scrapparlotta
Aktiv medlem
Jag har en Nikon D60 och jag undrar om det finns nåt rutnät att få upp på displayen. Jag har letat i den men hittar det inte. Men jag tycker att det borde finnas eller.....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har sett andra som har detta....både i sökaren och på displayen. Detta var för att dels få hjälp med att fota rakt och sen så typ lite hjälp att dela in fotot i 3 delar.....Hänger du med?
Har dammat av min gamla D3000 (som har samma menysystem som D60) och hittar rutnät i sökaren under den orangea skiftnyckeln, "INSTÄLLNINGSMENY". Där finns (ganska långt ner) "Alternativ för sökaren", gå in där och välj "stödlinjer i sökaren" ON.
(Pennan finns tydligen bara i mer avancerade kameror Richard)
Rutnät i displayen finns varken som alternativ i min D7000, i min D3000 eller i Richards D300s.
Däremot kameror som har liveview (D60 har inte det) kan ha rutnät i displayen under liveview, dock inte när man visar bilden efteråt.
MVH Hannes Månsson
Jodå. Jag har rutnät både i displayen och i okularet på D7000. Men jag minns inte hur jag fick dit det.
Hej
Är relativt säker på att denna funktion ej finns i D60, rutnätet finns mig vetelinjen bara på nikon kameror med 11 punkters autofokus eller mer
D60 har 3 fokuspunkter.
Hej
Är relativt säker på att denna funktion ej finns i D60, rutnätet finns mig vetelinjen bara på nikon kameror med 11 punkters autofokus eller mer
D60 har 3 fokuspunkter.
Har samma fråga när det gäller D3100. Har inte lyckats hitta nåt rutnät. Borde inte det vara en standard? Det finns ju på de flesta kompaktkameror? Får ju alltid sneda bilder o vill testa 1/3-regeln lite mer..
Hur går de Lotta har du hittat nåt?
Bara en fråga.
Varför är det viktigt att använda 1/3-regeln?
/Johan
Har samma fråga när det gäller D3100. Har inte lyckats hitta nåt rutnät. Borde inte det vara en standard? Det finns ju på de flesta kompaktkameror? Får ju alltid sneda bilder o vill testa 1/3-regeln lite mer..
Hur går de Lotta har du hittat nåt?
När det gäller D3100 så är jag säker på att den har rutnät i sökaren. Gå in på skiftnyckeln "inställningsmenyn" och gå ganska långt ner tills du kommer till "alternativ för sökaren". Testa det!!