Annons

Ta bilder inne på ett lek & bus

Produkter
(logga in för att koppla)

Markol

Ny medlem
Tjo alla proffs,

Hoppas att kanske få lite tips av er. Har för nu ett år sedan inhandlat mig en systemkamera av Canon eos 500D, en trevlig sak, den tar fina bilder både högt och lågt med auto funktionen.

Jag vill ju nu gå över till manuella inställningar. har väl pillat lite med det innan min första post här inne, men det som jag är ute efter är väl mer vad ska ja tänka på när jag ska ta kort där inne på ett lek&bus..ljus finns ju men det är ju inget överflöd direkt och blix har jag ju den inbyggda.
Och obketivet är det som följde med 18-55.(känns som ett mycket bra allround objektiv?)

För barn e ju ganska så snabba av sig när dom hoppar och flyger om kring där inne. Så man måste ju vara lite kvick i vändningarna.

Ska man köra med blixt och ta kort lite då och då och kanske missa det där kodak bilden...

Om jag nu skulle ha glömt någon info så säg till så ska jag svara så bra ja kan.

Hej!

Jag har jagat min grabb på ett sådant ställe med en Nikon D300 och ett 35/2D. Jag använde bl. 2,5 och slutartid 1/100-1/160 och ISO 1600-3200. Jag låste alltså bländaren på 1/2,5 och lät kameran göra resten, jag använde lysrörs-WB och fota RAW+jpg ingen blixt.

Det blev skarpt ibland men armarna som barnen ständigt vevar med på ett sånt ställe blev oftast suddiga iaf, särskilt i bollhavet...... Din zoom är väl begränsande men i 18 mm läget har du bl. 1/3,5 vilket borde gå hyffsat men förlänger tyvärr slutartiderna med steg vilket gör bilderna ännu suddigare eller högre ISO.

Vill du dessutom fylla utsnittet måste du gå närmre med 18 mm och det i sin tur gör det ännu känsligare map slutartiden/sudd och fokuseringen. Jag skulle inte köra med blixt det sabbar stämningen och stör de övriga och allt runt ditt barn blir i princip svart men rörelserna fryses iof det beror på vad du vill ha.

Slutligen tycker jag en måttlig rörelseoskärpa förstärker intrycket av lek.

Hoppas det varit till hjälp.

Hans

Ja, se till att ha tillstånd från föräldrar, annars kan det gå åt pipan. Högt ASA-tal stor bländare och så snabb tid som möjligt.

Det är mina 3 grabbar som ja ska jaga lite. och så klart kommer bilderna att beskäras en hel del. det är ju mina kids jag vill ha på bilen inte en massa annat.

Toppen tackar för dom tips so far. Kanske dax att köpa sig ett annat objektiv med andra ord.

Lås slutartiden till 1/100-1/160, ställ in största bländaren objektivet klarar av och kör så högt ISO du kan för att få rätt exponering. Över 1600 bör du gå, kanske högre beroende på hur mycket ljus objektivet släpper in.

Fotade själv mina ungar på ett sådan ställe och använde med 35mm f1.8 och använde slutartider mellan 1/100 och 1/160 med bländare 1.8 och ISO 1600, vitbalansen inställd på lysrör. De flesta bilderna blev skarpa och fina.

Toppen tackar för dom tips so far. Kanske dax att köpa sig ett annat objektiv med andra ord.

Om du vill få bra bilder som inte är suddiga inne på "lek & bus" så behöver du nog det, ja.

Ett Tamron 17-50 2,8 är trevligt (och billigt!). Det blir ju inga nya brännvidder att upptäcka men du får ett hyfsat ljusstarkt objektiv.
Eller om du vill ha ett fast objektiv så finns det massor att välja på. Canons arsenal har jag inte så stor koll på, men Sigma har ett 30 mm 1,4 och ett 50mm 1,4 som är riktigt bra.

/Hannes

Ett alternativ till det föreslagna (högt iso + ljusstark optik) är en extern blixt tillsammans med det objektiv du redan har. Möjligheten att studsa ljuset mot väggar och tak eller använda blixten separerad från kameran (kan skräva extra tillbehör) ger möjlighet till riktigt snygga bixltbilder, dessutom kan du välja brännvidd, bländare och avstånd manuellt i förväg för att ge ett tillräckligt stort skärpedjup och eliminera eventuella fördröjningar från autokfokusen.

Tänk på att olika blixtar är olika snabba när det kommer till att vara redo för nästa bild.

ANNONS
Götaplatsens Foto