Annons

Nikonanvänare, hjälp en Canon-fotograf att använda Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)

VeraVardig

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har fotoelever som använder Nikon D90 och jag kan inte visa eleverna hur inställningar görs. Manualen är som vanligt grekiska översatt via google till rapparkalja. :) Fackspråk är inte pedagogiskt.

Har ni tips på bra siter där mina elever kan få hjälp att lära sig sin kamera vore jag ytterst tacksam.

mvh
Helena

Jag har fotoelever som använder Nikon D90 och jag kan inte visa eleverna hur inställningar görs. Manualen är som vanligt grekiska översatt via google till rapparkalja. :)

Jag håller inte med dig! Handboken är inget underverk, men inte sämre än någon annan i branschen. För någon med hyggliga kunskaper i fotografi i allmänhet bör den inte bjuda så hårt motstånd.

Har du något exempel på vad de inte förstår, så jag fattar vilken nivå det r frågan om?

Per.

Äh, allt på en Nikon är ju bakvänt, så det är bara att göra precis tvärtom vad som verkar vara naturligt... ;-)

Jag håller inte med dig! Handboken är inget underverk, men inte sämre än någon annan i branschen. För någon med hyggliga kunskaper i fotografi i allmänhet bör den inte bjuda så hårt motstånd.

Har du något exempel på vad de inte förstår, så jag fattar vilken nivå det r frågan om?

Per.

Min elever är på olika nivåer. De som använder Nikon är hyffsade nybörjare.
Vi hade en manualläsar-kväll och kom fram till att den är precis som alla andra manualer, svår att hitta i som nybörjare. Pedagogiken är obefintlig. :)

Om det inte finns någon site så kommer jag att ladda hem manualen och lära mig Nikon den vägen. Pust! :)

Hej!

Jag har fotoelever som använder Nikon D90 och jag kan inte visa eleverna hur inställningar görs. Manualen är som vanligt grekiska översatt via google till rapparkalja. :) Fackspråk är inte pedagogiskt.

Har ni tips på bra siter där mina elever kan få hjälp att lära sig sin kamera vore jag ytterst tacksam.

mvh
Helena

Strunt i manualen (den är skräp), eftersom du kan foto, låna en av deras kameror och prova dig fram, det kommer du tjäna tid på. (har en oöppnad D700 manual)

Strunt i manualen (den är skräp), eftersom du kan foto, låna en av deras kameror och prova dig fram, det kommer du tjäna tid på. (har en oöppnad D700 manual)

För den som i förväg bestämt sig för att en bruksanvisning är skräp så är ju allt som kan klassas som bruksanvisning skräp. Har man förutfattade meningar så har man och skall givetvis inte avvika från dem.

Tyvärr finns det faktiskt fler dåliga än bra bruksanvisningar.
Kruxet är att det finns så olika förutsättningar hos användarna, att det är inte lätt att träffa rätt.

För den som i förväg bestämt sig för att en bruksanvisning är skräp så är ju allt som kan klassas som bruksanvisning skräp. Har man förutfattade meningar så har man och skall givetvis inte avvika från dem.

I förväg? Förutfattad mening? Vad menar du?

Med "skräp" menar jag "dåliga att läsa i utbildings syfte".

Med "skräp" menar jag "dåliga att läsa i utbildings syfte".

Fast nu är ju inte bruksanvisningens uppgift att ge en komplett utbildning i foto, utan den ska förklara hur man ändrar inställningar och möjligen kortfattat hur detta påverkar bildresultatet ("Använder man sportläget så försöker kameran frysa rörelse"). Det heter ju bruksanvisning och inte fotokurs.
Det kanske är för att jag redan har haft hyfsad koll på foto när jag läst Nikons bruksanvisning (och däröfr kunnat dra egna slutsatser), det vet jag inte, men jag tycker att de jag har läst har gjort detta på ett ganska bra sätt. För mig som redan har hyfsad koll och dessutom är tekniskt intresserad/kunnig så kan jag visserligen sakna en lite mer ingående beskrivning i vad som händer under huven på kameran och varför och hur blixten beter sig olika i tex matrix, och spotmätning (exempelvis). Sådana saker belyses dåligt i manualerna, men då är vi kanske på en annan nivå än eleverna i detta fall. Böcker som tar upp dylika saker finns ju dock att tillgå exempelvis i form av Thom Hogans böcker, som ger en betydligt djupare kunskap om kameran som sådan (men inte om fotografi) än vad bruksanvisningen gör.

