Annons

Skaffa egen hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

kis0907

Aktiv medlem
Hej
Ligger nu i startgropen för en hemsida, där jag blandannat ska presentera lite bildmaterial, mest för nöjes skull och lite för att kunna hänvisa eventuella intresenter. Ska även finnas en flik där jag säljer lite fotoprylar. Vill gärna ha era tips, länkar och ideér så att det blir så "rätt" som möjligt. Har sett en del, men ni har säkert mycket intressant att föreslå.
Tack så mycket på förhand.
Martin
 

lumor_

Aktiv medlem
Lättare att kommentera om vi får något mer konkret att utgå från. Kanske skulle funka fint att göra en första preliminär hemsida och be om tips på vad som kan förbättras. Eller, det kanske finns någon annan som gjort något liknande som man kan diskutera kring (länka till de som du gillar mest). Då blir det lättare att förstå vad du vill åstadkomma med din sida.
 

stork

Aktiv medlem
jag har precis satt upp själv en hemsida.

jag ville ha ett plats som är lätt att dela med sig av sina bilder till de man vil dela till och det man vill dela.
jag har testat lite tjänster på nätet som flickr picasa osv.. och tyckte det var bara skit!

så har jag gjort. surfade på one.se köpte en domän för 12/månad och 3 gig utrymme
laddade ner Sitespinner offrade två kvällar att lära mig programmet. och så resulterade detta i en hemsida som jag är riktigt nöjd med.

mina tips till dig är:

rita på papper strukturen hur du vill ha det.( index sidan, sen under sidor osv)
håll sidan enkel! ju enklare desto bättre! (skissa på papper hur du vill att den skall se ut)
försök låta sidan vara intuitiv dvs man skall fatta vad man skall göra utan att tänka.
samla material dvs bilder och alla grafiska detaljer du kommer behöva.
försök förenkla det du har ritat upp.

lär dig verktyget du skall göra sidan i.
gör en grov utkast och få funktioner, grafiken att fungera. nu kan allt vara kass och pixligt. du kan byta alla delar sedan. men du kommer på vad som fungerar och inte.

ja lite så har jag gjort, fungerade för mig utan att ha gjort någon sida i hela mitt liv. dvs RIKTIGT ROOKIE!
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Jag hade tidigare en sida med flash, men det var för mycket på något sätt.
Min sida nu är väldigt enkel, vill ju bara visa bilder samt lite information om mig själv.

Om du vill kan du kika på: http://www.bildeffekt.se

MVH Julle.
 

kis0907

Aktiv medlem
Kan man få ta en titt

jag har precis satt upp själv en hemsida.

jag ville ha ett plats som är lätt att dela med sig av sina bilder till de man vil dela till och det man vill dela.
jag har testat lite tjänster på nätet som flickr picasa osv.. och tyckte det var bara skit!

så har jag gjort. surfade på one.se köpte en domän för 12/månad och 3 gig utrymme
laddade ner Sitespinner offrade två kvällar att lära mig programmet. och så resulterade detta i en hemsida som jag är riktigt nöjd med.

mina tips till dig är:

rita på papper strukturen hur du vill ha det.( index sidan, sen under sidor osv)
håll sidan enkel! ju enklare desto bättre! (skissa på papper hur du vill att den skall se ut)
försök låta sidan vara intuitiv dvs man skall fatta vad man skall göra utan att tänka.
samla material dvs bilder och alla grafiska detaljer du kommer behöva.
försök förenkla det du har ritat upp.

lär dig verktyget du skall göra sidan i.
gör en grov utkast och få funktioner, grafiken att fungera. nu kan allt vara kass och pixligt. du kan byta alla delar sedan. men du kommer på vad som fungerar och inte.

ja lite så har jag gjort, fungerade för mig utan att ha gjort någon sida i hela mitt liv. dvs RIKTIGT ROOKIE!
Hej
Tack för dina tips, kan man kanske få en länk och kika lite på din sida?
 

kis0907

Aktiv medlem
Jag hade tidigare en sida med flash, men det var för mycket på något sätt.
Min sida nu är väldigt enkel, vill ju bara visa bilder samt lite information om mig själv.

Om du vill kan du kika på: http://www.bildeffekt.se

MVH Julle.
Tack för ditt inlägg. Du har fått till en intressant och inbjudande hemsida, i vad man kan kalla "i all enkelhet" Gillas.... Många fina bilder fanns där också.
Märker dock att jag kan lite för lite, vet inte ens vad flash är för något. Jag har funderingar att via en webdesigner arbeta med cms systemet, även om det kanske inte är optimalt för bilder. Vad vet jag... Är lite gammeldags så jag vill gärna försöka ha en seriös leverantör och inget gratis program via webben... Flera ideer och tips mottages tacksamt.
MVH Martin
 

stork

Aktiv medlem
har precis skickat meddelande till dig. adress och lösen till sidan
(det är privata resebilder mest så det kanske inte är så kul om alla surfar in och jag blir värsta populär ha ha ha)
 

kis0907

Aktiv medlem
Lättare att kommentera om vi får något mer konkret att utgå från. Kanske skulle funka fint att göra en första preliminär hemsida och be om tips på vad som kan förbättras. Eller, det kanske finns någon annan som gjort något liknande som man kan diskutera kring (länka till de som du gillar mest). Då blir det lättare att förstå vad du vill åstadkomma med din sida.
Hej
Jo.. du har så klar rätt, men det finns en första sida på g men jag har svårt att fundera vidare och vad som man bör tänka på i första hand..exempelvis val av domännamn...färgsättning...osv..osv

