Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HTC igen (i så fall vilken) eller iPhone?

Produkter
(logga in för att koppla)

vekhyttan

Aktiv medlem
Har haft ett företagsabonnemang sedan i Juni som pga vissa anledningar vi nu fått häft av reklamationsavdelning hos operatören.

Vi har idag HTC Legend som jag verkligen har gillat vad gäller gränssnittet och tåligheten hos telefonen (Aluminium chassi) . Operatören vill ha 2500kr för att köpa loss telefonerna, vilket var lite saftigt.

Så nu står vi i valet och kvalet om man ska ha en ny HTC (inte legend) och då vilken modell eller om vi ska gå till iPhone.
HTC Legend
+ Sense
+ Android (lättanvänt)
+ Storleken
+ Stryktåligheten (på baksida och och sidor)
- Seg (600Mhz processor)
- Android ? Känns fortfarande lite ommoget.
- Antal appar.

iPhone 4 är bara marginellt större än Legend, mycket vassare prestanda, fler appar, känns mera moget än Android, men det jag tvekar kring är dels hållbarheten (lite fumlig kanske, har dock aldrig tappat kameran någonsin), men kanske mest hanteringen. HTC Sense är ju helt enkelt skitbra.

Så den stora frågan är vilken HTC modell ska jag satsa på eller om jag ska ta iPhone 4.
(Min fru ska också ha en ny, hon tycker att Legend är lite klumpig och seg, så vad ska hon ha. )
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Jag är ju Macfrälst så jag har svårt att rekomendera något annat än iPhone MEN! Motorola Defy tycker jag verkar intressant. Den är inte bäst på något direkt utan en ganska medelbra androidlur men den har en unik egenskap. Den är IP67 certifierad dvs damm och vattentät. Kostar 2990 på netonnet utan abbonemang så priset är helt OK tycker jag.

M
 

Mankan G

Aktiv medlem
Vi har bägge på jobbet och jag har använt dem bägge rätt intensivt. Det är rätt likvärdiga men det finns en och annan småsak som kan vara avgjörande i begge.

De vi har är iPhone4 och Desire. Bägge känns precis lika rappa. Desire har en 1GHz processor som är minst lika snabb som den i iPhone4.

Fördelarna som jag ser det med respektive modell är:3
iPhone4:
- Har stöd för två exchangekonton.
- Större minne. Det går att stoppa i extra minne i Desiren men alla appar går inte att köra eller flytta till minneskortet vilket betyder att då och då blir minnet fullt.
- Bättre kamera

HTC Desire.
- Mycket skönare form.
- Bättre gränssnitt. Eller rättare sagt så finns det genvägar för mycket som kräver lite mer arbete med iPhone. Tex så fungerar Dropbox mycket bättre på Android. Tryck på skärmen och håll kvar fingret så får du en undermeny.

Desiren är den jag valt. Dock hade jag istället valt den nya Mozart idag (jag tror att den heter så) för den har tre ggr så stort inbyggt minne ssom löser de få problem jag upplever med min Desire.
 

L40

Aktiv medlem
Desire är en bra mobil.
MEN.
Kameran och kamerahanteringen i (i alla fall i "originalmodellen") är rätt dålig, tycker jag.
Långsam AF.
Avtrycket sitter illa till om man vill ta bilder i stående format.
"Linsskyddet" blir lätt repigt.

EDIT: Desire har lite klent med inbyggt minne, precis som skrivs i tidigare inlägg.
 

vekhyttan

Aktiv medlem
jo jag har nog svårt att gå till Iphone... pga hanteringen inte att det är fel, men jag gillar verkligen htc.
Sen är ju frågan vilket som är bäst android eller ios. Känns som om båda har driv framåt och det händer mycket.

Jag har tittat på HTC desire HD, men den är över 1cm både längre och högre än min nuvarande Legend.
Kollade runt på htc-hemsida och hittade incredible S som tydligen ska börja säljas framöver (nu i Mars).
Inte mycket större än min nuvarande och klart bättre prestanda. Så den blev jag grymt sugen på.

Får se vad det blir.
Det är ju billigare abonnemang om man binder upp sig på 18-24mån och tar med en telefon. Men vi får se, den måste ju komma till butikerna med.
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Jo jag vet.
Men det finns mycket mer appar till iPhone.
Denna bland annat (har en son som vi använder stödtecken till)
http://feber.se/iphone/art/191922/svensk_teckensprksapp_till_iph/
(Har mailat med utv. och han säger att android kommer, men när...)

Android känns lite svajjigt, inte helt stabilt. Market lyckas inte uppdatera en del av mina appar längre. Ändå har jag flyttat ut så mycket jag kan på SD.

Är inne på swedroid emellanåt.

Man slipper ju itunes med Android. Stort plus!

