Hej!
Jag har fotoelever som använder Nikon D90 och jag kan inte visa eleverna hur inställningar görs. Manualen är som vanligt grekiska översatt via google till rapparkalja.

Fackspråk är inte pedagogiskt.
Har ni tips på bra siter där mina elever kan få hjälp att lära sig sin kamera vore jag ytterst tacksam.
mvh
Helena
Hej!
Jag får erkänna att det är två saker jag blir lite förbryllad av ...
1) Jag jobbar sedan flera år med att testa prylar av alla de slag, mest datorrelaterade grejer och just kameror. Jag slår i stort sett dagligen upp saker i bruksanvisningar och manualer av olika slag. Kvaliteten varierar kraftigt, det kan jag hålla med om. Det finns manualer som verkar ha Google-översatts från kinesiska till engelska, och sedan på samma sätt från engelska till svenska. Resultatet blir en slag absurdistisk teknikpoesi som skulle kunna göra dadaister gröna av avund.
Men överlag får jag säga att just kameramanualer, oavsett tillverkare, brukar vara rätt ok. I synnerhet de som medföljer systemkameror.
Nu kan jag glatt erkänna att jag inte läst i manualen för just D90, men jag har slagit upp saker i manualer till ett femtontal andra Nikon-kameror de senaste åren (och för fler andra kameror än jag orkar tänka på) och aldrig upplevt dem som svåra att förstå sig på. De håller sig nästan utan undantag till helt vanliga svenska fotoord och -uttryck. Sådana som jag upplever att de flesta fotografer verkar använda sig av.
Vad är det för rapparkalja du hittat?
2) Jag hanterar som sagt ofta kameror av olika märken. Jag har själv en historia som Canon- och Olympus-fotograf under filmeran, nu i den digitala perioden har jag själv mest använt Nikon, Olympus och Sony.
Jag upplever att systemkameror av olika märken ändå i huvudsak fungerar ungefär likadant. Visst går i stort sett allt som går att vrida på i motsatt riktning på Nikon- och Canon-kameror. Visst är menysystemen helt olika sorterade och organiserade. Visst benämner de en del funktioner lite olika. Visst sitter några knappar och reglage på lite olika ställen. Men i det stora hela tycker jag att Canons och Nikons kameror helt klart är mer lika än olika. Har man lärt sig något med en kamera brukar det inte inte ta många minuter att lista ut hur man gör samma sak på en från ett annat märke.
Har du några exempel på vad är det som är så obegripligt i just D90?