Mvh Martin
 

stork

Aktiv medlem
Tack för ditt inlägg. Du har fått till en intressant och inbjudande hemsida, i vad man kan kalla "i all enkelhet" Gillas.... Många fina bilder fanns där också.
Märker dock att jag kan lite för lite, vet inte ens vad flash är för något. Jag har funderingar att via en webdesigner arbeta med cms systemet, även om det kanske inte är optimalt för bilder. Vad vet jag... Är lite gammeldags så jag vill gärna försöka ha en seriös leverantör och inget gratis program via webben... Flera ideer och tips mottages tacksamt.
MVH Martin
smart med miniatyrer som dirigerar till större bild. snygg och enkelt!
 

stork

Aktiv medlem
ja domännamn är superviktigt!!! typ minfinabilder.nu kanske blir lite jobbigt att hänvisa till om du söker jobb :)
 

kis0907

Aktiv medlem
Tack och bock

ja domännamn är superviktigt!!! typ minfinabilder.nu kanske blir lite jobbigt att hänvisa till om du söker jobb :)
Hej igen

HMmm gav mig lite att fundera över..Jag kikade bara som hastigast på dina bilder och förstår att detta är av mer "privat" karaktär. Det lilla jag såg var ju av en hög kvalité, så grattis till ditt arbete...Intressant med världskartan och flaggorna...som sagt lite att fundera över. Jag upplever att det svåra måste vara att inte bli för pompös och för "blarrig"..
Angående domännamn tänkte jag mig det gamla namnet på en å som rinner igenom tomten och kanske samtidigt ha en juste bild från ån som lite av en "logga"
Tack så här långt / Martin
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Jag har funderingar att via en webdesigner arbeta med cms systemet, även om det kanske inte är optimalt för bilder.
Om du vill ha en lättskött sida är en CMS rätt väg att gå. Innehållet, förutom själva bilderna, ligger på en databas. Designen skapas med en eller flera mallar, där samma mall ger form åt valfritt antal sidor. Man behöver alltså inte böka med html-taggar varje gång man skapar en ny sida. Det är därför mycket enkelt att lägga till och plocka bort bilder eller sidor. CMS:er har oftast ett mycket praktiskt och lättanvänt gränssnitt för detta.
Det finns inget som hindrar att man gör en bildsajt med CMS, tvärtom finns gott om funktioner och plugins för att använda olika CMS till bilder.
Jag har byggt mina bloggar själv i WordPress och har lite fotogalleri i dem också. Det är väldigt lättadministrerat. Ett litet smakprov på hur ett enkelt bildgalleri kan se ut hittar du här: http://www.magnus.burgsvik.se/fotogalleri Finns säkert möjligheter att få in bildspelsfunktion också, i WordPress eller någon annan CMS. WordPress är inte riktigt lika välutrustad som en fullstor CMS men därmed inte heller lika komplex att bygga och administrera.
 
Senast ändrad:

Malin-D

Aktiv medlem
Jag förstår inte resonemanget att inte vilja använda ett open source cms system. Bättre lösning finns inte för en billig (gratis) peng.
Wordpress har bra stöd för bildhantering och bildvisning.
Använd färdigutvecklade plugins som t ex Nextgen och du får ett bra verktyg att hantera dina bilder på. Tycker du design är svårt och inte har kunskapen - leta upp en template du gillar och använd den.

Bara för att det är gratis innebär det inte att det är dåligt. Tvärtom tycker jag eftersom så många utvecklar dessa system för förbättringar.
Själv jobbar jag både med Wordpress och Joomla, gör egna templates och pluggar till dessa, och jag tycker det är suveräna system.

Malin
 

stork

Aktiv medlem
Ja syftet var att dela med sig egna bilder till bekanta :)
Bildspelen är gjorda i LR3 flaggor i paint och länder i elements.
Det är bara att köra igång som sagt mig tog det ett par dagar från att inte fatta nåt till det lilla som du har sett. Den är inte bäst men den är som jag vill ha den. Och enkel att navigera i.

Sent from my Nexus One using Tapatalk
 

stork

Aktiv medlem
Kom på en sak till, numera går det bra att ha åäö i domännamn. Om det nu är bra.