Men jag älskar verkligen gränssnittet med adnroid och HTCSense. (Provade en X10 mini 3 veckor i höstas och snacka om abstinens efter HTC, ändå var det android. Men dålig touch och pytte skärm).

Nej jag vill nog ha en Incredible S. Mkt bättre prestanda än i Legend, inte mkt större och ny vilket inte desire är. Och desire HD är för stor.
 
Senast ändrad:

Krisiun

Aktiv medlem
Jag har iPhone (3GS). Gillar den...men det finns mycket att ogilla med. För de flesta av oss här som gillar foto är kameran bara ett dåligt skämt. Skulle jag köpa ny idag så hade jag nog kollat en o två gånger på Sony-Ericssons kommande Arc t ex.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag är ingen expert, men jag ser bara en fördel med android-telefoner framför apple, förutom priset förstås =) Den fördelen är minneskort.

Alla android jag testat (äger själv en galaxy s) är instabila. Processer startas hejvilt och man måste med jämna mellanrum tömma minnet för att få fram prestandan igen. RAM-användningen kan tex pendla mellan 130mb och 230mb trots att man inte har något öppnat, och då kan det bli riktigt segt. Detta drar också mycket batteri. iPhone är betydligt rappare och laggar sällan. Är man en hejare på fronten kan man ju flasha android eller vad det nu heter. Har tex läst t om folk som har lyckats stabilisera systemet så mycket att batteriet räckt till över 60 timmars wifi-surfande.

Rent spontant känns det som om android lider utav många barnsjukdomar. Det dyker upp uppdateringar med fixar då och då, men samtidigt verkar mycket krut läggas på nya versioner. Jag har froyo, nyare lurar har gingerbread, honeycomb lanseras snart, och ytterligare ett är på G.
Personligen ser jag hellre att krutet läggs på att få bort alla buggar och göra systemet stabilt och pålitligt istället för att lansera nya versioner med flashiga funktioner.
 

Per

Aktiv medlem
Skulle jag köpa ny idag så hade jag nog kollat en o två gånger på Sony-Ericssons kommande Arc t ex.
Den verkar trivsam, inte minst för att det mumlas om att den ska få USB-otg; nåt man inte vill vara utan om man inte konstant har en laptop under armen!
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Den verkar trivsam, inte minst för att det mumlas om att den ska få USB-otg; nåt man inte vill vara utan om man inte konstant har en laptop under armen!
Jag gillade inte designen på den, men USB.otg verkar ju grymt intressant.
Kan man koppla in kameran direkt till fånen då? Något jag saknat är just detta att plocka ut bilderna ur kameran till fånen och maila e.d.
 

Per

Aktiv medlem
Kan man koppla in kameran direkt till fånen då? Något jag saknat är just detta att plocka ut bilderna ur kameran till fånen och maila e.d.
Precis - du kan använda mobilen för att t.ex. ladda upp/skicka bildfiler från dina andra kameror mha mobilnätet/WLAN, eller för att spara ner filerna till ett USB-minne eller en extern hårddisk.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Jag är ingen expert, men jag ser bara en fördel med android-telefoner framför apple, förutom priset förstås =) Den fördelen är minneskort.

Alla android jag testat (äger själv en galaxy s) är instabila. Processer startas hejvilt och man måste med jämna mellanrum tömma minnet för att få fram prestandan igen. RAM-användningen kan tex pendla mellan 130mb och 230mb trots att man inte har något öppnat, och då kan det bli riktigt segt. Detta drar också mycket batteri. iPhone är betydligt rappare och laggar sällan. Är man en hejare på fronten kan man ju flasha android eller vad det nu heter. Har tex läst t om folk som har lyckats stabilisera systemet så mycket att batteriet räckt till över 60 timmars wifi-surfande.

Rent spontant känns det som om android lider utav många barnsjukdomar. Det dyker upp uppdateringar med fixar då och då, men samtidigt verkar mycket krut läggas på nya versioner. Jag har froyo, nyare lurar har gingerbread, honeycomb lanseras snart, och ytterligare ett är på G.
Personligen ser jag hellre att krutet läggs på att få bort alla buggar och göra systemet stabilt och pålitligt istället för att lansera nya versioner med flashiga funktioner.

Nu ska man ju dock vara försiktig med att dra alla Android lurar över en gräns.. I galaxy s har samsung pillat i mjukvaran, och min erfarenhet är att en REN android telefon (t.ex. Google Nexus One som jag själv använder) funkar otroligt bra, och lider inte av barnsjukdomar eller hejvilt startande processer. Men detta är nackdelen med ett så öppet system som android, många tillverkare vill in och pilla, för att göra deras telefoner unika eller speciella, här misslyckas många och gör istället gränssnittet mycket sämre. Ett undantag är HTC-Sense som många hyllar (dock är jag inte en av dem, jag står fast vid att ett rent android presterar bäst och passar mig bäst).

