Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför köper ingen mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Satt och strö läste lite från sid 1 och framåt, jag tror att det kan vara svårt med allt man börjar med. Höll själv på och graverade glas och speglar bl.a. för att sälja, jag var så inne på att kunna försörja mig på detta, men icke. De som var intresserade var folk i ens närhet och de ville gärna ha rabatter på det man gjorde.

Jag är mer förundrad över varför folk inte kommenterar andras bilder, inget tvång men när man ser att runt 100 talet tittat på dem men inget mer. Det kan jag tycka är konstigt.
 

iSolen.se

Guest
Det är väl inte så konstigt då man i hobbyverksamhet per definition inte får jobba på uppdrag, och vanlig anställning alltså blir beställarens enda legala alternativ?

Punkt tre i inledningen på PDF:en:
Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.

I trådskaparens fall är detta dock inte aktuellt då det är en färdig bild de köper.
Jag hade inte fotat på uppdrag utan det var jag som kontaktat tidningarna med bilder.

Det resulterade i marginalskatt på 55%, inte så skoj.
 

afe

Aktiv medlem
Det här är INTE en tråd om moms och dylikt. Ni som vill diskutera dylikt gör det i egen tråd.

/Mod
 

urbank

Medlem
Som redan flera har sagt så är detta ett jättesvårt område. Dina bilder är skickligt redigerade och det märks att Du har stora tekniska kunskaper. Men...

När jag ser på dina bilder så måste jag faktiskt vara ärlig och säga att jag inte skulle sätta upp en sådan här bild på väggen. Marknaden för bilder att sätta upp på väggen finns inte för denna typ av bilder. De är alldeles för över-redigerade och ger ett plastiskt intryck. Även abstrakt konst måste ha en association till en verklighet. Men...

Motiven är vackra och färgerna hisnande. Denna typ av bilder passar utmärkt som reklambilder, bok- och skivomslag. Till en skönhetskräm kan bilderna få den referens som de annars saknar.

Ta kontakt med reklambyråer, där finns det en möjlighet att finna en marknad och kanske få en skälig ekonomisk ersättning.
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Jag vet inte om folk redan skrivit det för jag har inte orkat läsa alla inlägg, men om man tänker sig en stor möbel jätte som etablerat sig världen över har ju lyckats.. Men det gäller att bli seed och igen känd.

Man kan se vissa bilder och kan nästan direkt se vem fotografen är, tillbaka till möbeljätten hade ägaren där inte annonserat t.ex. så hade nog bara folk på bygden handlat av honom och det hade nog inte blivit så stort.

Om man läser de stora kvällstidningarna så kan läsare skicka in bilder till dem och de får en liten summa, man kan skicka bilder till olika tv program och de kanske visas. Men sen då? Vem minns fotografen om de ens kommer med?
 

Tord60

Medlem
Tuffa tider för fotografer!

Tänkte höra lite med er som säljer era bilder hur ni går tillväga.

Jag anser mig själv som en någorlunda bra natur och landskapsfotograf och jag är nöjd med bilderna jag visar upp.


/andreas
Det är en tuff värld där ute!

Nu när Expressens alla fotografer har fått sparken, och många av oss kan ta så fatastiskt bra bilder, genom teknikens framsteg, är rummet för yrkesfotografer mycket begränsat, liksom det är för alla andra sorters konstnärer och hantverkare.

Att ta bilder så bra att de utmärker sig i floden av bilder vi omges av idag är nästan omöjligt, men att synas i media tillräckligt för att väcka intresse är möjligt.

Ett skäl att utbilda sig till fotograf är att det är på det sättet man får kontakter, och att bo i en storstad kan också hjälpa, osv.

Själv har jag försörjt mig som busschafför, det går an det med.
 

BergslagsRonin

Aktiv medlem
Hej Andreas, ja du vet att jag gillar dina bilder. Tror att problemet för många bildkonstnärer är att de inte utgår från kunden/köparen. Bildkonstnärer fotar/målar sånt de tycker om. Ett sätt att få sålt är att sätta sig in i hur marknaden ser ut och fungerar. Fråga dig vilka de presumtiva kunderna är/ gör kundprofiler/hitta kundsegmenten och bearbeta dessa aktivt. Det är att byta hatt från bildkonstnärens till säljarens. Kanske reklam i lokaltidningen/veckobladen. Erbjud fotouppdrag. Lokala utställningar har du provat. Fick du grepp om vilka som kom dit? Vad slags människor verkade intresserade? Kunde du dra lärdom av detta för att spinna vidare? Syns man inte så finns man inte. Men det räcker inte. MAN MÅSTE SKRIKA FÖR ATT HÖRAS OCH SYNAS! Ta med din portfölj och besök de lokala företagen/kommunen/institutionerna/skolorna etc. Ge bidrag till konstlotterier, kanske. Var med på marknader/basarer, bättre loppisar. Så här i juletider finns det gott om sånt. Då ser du/möter kunder/intresserade, och kanske hittar din kundgrupp. Ja det var mitt bidrag.
 