Sent from my Nexus One using Tapatalk
 

kis0907

Aktiv medlem
Jag förstår inte resonemanget att inte vilja använda ett open source cms system. Bättre lösning finns inte för en billig (gratis) peng.
Wordpress har bra stöd för bildhantering och bildvisning.
Använd färdigutvecklade plugins som t ex Nextgen och du får ett bra verktyg att hantera dina bilder på. Tycker du design är svårt och inte har kunskapen - leta upp en template du gillar och använd den.

Bara för att det är gratis innebär det inte att det är dåligt. Tvärtom tycker jag eftersom så många utvecklar dessa system för förbättringar.
Själv jobbar jag både med Wordpress och Joomla, gör egna templates och pluggar till dessa, och jag tycker det är suveräna system.

Malin
Hej

Helt ärligt fattar jag inte hälften av vad du pratar om :)) vet inte vad Nextgen, Wordpress och Joomla är ? Gällande gratis program menar jag bara att det finns för mycket skit på nätet som jag vill undvika, annar vet jag inget...Så vidareutveckla gärna..
/Martin
 

kis0907

Aktiv medlem
Om du vill ha en lättskött sida är en CMS rätt väg att gå. Innehållet, förutom själva bilderna, ligger på en databas. Designen skapas med en eller flera mallar, där samma mall ger form åt valfritt antal sidor. Man behöver alltså inte böka med html-taggar varje gång man skapar en ny sida. Det är därför mycket enkelt att lägga till och plocka bort bilder eller sidor. CMS:er har oftast ett mycket praktiskt och lättanvänt gränssnitt för detta.
Det finns inget som hindrar att man gör en bildsajt med CMS, tvärtom finns gott om funktioner och plugins för att använda olika CMS till bilder.
Jag har byggt mina bloggar själv i WordPress och har lite fotogalleri i dem också. Det är väldigt lättadministrerat. Ett litet smakprov på hur ett enkelt bildgalleri kan se ut hittar du här: http://www.magnus.burgsvik.se/fotogalleri Finns säkert möjligheter att få in bildspelsfunktion också, i WordPress eller någon annan CMS. WordPress är inte riktigt lika välutrustad som en fullstor CMS men därmed inte heller lika komplex att bygga och administrera.
Hej Magnus
Tack för ditt inlägg, nu känns det klart för mig att kunna använda CMS så långt iaf :)) TACK FÖR DET.. Du har en enkel sida och som jag nämt tidigare så tror jag på detta med enkelhet. Det finns kanske risk för att folk tröttnar annars...
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
En ganska liten skola om CMS.

CMS betyder Content Management System och innebär att en databas hanterar innehåll medan layouten är separerad från innehållet och finns i mallar. När någon vill se en webbsida så klistras innehållet in i layoutmallen och resultatet visas i webbläsaren. I gamla vanliga webbsidor är innehåll och layout inskrivna i samma fil.

Joomla är en riktig CMS med mycket avancerade funktioner för alla användningsområden man kan tänka sig. http://www.joomla.org
WordPress var från början avsett för bloggar men har fått allt fler funktioner, inte minst genom ett oändligt antal plugins, och kan nu räknas som en mångsidig CMS. http://wordpress.org
NextGen Gallery är en plugin till WordPress. http://wordpress.org/extend/plugins/nextgen-gallery/ En demonstrationssida, för att se olika funktioner och inställningsmöjligheter, finns här. http://nextgen-gallery.com/ Klicka på alla länkar i högerspalten. (Själv gillar jag inte gallerier med menyer eller andra störande saker på sidorna. Men menyn går kanske att ta bort?)

För att kunna sätta upp en CMS behöver man ett webbhotell som erbjuder databas-anslutning. Det finns många. Själv är jag nöjd med Surftown där man kan ha obegränsat antal databaser till sina webbsidor. https://surftown.se/
Surftown har även funktioner som automatsikt sätter upp en Joomla eller WordPress CMS. Då behöver man bara fixa design och installation av eventuella plugins själv. Vill man inte göra en egen design-mall (themes) så är det enkelt att installera färdiga design-mallar och även plugins via WordPress grafiska administrativa gränssnitt.
Det finns ett snudd på oräkneligt antal design-mallar (themes) och plugins. Men det är inte säkert att alla, eller några alls, design-mallar funkar så som du tänkt dig med den plugin du väljer att använda till galleri. Ofta blir det bara en bloggdesign med ett bildgalleri där själva bloggartiklarna brukar vara. Dvs med störande menyer osv.
Design-mallar. http://wordpress.org/extend/themes/
Plugins. http://wordpress.org/extend/plugins/

Nöjer man sig med färdiggjorda lösningar och automatinstallerad CMS så blir det väldigt enkelt och snabbt att komma igång. Vill man däremot designa själv måste man lära sig HTML och CSS samt hur man gör design-mallar för den CSM du väljer.
 
Senast ändrad:
ANNONS