Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Köpa Nikkorobjektiv begagnat
- Trådstartare SuperOsse
- Start datum
Janne B
Aktiv medlem
Ja. Alla frågor av den här typen besvaras som regel bäst genom att gå in på respektive myndighet och läsa själv. Nu närmare källan desto mindre sannolikhet för missuppfattningar.
http://www.tullverket.se/
http://www.tullverket.se/
Josefson85
Aktiv medlem
Hur funkar det om en vän köper objektivet/kameran från Usa och sedan skickar varan till mig som gåva? Eller åker man på tull + moms då också?
Skulle man skicka ett objektiv utan orginalförpackning samt instruktionsböcker så borde de väl vara väldigt svårt att åka ditt.. Eller tänker jag fel..
Skulle man skicka ett objektiv utan orginalförpackning samt instruktionsböcker så borde de väl vara väldigt svårt att åka ditt.. Eller tänker jag fel..
SuperOsse
Aktiv medlem
Hur funkar det om en vän köper objektivet/kameran från Usa och sedan skickar varan till mig som gåva? Eller åker man på tull + moms då också?
Nej, du åker inte på någon tullavgift eller moms då. Det handlar snarare om ditt samvete att själv meddela tullverket/skatteverket? om ärendet och berätta för dem att du fått ett par objektiv från utlandet (utanför EU).
Sen hur vida folk gör det är ju en annan femma. Tur för dig om du känner någon där borta
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Din vän måste skriva en sanningsenlig tulldeklaration på paketet och det finns ett maxvärde på gåvor. Däremot skulle jag tvivla på att posten utan särskild anledning kollade.
SuperOsse
Aktiv medlem
Din vän måste skriva en sanningsenlig tulldeklaration på paketet och det finns ett maxvärde på gåvor. Däremot skulle jag tvivla på att posten utan särskild anledning kollade.
Exakt, risken finns att de vill kika i paketet. Dock högst osannolikt.
pechblande
Aktiv medlem
Tänk också på att om något händer med paketet i frakten kan du bara få ersättning för det värde din kompis angett i tulldeklarationen.
j2^
Aktiv medlem
Som andra sagt så är det samma regler för tull/moms på gåvor som för andra varor. Fribeloppet är 500kr.
http://www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranutlandet.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html
(Innan någon föreslår det: Nej, det spelar ingen som helst roll om man kryssar i "gåva" på tulldeklarationen eller inte. De senaste sjuttio-eller-så åren har denna ruta enbart en statistisk funktion, inget annat.)
Skall man vara petig så är det inte alls svårt för tullen att se var/när objektivet tillverkats, såvida du inte filar bort serienumret.
Dessutom, just amerikaner brukar vara väldigt ovilliga att fuska med tullpapper och liknande, eftersom det räknas som ett federalt brott och kan ge upp till tjugofem år i federalt fängelse.
Josefson85
Aktiv medlem
Då blir det att beställa två stycken objektiv från Ebay
Skönt att tjäna lite pengar för en gång skulle om man nu ska se det så. Funderar även på att köpa mig ett kamerahus men de får nog min vän ta med sig i resväskan när han kommer hem nästa gång.
Tack för informationen
Tack för informationen
Josefson85
Aktiv medlem
Har en fråga till då min bror åker till New York under helgen som kommer. Kanske enklare om han köper ett objektiv i en affär där, så slipper jag frakten. Eller är det dumt?
Kan ju se lite dumt ut om det ligger en objektiv i hans bagage bara eller vad är sannolikheten att det kan strulla i tullen? Om man kör incheckat bagage borde de väl vara lugnt...
Tacksam för snabbt svar
Kan ju se lite dumt ut om det ligger en objektiv i hans bagage bara eller vad är sannolikheten att det kan strulla i tullen? Om man kör incheckat bagage borde de väl vara lugnt...
Tacksam för snabbt svar
runohm
Aktiv medlem
Dessutom vill jag påstå att det faktiskt är minst sagt högst sannolikt att man kommer att titta i paketet. I dessa tider kan jag nästan garantera att paket av privat karaktär inte passerar så där utan vidare, om ni förstår vad jag menar.
JB
Det finns idag en rad tekniska, och även mänskliga, hjälpmedel för att gallra ut ev oönskade postpaket. annars så hade det nog blivit väldigt mycket öppnande av postpaket
ErlandH
Aktiv medlem
Det där har du nog missuppfattat. Som framgår av informationen på Tullverkets webbplats, som du själv länkar till, gäller fribeloppet 500 kr endast för gåvor. Vid annan typ av import finns det inget fribelopp. Du måste betala moms från första kronan. (När det gäller tull är reglerna dock lite mer komplicerade.)Som andra sagt så är det samma regler för tull/moms på gåvor som för andra varor. Fribeloppet är 500kr.
http://www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranutlandet.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html
(Innan någon föreslår det: Nej, det spelar ingen som helst roll om man kryssar i "gåva" på tulldeklarationen eller inte. De senaste sjuttio-eller-så åren har denna ruta enbart en statistisk funktion, inget annat.).
j2^
Aktiv medlem
Det där har du nog missuppfattat. Som framgår av informationen på Tullverkets webbplats, som du själv länkar till, gäller fribeloppet 500 kr endast för gåvor. Vid annan typ av import finns det inget fribelopp. Du måste betala moms från första kronan. (När det gäller tull är reglerna dock lite mer komplicerade.)
Jag säger väl int enågot annat? Jag säger att det är samma regler för tull / moms på såvor som för andra varor.
Jag säger att fribeloppet är 500kr.
Det sättet jag läser den meningen på gör att 500kr hänsyftar på gåvor, eftersom dessa var huvudsatsen i min första mening.
(Nu har jag förvisso bara arbetat med internationella tull/logistik/skattfrågor på heltid i nästan nio år...
ErlandH
Aktiv medlem
Okej, jag förstod det som att du menade att det inte var någon skillnad på gåvor och annan import, eftersom du skrev "Nej, det spelar ingen som helst roll om man kryssar i "gåva" på tulldeklarationen eller inte".Jag säger väl int enågot annat? Jag säger att det är samma regler för tull / moms på såvor som för andra varor.
Jag säger att fribeloppet är 500kr.
Det sättet jag läser den meningen på gör att 500kr hänsyftar på gåvor, eftersom dessa var huvudsatsen i min första mening.)
Men då var det jag som missuppfattade.
j2^
Aktiv medlem
Okej, jag förstod det som att du menade att det inte var någon skillnad på gåvor och annan import, eftersom du skrev "Nej, det spelar ingen som helst roll om man kryssar i "gåva" på tulldeklarationen eller inte".
Men då var det jag som missuppfattade.
Visst, jag köper att min formulering ju kanske inte var kristallklar. Men det känns som vi är överens om sakfrågan iallafall
PMD
Aktiv medlem
I vilken väska smuggelgodset ligger spelar ingen som helst roll. Man bär eller släpar ju själv alla sina väskor genom tullfiltret vid ankomsten.