Inga kommentarer på bilder

Din fråga kanske inte har så mycket med "varför köper ingen mina bilder." Men jag tycker den är mycket intressant. Jag har också tänkt på samma fråga som du. Jag tror det beror på att bilderna är ointressanta, de sticker inte ut, dålig kvalitet som skärpa eller dålig komposition. Om man tycker en bild är ointressant eller dålig vill man inte kritisera den negativt tror jag. Man vill vara finkänslig och inte stöta sig med den personen. Därför tycker man det är bättre att inte kommentera. Så känner jag också. Jag har givit negativ kritik och vad händer då? Jo, personen blir säkert sur, du får inget tack eller svar. Jag anser man skall kunna kritisera både positivt och negativt men på ett fint sätt. För att fotografen skall kunna bli bättre måste den kunna ta emot negativ kritik. Men som sagt för det mesta får man ingen kritik alls på mindre intressanta bilder. Men jag har sett många, många bilder som får bra kritik som jag tycker är dåliga. Jag vet inte varför - det är lite flummigt i tycke och smak. Jag förstår dig mycket väl för jag upplever samma sak.
 

iSolen.se

Guest
Din fråga kanske inte har så mycket med "varför köper ingen mina bilder." Men jag tycker den är mycket intressant. Jag har också tänkt på samma fråga som du. Jag tror det beror på att bilderna är ointressanta, de sticker inte ut, dålig kvalitet som skärpa eller dålig komposition. Om man tycker en bild är ointressant eller dålig vill man inte kritisera den negativt tror jag. Man vill vara finkänslig och inte stöta sig med den personen. Därför tycker man det är bättre att inte kommentera. Så känner jag också. Jag har givit negativ kritik och vad händer då? Jo, personen blir säkert sur, du får inget tack eller svar. Jag anser man skall kunna kritisera både positivt och negativt men på ett fint sätt. För att fotografen skall kunna bli bättre måste den kunna ta emot negativ kritik. Men som sagt för det mesta får man ingen kritik alls på mindre intressanta bilder. Men jag har sett många, många bilder som får bra kritik som jag tycker är dåliga. Jag vet inte varför - det är lite flummigt i tycke och smak. Jag förstår dig mycket väl för jag upplever samma sak.
Håller med om det mesta du skriver.

Mitt knep är att försöka ge både positiv och negativ kritik.

Och vad det gäller säljbara bilder rör sig inte fotosidanskritik om det. Självfallet måste skärpa och exponering samt efterbearbetning vara mycket bra, undantag när motivet är unikt, typ snömannen, eller älg på gata i stockholm men då är det motivet och inte det fotografiska som är bra. Säljbara bilder måste stå ut ordentligt, det är därför tex naturbilder i princip är osäljbara om de inte är exceptionella, konkurrensen är stenhård. Bilderna måste vara det som kunderna vill ha. Lär känna köparna. Dessutom måste man måste hitta till kunderna och ha ett för kunden attraktivt pris.
 

Terje H

Aktiv medlem
Hej!
Många intressanta reflektioner här i tråden, om ett ämne som berör många fotografer. Såg även att jag fanns med på ett hörn (Magnus Fröderbergs tankar kring en av mina böcker var ju mycket intressant...).

Själv har jag varit yrkesfotograf i mer än 30 år. Däremot har jag aldrig varit någon större "bildbyråfotograf", vilket gör att jag aldrig påverkats av den marknaden. För mig personligen har det alltid handlat om att kunna leva på de bilder jag själv vill göra, mer än vad andra vill att jag ska göra.

Jag tänker överlag mycket sällan på vad som säljer, och hur jag måste/ska göra för att sälja. Är man sig själv som fotograf, tillräckligt länge och mycket, så blir det oftast inga problem.

Jag lever i första hand på kursverksamhet, föreläsningar, böcker, utställningar, konsultverksamhet, guidning av fotografer mm. Dessutom har jag en blogg som är mycket välbesökt, som hela tiden genererar något. Och kontinuitet är mycket viktigt; det flesta bloggar under en för kort period och i för liten utsträckning.