Fast nu är ju inte bruksanvisningens uppgift att ge en komplett utbildning i foto, utan den ska förklara hur man ändrar inställningar och möjligen kortfattat hur detta påverkar bildresultatet ("Använder man sportläget så försöker kameran frysa rörelse"). Det heter ju bruksanvisning och inte fotokurs.
Det kanske är för att jag redan har haft hyfsad koll på foto när jag läst Nikons bruksanvisning (och däröfr kunnat dra egna slutsatser), det vet jag inte, men jag tycker att de jag har läst har gjort detta på ett ganska bra sätt. För mig som redan har hyfsad koll och dessutom är tekniskt intresserad/kunnig så kan jag visserligen sakna en lite mer ingående beskrivning i vad som händer under huven på kameran och varför och hur blixten beter sig olika i tex matrix, och spotmätning (exempelvis). Sådana saker belyses dåligt i manualerna, men då är vi kanske på en annan nivå än eleverna i detta fall. Böcker som tar upp dylika saker finns ju dock att tillgå exempelvis i form av Thom Hogans böcker, som ger en betydligt djupare kunskap om kameran som sådan (men inte om fotografi) än vad bruksanvisningen gör.

Precis vad jag säger, i syfte att lära sig/ge utbildning är bruksanvisningarna "inte bra". Som uppslagsbok funkar de förstås men då är google snabbare och bättre.

Hej!

mvh
Helena

Hej!

Jag får erkänna att det är två saker jag blir lite förbryllad av ... :)

1) Jag jobbar sedan flera år med att testa prylar av alla de slag, mest datorrelaterade grejer och just kameror. Jag slår i stort sett dagligen upp saker i bruksanvisningar och manualer av olika slag. Kvaliteten varierar kraftigt, det kan jag hålla med om. Det finns manualer som verkar ha Google-översatts från kinesiska till engelska, och sedan på samma sätt från engelska till svenska. Resultatet blir en slag absurdistisk teknikpoesi som skulle kunna göra dadaister gröna av avund.

Men överlag får jag säga att just kameramanualer, oavsett tillverkare, brukar vara rätt ok. I synnerhet de som medföljer systemkameror.

Nu kan jag glatt erkänna att jag inte läst i manualen för just D90, men jag har slagit upp saker i manualer till ett femtontal andra Nikon-kameror de senaste åren (och för fler andra kameror än jag orkar tänka på) och aldrig upplevt dem som svåra att förstå sig på. De håller sig nästan utan undantag till helt vanliga svenska fotoord och -uttryck. Sådana som jag upplever att de flesta fotografer verkar använda sig av.

Vad är det för rapparkalja du hittat?

2) Jag hanterar som sagt ofta kameror av olika märken. Jag har själv en historia som Canon- och Olympus-fotograf under filmeran, nu i den digitala perioden har jag själv mest använt Nikon, Olympus och Sony.

Jag upplever att systemkameror av olika märken ändå i huvudsak fungerar ungefär likadant. Visst går i stort sett allt som går att vrida på i motsatt riktning på Nikon- och Canon-kameror. Visst är menysystemen helt olika sorterade och organiserade. Visst benämner de en del funktioner lite olika. Visst sitter några knappar och reglage på lite olika ställen. Men i det stora hela tycker jag att Canons och Nikons kameror helt klart är mer lika än olika. Har man lärt sig något med en kamera brukar det inte inte ta många minuter att lista ut hur man gör samma sak på en från ett annat märke.

Har du några exempel på vad är det som är så obegripligt i just D90? :)

Hej!

mvh
Helena

Jag ställer mig frågan för om det inte mer är dags för dig som lärare att kanske iaf kunna lite om även Nikon.
Att vara så specifik som lärare känns väldigt konstigt för mig.

Min elever är på olika nivåer. De som använder Nikon är hyffsade nybörjare.
Vi hade en manualläsar-kväll och kom fram till att den är precis som alla andra manualer, svår att hitta i som nybörjare. Pedagogiken är obefintlig. :)

Om det inte finns någon site så kommer jag att ladda hem manualen och lära mig Nikon den vägen. Pust! :)

i det fallet skulle jag välja att börja i början & gå bakåt. det är så dom brukar bygga upp dessa.

Om man nu ska lära sig läsa manualer.

ANNONS
Götaplatsens Foto