Annons

Rutnät på nikon D60?

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej. Om det finns så borde det finnas under skiftnyckeln, men tydligen (jag är väldigt förvånad) så har inte D3100 rutor!

Konstigt, undrar varför dom har tagit bort det?!

Ja, helkonstigt. Fattar inte varför man tar bort en sån enkel o smidig sak. Får ju ofta sneda kort hade som sagt velat kolla lite mer på 1/3 regeln. Det gå ju iofs ändå o räta upp kan man ju göra i datorn så de e inget världsproblem.

Tack för hjälpen!

Det är ju som ni säger knepigt att en sån enkel sak försvinner.....det borde ju vara en av dom enklaste tekniksakerna i kameran. Jaja, nu är jag ute efter att köpa ett vattenpass och sätta på kameran istället. Retar mig att jag ofta får kort som inte är raka i horosonten.

Nja, jag tror inte alls att rutnätet är någon billig och enkel grej.

Rutnätet ligger inetsat i mattskivan eller något annat i de trakterna och går dessutom att tända och släcka utan att det syns alls när det är släckt.

Kolla här, Jennie.

Ja, helkonstigt. Fattar inte varför man tar bort en sån enkel o smidig sak. Får ju ofta sneda kort hade som sagt velat kolla lite mer på 1/3 regeln. Det gå ju iofs ändå o räta upp kan man ju göra i datorn så de e inget världsproblem.

Tack för hjälpen!

Hej.

Blev lite nyfiken.
Hittade bara lite linjer som visas i LiveView-läget. Dessutom verkar de vara inställda för 1/4 och inte 1/3-regeln...
Kolla på sidan 41 i följande pdf: http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/noprint/D3100_ENnoprint.pdf

/Ha dä gott / Stefan

Hej.

Blev lite nyfiken.
Hittade bara lite linjer som visas i LiveView-läget. Dessutom verkar de vara inställda för 1/4 och inte 1/3-regeln...
Kolla på sidan 41 i följande pdf: http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/noprint/D3100_ENnoprint.pdf

/Ha dä gott / Stefan

Att det fanns liveview-läget har jag/vi konstaterat för längesen. Grejen är det att dom har tagit bort rutnätet i sökaren.

Att det är i 1/4 regeln gissar jag är för att nybörjare (eller andra med för den delen) ska ha fler linjer att använda. 1/3 känns lite tomt. Sen tycker jag att man ska kunna välja det i liveviewläget eftersom att det inte är någon extra kostnad alls. I sökaren däremot så blir det lite dyrare att kunna välja ;)

/Hannes

ANNONS
Götaplatsens Foto