Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota manuellt

Produkter
(logga in för att koppla)

peranders

Aktiv medlem
Jag kör med manuellt när jag plåtar småprylar eftersom det är lättare att ändra slutartid än exponeringskompensation på min kamera, en Canon G9. I det läget kör jag alltid med stativ.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har nyss börjat att fota manuellt. Fotade halv manuellt förut men tyckte att jag ville ta nästa steg men det blir inte bra ! Först blev bilden helt svart så då ökade jag bländaren till högsta och då blev det lite bättre men inte mycket alls så då satte jag på blixten mn då blev bilden helt vit så jag minskade till minsta bländar talet och då blev det lite bättre men inte mycket alls!

Hur ska man göra för att få lagom ??

Tacksam för svar ! :)
Vi kan ju starta med att berätta vad kameran egentligen gör.

Kamerans ljusmätare sftersträvar att bilden skall bli grå efter ett matematiskt värde.
Värdet är 18% reflektion av ljus från en medelgrå yta.

Kameran har sedan 3 parametrar att skruva på.
bländare
tid
ISO

Så vad du än gör så presenterar kamerans ljusmätare ett värde som ger en medelgrå bild.
Och det funkar alldeles ypperligt i säkert 85-90% av alla motiv.

Då börjar man fundera på vad som är medelgrått.
Ja det är inte så lätt att svara på.
Det finns speciella gråkort som man kan köpa som reflekterar 18% av ljuset och är medelgrå.

I naturen så kan man sikta på en gång med singel för att få ett bra ljusvärde eller en gräsmatta osv.

Det kameran absolut INTE vet är vad du fotograferar.
Den försöker göra ALLT medlegrått.
Och som sagt var det funkar ypperligt i de flesta fall.

Men det man skall vara medveten om är att en kamera:
Gör ett vitt motiv grått.
Gör ett grått motiv grått.
Gör ett svart motiv grått.

Och det är nu som man som fotograf kan gå över till manuellt.

Går du över till manuellt så presenterar kameran hur mycket din inställning skiljer sig ifrån ljusmätarens uppmätta värde.

Det klassiska exemplet är att fotografera när det är snö och ute.
Kameran väljer en exponering där snön blir grå och följden är att bilden blir underexponerad.

Hoppas att detta ökar förståelsen, och det är bara att börja ställa följdfrågor.
/Erik
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
... eftersom det är lättare att ändra slutartid än exponeringskompensation på min kamera, ....

och detsamma gäller mig!

På min 7D har jag en ratt för bländaren och en annan ratt för slutartiden. Därför är det helt naturligt att använda M-läget.

På min förra kamera - en analog EOS 500 fanns bara en ratt. Man skulle trycka på olika knappar för att definiera vad ratten skulle påverka. Då var det enklast att köra i P-läge. Flytta hela exponeringsskalan med ratten, och göra kompensationer i exponeringen genonm att trycka in en knapp och sedan ratta. Jag var dessutom tvungen att hålla inne en annan knapp om jag ville låsa exponeringen för att sedan komponera om motivet.
Jag kunde aldrig riktigt vänja mig vid detta som jag upplevde som baklängesförfarande. Och Istället är jag väldigt glad och nöjd att kunna använda M-läget.



Petter ...
 

ludvig_lindqvist

Aktiv medlem
Jag fotograferar manuellt i lägen där exponeringen kan vara ganska klurig och där ögonblicket är viktigare än en helt korrekt exponering, tex när man fotograferar bröllop och man kommer till bröllopsvalsen så brukar det vara ganska mörkt/dunkelt oavsett om jag kör med blixt eller utan så brukar jag ställa in kameran på en korrekt exponering i det rum som valsen sker. Sen när du börjar så kör jag på oavsett om jag riktar kameran mot den vita klänningen eller den mörka kostymen eller nått annat så blir exponeringen efter hur jag ställt in den manuellt på kameran.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Jag använder M-läget för att jag tycker att det är enklare. Eftersom jag då inte behöver tänka "kompensation" åt något håll för att lura kamerans automatik när det behövs. Jag bara justerar exponeringen på samma sätt och med samma rattar som vid varje bild. Men låter "mätarnålen" hamna lite åt vänter eller lite åt höger för att anpassa till rådande situation och vad jag vill åstadkomma.
Nackdelen med detta arbetssätt är att det i vissa situationer kan krävas mer rattande av inställningarna än om automatik används.

Fotograferar man samma typ av motiv under en längre tid i varierande ljusförhållanden kan det vara enklare att använda automatik eftersom man kan göra en grundinställning som sen inte behöver ändras.

Men i andra situationer kan manuellt läge innebära en fördel då man behöver variera "exponeringskompensationen" men slutartid och bländare ska hållas konstant. Då blir det färre justeringar av exponeringen med manuellt läge. Så få justeringar av exponeringen för att uppnå det jag vill brukar i regel styra mitt val av exponeringsläge.

