Annons

Rutnät på nikon D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrapparlotta

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D60 och jag undrar om det finns nåt rutnät att få upp på displayen. Jag har letat i den men hittar det inte. Men jag tycker att det borde finnas eller.....

Jag har sett andra som har detta....både i sökaren och på displayen. Detta var för att dels få hjälp med att fota rakt och sen så typ lite hjälp att dela in fotot i 3 delar.....Hänger du med?

Jag har sett andra som har detta....både i sökaren och på displayen. Detta var för att dels få hjälp med att fota rakt och sen så typ lite hjälp att dela in fotot i 3 delar.....Hänger du med?

Ja. jag hänger med. Har bara en D7000 till hands men jag ska kolla i menyerna och se om jag hittar något......
Har du en meny som heter "anpassningsmeny" och är illustrerat med en penna? Där borde "rutnät i sökaren" finnas. Det kan också heta "Sökaralternativ" eller liknande. Där borde du hitta det.

Rutnät i displayen hittar inte ens jag i min kamera. Om inställningen finns i din kamera så borde det finnas i "Visningsmenyn" längst upp.

EDIT: ska se om jag hittar min gamla D3000 någonstans, borde ha liknande menysystem....jag återkommer....

Senast ändrad:
Rutnät i sökaren borde du hitta under pennan, fotografering/visning, stödlinjer i sökaren.

Rutnät på displayen när du visar en bild du tagit borde finnas under visningsmeny, visningsläge, och sedan kryssa i stödlinjer eller något. Dock undrar jag om du verkligen har sett det, det finns inte ens att välja på en D300s. För övrigt låter det rätt meningslöst, du beskär ju ändå inte bilden i kameran.

Har dammat av min gamla D3000 (som har samma menysystem som D60) och hittar rutnät i sökaren under den orangea skiftnyckeln, "INSTÄLLNINGSMENY". Där finns (ganska långt ner) "Alternativ för sökaren", gå in där och välj "stödlinjer i sökaren" ON.

(Pennan finns tydligen bara i mer avancerade kameror Richard)

Rutnät i displayen finns varken som alternativ i min D7000, i min D3000 eller i Richards D300s.
Däremot kameror som har liveview (D60 har inte det) kan ha rutnät i displayen under liveview, dock inte när man visar bilden efteråt.

MVH Hannes Månsson

Senast ändrad:
Har dammat av min gamla D3000 (som har samma menysystem som D60) och hittar rutnät i sökaren under den orangea skiftnyckeln, "INSTÄLLNINGSMENY". Där finns (ganska långt ner) "Alternativ för sökaren", gå in där och välj "stödlinjer i sökaren" ON.

(Pennan finns tydligen bara i mer avancerade kameror Richard)

Rutnät i displayen finns varken som alternativ i min D7000, i min D3000 eller i Richards D300s.
Däremot kameror som har liveview (D60 har inte det) kan ha rutnät i displayen under liveview, dock inte när man visar bilden efteråt.

MVH Hannes Månsson

Jodå. Jag har rutnät både i displayen och i okularet på D7000. Men jag minns inte hur jag fick dit det.

Hej

Är relativt säker på att denna funktion ej finns i D60, rutnätet finns mig vetelinjen bara på nikon kameror med 11 punkters autofokus eller mer
D60 har 3 fokuspunkter.

Jodå. Jag har rutnät både i displayen och i okularet på D7000. Men jag minns inte hur jag fick dit det.

Så när du tittar på bilden du har tagit så ser du ett rutnät? Vore kul om du kom på hur du gjorde.

Hej

Är relativt säker på att denna funktion ej finns i D60, rutnätet finns mig vetelinjen bara på nikon kameror med 11 punkters autofokus eller mer
D60 har 3 fokuspunkter.

TS kan ju gå in och kolla under inställningsmenyn (skiftnyckeln) och kolla om rutnätsinställningen finns under "Alternativ för sökaren". Kan ju vara så som du säger.

Tack för att ni försöker hjälpa mig Tyvärr hittar jag inget sådan som ni säger här....så jag har det nog inte då......jaja, bara att gilla läget :)

Men tack ändå!!

Hej

D60 har 3 fokuspunkter.

Har samma fråga när det gäller D3100. Har inte lyckats hitta nåt rutnät. Borde inte det vara en standard? Det finns ju på de flesta kompaktkameror? Får ju alltid sneda bilder o vill testa 1/3-regeln lite mer..

Hur går de Lotta har du hittat nåt?

Har samma fråga när det gäller D3100. Har inte lyckats hitta nåt rutnät. Borde inte det vara en standard? Det finns ju på de flesta kompaktkameror? Får ju alltid sneda bilder o vill testa 1/3-regeln lite mer..

Nä, jag hittade inget...tyvärr. Precis som du säger, dels är det inte lätt att ta raka kort, och sen vill jag åxå ta mer kort enligt 1/3 reglen. Min kamera är bara 2 år gammal, borde finnas tycker jag.....

Rutnät

Det är nog så att rutnätet i sökaren bara finns på Nikon kameror med 11 AF-punkter.
Jag har en D80 och en D40, på D80 (11 AF-punkter) har jag rutnät i sökaren (förträfflig hjälp ibland) medan det inte finns på D40 (3 AF-punkter).

När det gäller D3100 så är jag säker på att den har rutnät i sökaren. Gå in på skiftnyckeln "inställningsmenyn" och gå ganska långt ner tills du kommer till "alternativ för sökaren". Testa det!!

När det gäller D3100 så är jag säker på att den har rutnät i sökaren. Gå in på skiftnyckeln "inställningsmenyn" och gå ganska långt ner tills du kommer till "alternativ för sökaren". Testa det!!

Tack men hittar inte något som heter "alternativ för sökaren", finns nog inte då :-( Tack ändå

ANNONS
Götaplatsens Foto