Idag är jag så pass välkänd (även ökänd, vilket försäljningsmässigt heller inte är någon nackdel), att jag ofta refereras till. Dessutom är jag en sådan som alltid någon har någon åsikt om (även om det mesta är fel), vilket också har sina fördelar.

Mitt absolut viktigaste tips: Att alltid vara sig själv, följa sina egna ambitioner - och att de bilder man gör blir tillräckligt mycket egna bilder. Inte alltid det lättaste, men med tiden är det inte svårt. Det går däremot inte att stressa fram eller pressa fram.

Kan man fotografera tillräckligt bra och tillräckligt speciellt, kan man undervisa och föreläsa och kan man även skriva - då har man möjligheter att lyckas.

mvh
Terje
 

wangblad

Aktiv medlem
Likt de flesta målande konstnärer måste man ha en extrem passion och driv för bild. Det räcker sällan till framgång vad gäller försäljning om man håller fotograferandet på hobbynivå. Dessvärre måste man också ha sinne och tid för marknadsföring samt bra kontaknät och det tar lång tid att bygga upp som Terje skriver.

Marknaden är översållad med vackra landskapsbilder som tas av duktiga amatörer.

Andreas Christensen dina bilder är jättevackra men de når inte samma höjder som exempelvis följande:
Stellan Karlsson
Hans Strand
Jan Aavitsland
Per Valentin
Några namn jag snabbt erinrade mej.

Kämpa på och lycka till.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej!
Många intressanta reflektioner här i tråden, om ett ämne som berör många fotografer. Såg även att jag fanns med på ett hörn (Magnus Fröderbergs tankar kring en av mina böcker var ju mycket intressant...).

Själv har jag varit yrkesfotograf i mer än 30 år. Däremot har jag aldrig varit någon större "bildbyråfotograf", vilket gör att jag aldrig påverkats av den marknaden. För mig personligen har det alltid handlat om att kunna leva på de bilder jag själv vill göra, mer än vad andra vill att jag ska göra.

Jag tänker överlag mycket sällan på vad som säljer, och hur jag måste/ska göra för att sälja. Är man sig själv som fotograf, tillräckligt länge och mycket, så blir det oftast inga problem.

Jag lever i första hand på kursverksamhet, föreläsningar, böcker, utställningar, konsultverksamhet, guidning av fotografer mm. Dessutom har jag en blogg som är mycket välbesökt, som hela tiden genererar något. Och kontinuitet är mycket viktigt; det flesta bloggar under en för kort period och i för liten utsträckning.

Idag är jag så pass välkänd (även ökänd, vilket försäljningsmässigt heller inte är någon nackdel), att jag ofta refereras till. Dessutom är jag en sådan som alltid någon har någon åsikt om (även om det mesta är fel), vilket också har sina fördelar.

Mitt absolut viktigaste tips: Att alltid vara sig själv, följa sina egna ambitioner - och att de bilder man gör blir tillräckligt mycket egna bilder. Inte alltid det lättaste, men med tiden är det inte svårt. Det går däremot inte att stressa fram eller pressa fram.

Kan man fotografera tillräckligt bra och tillräckligt speciellt, kan man undervisa och föreläsa och kan man även skriva - då har man möjligheter att lyckas.

mvh
Terje

Håller helt med dig Terje!
Det viktiga e långsiktighet, och att brinna för sitt ämne!
Och är man långsiktig, så får man även kontakter, osv, osv.
Och även att man också försöker utvecklas med andra människor/fotografer!
/Bengan
 

iSolen.se

Guest
Hej!
Många intressanta reflektioner här i tråden, om ett ämne som berör många fotografer. Såg även att jag fanns med på ett hörn (Magnus Fröderbergs tankar kring en av mina böcker var ju mycket intressant...).

Själv har jag varit yrkesfotograf i mer än 30 år. Däremot har jag aldrig varit någon större "bildbyråfotograf", vilket gör att jag aldrig påverkats av den marknaden. För mig personligen har det alltid handlat om att kunna leva på de bilder jag själv vill göra, mer än vad andra vill att jag ska göra.

Jag tänker överlag mycket sällan på vad som säljer, och hur jag måste/ska göra för att sälja. Är man sig själv som fotograf, tillräckligt länge och mycket, så blir det oftast inga problem.

Jag lever i första hand på kursverksamhet, föreläsningar, böcker, utställningar, konsultverksamhet, guidning av fotografer mm. Dessutom har jag en blogg som är mycket välbesökt, som hela tiden genererar något. Och kontinuitet är mycket viktigt; det flesta bloggar under en för kort period och i för liten utsträckning.

