Annons

3D-tracking AF - D7000 vs D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

risse

Aktiv medlem
Tjena

Jag har googlat runt en del och försökt få klarhet i vilken av de två som i praktiken har bäst autofokussystem.
Det jag främst är intresserad av är 3D-tracking funktionen.

D300s har fler af-punkter och lite större täckningsområde.

D7000 har nyare (snabbare?) processor och inte lika många punkter att hantera, så den borde väl i praktiken vara snabbare?

Rent tekniskt finns alltså fördelar med både D300s och med D7000, men hur pass väl funkar 3D-tracking i praktiken? Är det stor skillnad mellan de två? Fungerar överhuvudtaget 3D-tracking bra? (Använder ni det?)

Finns det någon här på forumet som har provat båda två och kan ge ett svar?

Mvh,
Risse

OBS, jag menar alltså AF-funktionen vid fotografering. Inte den vid filmning. Jag är helt ointresserad av filmfunktionens AF.

Jag har en D300s och jag har testat 3D-tracking lite men jag tycker inte att det fungerar tillräckligt bra och framför allt tycker jag att skillnaden mot vanlig 9 punkts förutsägande AF är minimal.

Till exempel försöker man följa en fågel mot en vattenyta med vågor kommer fokus att hoppa mellan fågeln och vågorna och om det är liknande färger på motivet och bakgrunden fungerar det knappt alls. En fågel mot himlen funkar hur fint som helst, men å andra sidan funkar det med vilket annat följande fokusläge som helst där.

Antagligen fungerar det bättre på D7000, eftersom det är en nyare mer utvecklad modell, den har känsligare AF-sensrorer och den har mer processorkraft, men det kan kanske någon med erfarenhet av den svara på?

Hmm... Jag har en D300 och det är inga problem att följa en and som simmar in i vassen (inte hur tät vass som helst, såklart) eller en i flykten mot skog som bakgrund, som här:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/animals/wild/anden.jpg
(Att jag sen är en sopa på att panorera är en annan femma... :)

Jag tycker faktiskt att det funkar bra på en D300. Hur stor skillnad det är på D300(s) och D7000 vågar jag däremot inte svara på. Skulle jag göra en kvalificerad gissning skulle jag säga att D7000 är en smula bättre, men att skillnaden inte är jättestor.

Hmm... Jag har en D300 och det är inga problem att följa en and som simmar in i vassen (inte hur tät vass som helst, såklart) eller en i flykten mot skog som bakgrund, som här:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/animals/wild/anden.jpg
(Att jag sen är en sopa på att panorera är en annan femma... :)

Jag tycker faktiskt att det funkar bra på en D300. Hur stor skillnad det är på D300(s) och D7000 vågar jag däremot inte svara på. Skulle jag göra en kvalificerad gissning skulle jag säga att D7000 är en smula bättre, men att skillnaden inte är jättestor.

Läcker bild!

Efter att jag läst lite mer om funktionen har jag gett den en chans till de senaste dagarna och nu tycker jag bättre om den!

Det första tricket är att strunta i vilken fokuspunkt som är markerad i sökaren, även om den markerade punkten är helt off så har kameran troligen fokus på motivet i allafall. Det där jag skrev om att den flyttade fokuspunkten till vågtoppar och annat runt om motivet var till största delen just det att fokuspunkten i sökaren flyttades medan fokus ändå låg kvar på motivet och punkten i sökaren hoppade så småningom tillbaka till motivet. Dock hände det ju ibland att AF blev lurat och låste på något i bakgrunden när förhållandena blev för svåra men då hade knappast vanlig följande AF hängt med heller om jag ska vara ärlig! Iallafall inte med mig bakom spakarna.

Jag kommer att testa funktionen mer noggrant senare, kanske går jag över till den istället för följande AF :)

Ok.

Jag har nu köpt en D7000, så jag hoppas att den även funkar bra på den. Har ej hunnit testa så mycket än.

ANNONS
Götaplatsens Foto