Min kamera har jag ställt in så det är samma ratt som används till exponeringskompensation i Av-läget som slutartid i manuellt läge. Med samma ratt justeras slutartiden i Av som i manuellt läge, så det blir ingen skillnad i handhavandet.
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag fotograferar manuellt i lägen där exponeringen kan vara ganska klurig och där ögonblicket är viktigare än en helt korrekt exponering, tex när man fotograferar bröllop och man kommer till bröllopsvalsen så brukar det vara ganska mörkt/dunkelt oavsett om jag kör med blixt eller utan så brukar jag ställa in kameran på en korrekt exponering i det rum som valsen sker. Sen när du börjar så kör jag på oavsett om jag riktar kameran mot den vita klänningen eller den mörka kostymen eller nått annat så blir exponeringen efter hur jag ställt in den manuellt på kameran.
Klockrent. I det läget är väl manuellt det enda som fungerar?
Jag kör lite olika, beroende på situation. Man måste ju inte hålla sig till det ena eller andra. :)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Nackdelen med detta arbetssätt är att det i vissa situationer kan krävas mer rattande av inställningarna än om automatik används.
....
Det känns som att du uttrycker dig som att det finns en universell sanning. Medan jag berättar om vad som funkar för mig.
Visst. M-läget ger mer rattande. Jag rattar för nästan varje exponering, (utom i idrottsdhallen när barnen spelar fotboll).
Poängen för mig är att jag inte behöver tänka när jag rattar. Allt faller sig naturligt. Automatiken blir en del av mig själv. Om jag använder olika automat-lägen måste jag tänka och tänka baklänges, för att "lura" automatiken.
.
Jag är en stor förespråkare av att var och en ska använda de metoder den själv tycker är bäst.

Petter ...
 

apersson850

Aktiv medlem
Så länge man fotograferar objekt som står still kan man göra hur som helst.

Det är när det rör på sig som man får tänka till. Då finns det två huvudspår:
  1. Belysningen är konstant, men motiven har olika reflektionsförmåga.
  2. Belysningen varierar, men motive är ungefär lika ljusa.
I det första läget är M svaret på alla böner. Ställ in en bländare som ger önskat skärpedjup och följ efter med en slutartid som ger önskad exponering, så behöver man inte tänka på den sen.
I det andra läget är Tv perfekt. Ställ in en slutartid som ger önskad effekt för rörelsen, så sköter kameran om resten.
Om man har motiv som är olika ljus i fall två, har jag konstaterat att centrumvägd mätning är bättre än evaluerande, för centrumvägd bryr sig inte lika mycket om just hur det ser ut under AF-punkten.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Om man verkligen vill exponera manuellt, alltså utan hjälp av ljusmätare, kan man ha nytta av en exponeringstabell.
Jag funderade på att scanna och ladda upp en som jag har i "foto professorn" från 1950. Men då åker man väl på upphovsrättsproblem.
Googlade istället på exponeringstabell. Hittade en tråd här på fotosidan, där någon refererade denna sida: http://expomat.tripod.com/
Håll till godo.

Petter ...
 

erro.se

Aktiv medlem
Vare sig man fotar manuellt eller med nån sorts automatik så gäller det att förstå hur de tre parametrarna bländare/slutartid/ISO bidrar till exponeringen. Förstår man inte det så förstår man heller inte varför bilderna blir som de blir, och man förstår heller inte hur man ska kompensera för att få bilden så som man vill ha den.
 

bildsten

Aktiv medlem
Som det framgår i tråden ovan så är nog som jag skrev tidigare: Kameran klarar mycket men inte allt. Och en del av den fotografiska konsten är att veta när de olika lägena ska användas. En del av er fotar rätt specialiserat och har goda kunskaper och lång erfarenhet och väljer då fritt bland olika metoder för bästa resultat i den givna situationen.

Om ni tittar på den unga damens blogg så inser i vart fall jag att hon tills vidare nog ska hålla sej till P, T eller A eller rent av till något ännu mera automatiskt läge ibland om det finns något sådant på hennes kamera, om tanken är att det ska bli bilder värda att visa på bloggen.

Men vill Isabell utvecklas så ska hon experimentera och det är nästan gratis när kameran väl är köpt. Lite teori snabbar på lärandet rejält och då finns det förutom artiklar här på FS även litteratur. Tidningen FOTOS olika skolhäften är rätt bra att börja med och mycket anständigt prissatta. En del av det som skrivits tidigare i tråden kan vara till hjälp. I Skövde finns en fotoklubb som är livaktig, där finns mycket kunskap att hämta.

