarna på Sigma, Samyang eller Canons 85:a, men nu när jag läser att fokus kan vara lite knepig med Samyangen och jag ju har en 1Ds MkII så kan jag inte fokusera med liveview och skärmen är alltför liten för att avgöra om fokus blev bra efter att bilden är tagen.....så det verkar som att Samyangen är ute ur leken.
Kvar är då för min del Canons 85/1,8 eller Sigmas 85/1,4 - men vilken skall man ge sig på av dessa då? Jag är ute efter ett objektiv som ger mjuk och fin bakgrundsoskärpa och samtidigt skarp fokus för detaljbilder i ganska mörka miljöer och även porträttbilder inomhus.
Helst vill jag ju ha ett objektiv som sätter fokus bra och håller en jämn kvalitet, Sigma har jag ju hört att dom kan vara väldigt skiftande i kvalitet mellan olika exemplar.