Med detta sagt så kan jag passa på och nämna varför jag är frälst av android efter dryga årets användande av Googles första egna flaggskepp (vilken är i princip som en Desire, fast med rent android).

*Flash support, använder man en schysst webläsare som tar bort reklambanners är Flashstöd väldigt användbart

*Möjlighet till Java applikationer

*Mycket snabbt växande plattform, där utvecklingen märks väldigt tydligt nu jämfört med när jag köpte telefonen för dryga året sedan

*Ett öppet system, där apputvecklare och användare får en friare miljö att arbeta i, utan sencureringar, knepiga avtal och kostnader

*Framförallt, en mycket smidig och lättanvänd plattform, inte bara i telefonen. Man skapar ett google-konto, alla kontakter, sms och i princip vad du vill sparas i ett moln kopplat till ditt konto, skulle du bli av med telefonen eller om något skulle hända behöver man ALDRIG oroa sig för att viktig information skall gå förlorad.

Jag påstår absolut inte att iPhone 4 är en dålig telefon, för det är en lögn. Men att den är överskattad skulle jag vilja påstå. Snygg design (dock kantig att hålla i) och en plattform många är vana vid är de fördelar jag ser med iPhone, detta är dock smaksak och inget som tilltalar mig precis.

Hur som helst, åk till en affär och kläm lite på lurarna, gärna någon med ett någorlunda uppdaterat android (använder själv 2.3.3 eller Gingerbread som det kallas och uppdateringarna gör stor skillnad). Vilken plattform du än väljer tvivlar jag på att du blir missnöjd!
 

morgan_klang

Aktiv medlem
Personal opinion

This is where I personally stand on the issue.
I got an iPhone 4 through work, but I bought an HTC Desire HD for myself privately.
.


  • If you just want to click and go, not geeking around, having something that "does what it says on the tin" then the iPhone is the way to go.
  • If you want to configure, crack/hack, modify, grow, etc etc, then HTC HD is the way to go.

Since you ask here at fotosidan I have to admit that iPhone 4 got a better camera than my HTC, but its a minor difference though.

What if I had to buy something for myself again?
Then I would get myself and HTC Desire HD all over.

PS.
Forgot to say that flash-support on the HTC is a clear benefit that saved me on many occasions. (I watch a lot of BBC News streaming + some other educational programs, also through the web).

Just my opinion.
Morgan
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Jag har en HTC Desire HD och jag är då nöjd, man kan göra i stort sett allt med den och man slipper ha Apple och Steve Jobs flåsande i nacken så fort man installerar en okänd applikation i enheten. Det är fritt fram utan några direkta restriktioner. Men den enda grejen jag kan störa mig på i telefonen är kameran som är kass, fast jag använder den ändå aldrig. Har ju en fullt fungerande systemare som är betydligt bättre.

Som mobiltelefon och internetmackapär, skitbra!
Som mobilkamera, inte fullt lika bra..

/ Magnus
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Tack för alla svar.

Var som sagt inne på en Desire HD men det är storleken som avskräcker.
Så jag tror jag har bestämt mig för en HTC Incredible S, vad jag fattar en desire HD i något mindre format (någon mm större än min nuvarande Legend)

Kameran är väll knappast något att hurra över i någon mobil. 5Mp i Legend fungerar ganska hyggligt i vettiga ljusförhållanden, men inget mot systemkameran.

Frågan är vad vi ska hitta på till min fru, som för det första är lite teknikfientlig. Men gillar surf och mailfunktionen (nödvändig i vårt lilla hemmaföretag), men tycker att Legend är i största laget.
Får se om jag får med henne på samma telefon, eller om hon skulle gilla iphone.
 

Minita

Aktiv medlem
Jag har valt att använda android och är väldigt nöjd med det. Då har jag även valt att köra med Google fullt ut på datorn med webläsare och kalender. För min del är det viktigt att ha en bra kalender och sync mot datorn. Kör med appen JORTE som kalender. Har dessutom en hel del av mina bilder i mobilen "för att skryta". Gillar enkelheten att skapa egna mappar och placera bilderna som jag vill ha dem. Ser likheterna med pc-miljön. Kamera och allt runt omkring är inget som jag använder.

Min fru däremot är Iphone fan men hon använder mer musik och sms.
 

.Z.

Aktiv medlem
Du behöver ju inte begränsa dig till htc, finns ju många androider att välja på. LG:s nya verkar ju vara intressant, optimus 2x. Kolla in testen på Swedroid. se.

Kör själv legend & är i det stora hela nöjd. Har länge tyckt att lurarna med 4''-skärmar & större har varit åt skogen för stora men har en känsla av att jag framöver sitter där med en sån likt förbaskat :)
 
ANNONS