För den som vill prova på att exponera efter tabell finns också Fred Parkers utmärkta och nogranna tabeller:
< http://www.fredparker.com/ultexp1.htm#Light Intensity Chart >
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Vare sig man fotar manuellt eller med nån sorts automatik så gäller det att förstå hur de tre parametrarna bländare/slutartid/ISO bidrar till exponeringen. Förstår man inte det så förstår man heller inte varför bilderna blir som de blir, och man förstår heller inte hur man ska kompensera för att få bilden så som man vill ha den.
Yes! Där satt den!
Och man måste också förstå hur bländaren påverkar skärpedjupet, hur tiden påverkar röresleoskärpan samt hur ljuskänsligheten (ISO) påverkar bruset.


Petter ...
 

Fogel70

Aktiv medlem
Det känns som att du uttrycker dig som att det finns en universell sanning.
Förstår inte vad du menar med detta, för det är väl ingen tvekan om att olika exponeringslägen är framtagna för att passa bäst i olika situationer?

Att du valt att alltid använda manuellt läge för att du känner att du behärskar detta bäst är en annan sak.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Förstår inte vad du menar med detta, för det är väl ingen tvekan om att olika exponeringslägen är framtagna för att passa bäst i olika situationer?

Att du valt att alltid använda manuellt läge för att du känner att du behärskar detta bäst är en annan sak.
Ok, ledsen att jag reagerade som jag gjorde.
Men du svarade på mitt inlägg med en kommentar som kändes som en tillrättavisning. Som om du satt inne med sanningen. Och att det som funkar för mig är onödigt krånglit enligt den sanningen. Därför svarde jag som jag gjorde.
Men så klart håller jag med dig. Varje metod har sitt tillämpningsområde, och varje person har sitt sätt.

peace

Petter ...
 

Frocli

Aktiv medlem
Jag har nyss börjat att fota manuellt. Fotade halv manuellt förut men tyckte att jag ville ta nästa steg men det blir inte bra ! Först blev bilden helt svart så då ökade jag bländaren till högsta och då blev det lite bättre men inte mycket alls så då satte jag på blixten mn då blev bilden helt vit så jag minskade till minsta bländar talet och då blev det lite bättre men inte mycket alls!

Hur ska man göra för att få lagom ??

Tacksam för svar ! :)

Mitt råd: börja inte manuellt.
Börja istället med att lösa grunderna (det har du redan gjort) sedan använd halvautomatiken. Vilket innebär att du själv ställer in 2 av 3 parametrarna (tid, bländare, ISO) och låter kameran välja den tredje parametern genom ljusmätning.

Väldigt länge kommer halvauto-läge räcka för dig, och efter en tid förstår du vilka effekt på bilden ger dina självt valda inställningar.

Naturligtvis har skribenter rätt, om de säger att det går utmärkt att fota manuellt, ty de har fotat manuellt i 40-50 år... :)
Efter 40 års intensiv fotande kommer du tycka likadant som de.
Det är helt enkelt inte den bästa sättet att lära dig fota.

När du har gjort riktigt många rätt exponerade bilde, kan du börja experimentera med över- och underexponerade bilder. Till vilket finns 4-5 olika vägar att gå, en av dem är helmanuell läge.
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Att fota manuellt innebär ju inte att fota utan exponeringsmätare! Kolla i manualen hur den fungerar, och ANVÄND den sedan för att hitta rätt exponering. När du är där kan du justera som du själv vill för att få rätt känsla i bilden (jag gillar t ex att underexponera lite när jag plåtar folk i stearinljus, för att det svarta verkligen ska bli svart). Men använd som sagt exponeringsmätaren, det finns ingen anledning att gissa sig fram.
 

Aldalfo

Aktiv medlem
Den enda nackdelen jag kan se med helmanuellt läge är att det kan gå lite långsammare att ta den där ÖGONBLICKSBILDEN - och man kanske missar den om man måste börja ratta allt för mycket i M-läget. En snabb lösning om ögonblicksbilden infinner sig skulle kunna vara att tillfälligt ratta över till "sportgubben" istället - då kopplas det fasta iso värdet bort och det blir auto. Tyvärr finns inte möjlighet att finjustera med exponeringskompensationen i sportgubbs-läget om man i efterhand märker att det skulle behövas - (Inga motiv-lägen går att exponeringskompensera).
Annars finns det gott om fördelar med M -läget.
No 1: Det är roligare att fotografera...!
Jag ska helt gå över till M- läget nu i fortsättningen. Jag ska försöka fotografera lite långsammare, med mer eftertanke, M- läget inbjuder till det, och hjälper mig förstå kameran, exponeringen och olika ljusförhållanden bättre. Är detta medelgrått? Vill jag ha det medelgrått? Att aktivt ställa in alla parametrar, påverka exponeringen i en viss riktning inför varje bild, välja bildutsnitt med omsorg, få det rätt i kameran från början, det är tjusningen med fotografering. M-läget och blixt - ännu en perfekt kombination.
 

jido

Aktiv medlem
Med den gröna knappen kan jag hämta in P-lägets förslag i manuellt läge och på så sätt fixa plötsliga förändringar på ett kick. Är det bara Pentax som har en sån funktion?
 
ANNONS