Idag är jag så pass välkänd (även ökänd, vilket försäljningsmässigt heller inte är någon nackdel), att jag ofta refereras till. Dessutom är jag en sådan som alltid någon har någon åsikt om (även om det mesta är fel), vilket också har sina fördelar.

Mitt absolut viktigaste tips: Att alltid vara sig själv, följa sina egna ambitioner - och att de bilder man gör blir tillräckligt mycket egna bilder. Inte alltid det lättaste, men med tiden är det inte svårt. Det går däremot inte att stressa fram eller pressa fram.

Kan man fotografera tillräckligt bra och tillräckligt speciellt, kan man undervisa och föreläsa och kan man även skriva - då har man möjligheter att lyckas.

mvh
Terje
Det här styrker min bild av att det generellt är väldigt svårt även för etablerade att leva på bilderna, det är kringaktiviteterna som ger inkomsterna.

Och att som du säger, följa sin egen stil är viktigt. Annars konkurrerar man sannolikt med någon som redan är etablerad. Kombinera det med kunskap om kunderna om man tänker sälja bilderna.
 

avslutad160229

Avslutat medlemskap
Jag tänkte inte spekulera så mycket i varför du inte säljer dina bilder mer än att en eventuell bildköpare nästan drunknar i bilder här ute på nätet.

Tänkte ge lite konkreta idéer istället.

Att få bilder att sälja sig själv är nog inte så enkelt om man inte har inarbetade kanaler, men däremot är jag övertygad om att du skulle kunna sälja dina bilder om du själv gick och presenterade det du gör på företag och institutioner i din närhet först och främst.
Bilder finns överallt och någon har tagit dem.

Kanske också erbjuda färdiga tavellösningar vilket underlättar för ett företag att dekorera sina utrymmen. Kontor, fikarum och offentliga utrymmen brukar ju sällan sakna konst av något slag.
Kolla upp olika tavelformer, canvas, ramar mm och underlätta så mycket som möjligt, enkelheten kan underlätta för många att köpa.
Lite som snabbmat, ibland köper vi den för att den erbjuds färdig att ätas.

Alltså... en spik i väggen och din tavla är på plats.

Testa banker, hotell, kommunala inrättningar, landsting och företag som förslagsvis också har sina kunder på besök mfl.

Annars har ju vi glesbyggdsbor en fördel av att inte verka i samma konkurrens som i storstäderna, vilket gör att bilder med nyhetsvärde ofta går att sälja till de större tidningarna som inte har sina fotografer på plats mer än till större tillställningar.
Och säljer du till dagstidningarna tycker jag också att du struntar i de priser som vissa listor kan föreslå och lägg på en slant extra, vi säljer kanske inte lika mycket bilder från glesbygden så jag tycker att det är rimligt att vi tar betalt de gånger vi täcker in mindre bevakade delar av landet.
En fördel med reservation för att det inte är lika enkelt att livnära sig på sitt fotograferande, men som bisyssla eller hobby är det ju en god idé för de som är intresserade.

Lycka till..
 

PeterWem

Aktiv medlem
Microstock är ett sätt att sälja sina bilder på, men då ska det vara väldigt unika bilder. Dessutom är slitet oftast mer än vad man får tillbaka. Videoklipp däremot på en minut är egentligen inte mycket jobbigare att skapa, om man nu inte filmar i råformat. En försäljning av ett videoklipp kan generera 100$ per köp.
 

Terje H

Aktiv medlem
Det här styrker min bild av att det generellt är väldigt svårt även för etablerade att leva på bilderna, det är kringaktiviteterna som ger inkomsterna.

Och att som du säger, följa sin egen stil är viktigt. Annars konkurrerar man sannolikt med någon som redan är etablerad. Kombinera det med kunskap om kunderna om man tänker sälja bilderna.
Det beror på vad det vill säga att leva på bilderna... Om jag säljer flera böcker tack vare mina bilder, om jag säljer flera utställningsbilder eller om flera vill gå mina kurser/seminarier pga mina bilder - då kan man ju säga att jag lever på bilderna.

Sedan finns ju agenter som idag säljer "hela paketet"; inte enbart bilderna - utan även produktionen, stilen, personligheten, föreläsningar, kurser/workshops mm. Marknaden ser betydligt annorlunda ut idag än för tio år sedan.

Man kan även leva på sin blogg, på sin Facebook, på sin Istagram - både direkt och indirekt. Tror man idag får tänka lite vidare i försäljningsmöjligheter. :)
 
ANNONS