Annons

Bästa fotobok av egna bilder? Jämförelse kvalité mm

Produkter
(logga in för att koppla)

volkers

Aktiv medlem
Kvalite fotook...

Att jämföra böcker från Fuji med böcker från Blub är lite som att jämföra äpplen med päron...

Blurb, Japanfoto, Photohome, Solentro, Önskefoto, Fotoklok, Lulu och många andra erbjuder digitalt tryckta fotoböcker. Informationen i bilderna omvandlas från RGB till CMYK och trycks i 4 färger ( det finns 6 färgerstryck men det är sällsynt... t ex Asukabook trycks med 6 färger)

Digitalt tryckta böcker liknar "en äkta bok", i pappret, bindningen osv. och lämpar sig speciellt väl när du vill kombinera text och bilder. Som en reseberättelse, bok om släkten mm.

Fujis böcker framkallas på exakt samma sätt som ett vanlig fotografi, 16,7 millioner färger, omvandlas INTE till CMYK, har en s.k. layflat-inbindning och insidorna framkallas på ett sammanhängande fotopapper, därför uppstår varken en bildförskjutning eller pixelförlust i mittuppslaget.
Bildens kvalitet blir väldigt bra, det är en stor skillnad med digitalt tryckta bilder... perfekt för bröllop, naturfoto, S/V, konstnärliga bilder och allt annat där kvaliteten på själva bilden står i fokus. Pappret är lite tjockare och även styvare än i de digitalt tryckta böckerna eftersom man limmar traditionell fotopapper rygg mot rygg.

http://blog.online-albumproofing.com/wp-content/uploads/2011/04/MWPD_Fotoalbum_Saal_19x19cm_7.jpg

Viktig dock att man lägger väldigt lite skärpa på sina bilder när man beställer framkallade fotoböcker!
(En digitalt tryckt bok kan man nästan inte överskärpa, vid en framkallad måste man däremot vara mycket försiktig, det blir snabbt fult, om med kominationerar hög ISO och mycket skärpa och det kan vara en orsak till halobildningen i Erik-Gs bok tror jag)

Pixopolis erbjuder sedan några veckor tillbaka att man kan välja båda alternativen i samma mjukvara.
Bilderna blir inte automatiskt korrigerade när man beställer från Pixopolis så jag rekommenderar att man jobbar på en kalibrerad monitor när man designar sin bok.
 

ArneB

Aktiv medlem
...Viktig dock att man lägger väldigt lite skärpa på sina bilder när man beställer framkallade fotoböcker!
(En digitalt tryckt bok kan man nästan inte överskärpa, vid en framkallad måste man däremot vara mycket försiktig, det blir snabbt fult, om med kominationerar hög ISO och mycket skärpa och det kan vara en orsak till halobildningen i Erik-Gs bok tror jag)
Om man vill beställa en framkallad fotobok, är skärpa för webben en bättre nivå än "traditionell tryckskärpning"?
 

volkers

Aktiv medlem
Om man vill beställa en framkallad fotobok, är skärpa för webben en bättre nivå än "traditionell tryckskärpning"?
Arne, de är väldig svårt att besvara generellt, beror på bildens innehåll, ISO inställning (bilderna med hög ISO inställning upplever man snabbare som överskärpta).

En digitalt tryckt bok kan du nästan inte överskärpa, en framkallad förstör du väldig enkelt däremot. Mitt tips är att du inte lägger extra skärpa alls på dom bilderna som du ska ha med i boken.


//Volker
 

volkers

Aktiv medlem
FotoInsight gör dem med 300 dpi som är högst på marknaden och de har också en fotobok med högglans - http://fotoinsight.se/cewe-fotobok-fotobok-pa-blankt-papper.html
300 dpi skulle jag kalla standard på marknaden, sen är de skillnad i kvalité beroende om de använder HP-Indigo eller Xerox maskiner.

Men min rekommendation till alla som vill ha bästa möjliga resultat på bilderna är att prova böckerna traditionell framkallad på fotopapper. Bilderna blir hur bra som helst, de gå inte ens att jämföra med digitalt tryck.
Om man inte använder en maskin som trycker med 6 eller 8 färger dvs. Asukabook eller Folio Albums

Nackdel är at man tappar lite av bokkänslan ( tjockare, styvare papper) och att text, speciellt små font blir lite sämre - (bara intressant om man ha mycket text med i boken) .

//Volker
 
Senast ändrad:

volkers

Aktiv medlem
Fler och fler professionella fotografer kombinerar exklusiva fotoböcker (inköpspris 2500 SEK och uppåt) med kopior i ett enklare utförande.

http://blog.online-albumproofing.com/?p=718

Mervärde för kunden är att han kan utnyttjar designen och bilderna han betalade för i prisvärda kopior för föräldrar och vänner.

Mervärde för fotografen ligger i att sprider sitt arbete.

Som sagd - kvalité på bilderna är nästan samma sak i båda typer av böckerna - de gäller bara att ha klart för sig om man vill använder företag som automatiskt korrigerar alla bilder eller inte.

Företaget som säljer maskinerna ( imagingsolutions.ch ) trycker hård på att dom ha så bra autokorrigerings-mjukvara.

Hur bra den än är... jag tycker att ingen ska röra kundernas bilder. Beror väl lite på vilket kundsegment man riktar sig till.

//Volker
 

Per

Aktiv medlem
..
Fotobok.com

Pixopolis

Kundservicen
Ok programvara, dock ej för mac
Färdiga actions för Photoshop
Bildkvaliteten ungefär som Myphotobook

Saal (28*28, dvs något mindre format än övriga böcker)

Färdiga actions för Photoshop
Kundservicen
Mycket bra Bildkvalitet, vassare än blurb, i paritet med Fuji
Inga informationsförluster i mittuppslageet
Färdigs actions
tjocka blad..
Fick just hem min tredje bok från fotobok.com/SAAL som jag layoutat med PBD, och instämmer helt i Robert omdömen - bildkvaliten är riktigt bra, och det är en fröjd att packa upp boken och konstatera att ljus och färger stämmer fint med hur det såg ut på min (kalibrerade) skärm! Boken känns också väldigt rejäl och välbunden. De kraftiga arken ger en lite speciell känsla - det blir mera av traditionellt fotoalbum än vanlig blädderbok - det är väl en smaksak kanske, själv tycker jag det känns lyxigt. Snabb leverans från Tyskland; uppladdad tisdag kväll, postad från tryckeriet onsdag förmiddag och uthämtad på DHL på fredag morgon. Men inte billigt direkt - 73 Euro (inkl frakt) för 90 sidor 28-19 cm.

Per
 

volkers

Aktiv medlem
Tack Per för din recension... väldigt uppskattad!

Kollade snabbt upp prislista på framkallning från Crimson...

Bild 21x30 (A4 - 210x305 mm) 21.00 per ex x 45 = 945 - utan frakt och utan att de blir bunden i en bok :)

Till alla andra - Per beställer inte via fotobok.com - de skulle blir mycket dyrare och ta runt 2 veckor... som hos dom större aktörerna!

Kan ni designa i fristående program är de online-albumproofing som gäller - andra priser och framförallt kul med blädderbok som är väldigt användbart redan när man designar sin bok.

//Volker
 
Senast ändrad:

azek99

Aktiv medlem
Vad anser ni om japan photo och deras CEWE program som får "bäst i test"? För att som relativt ny börja någonstans.
/Anders
 

Stoffe69

Aktiv medlem
Tack Per för din recension... väldigt uppskattad!



Till alla andra - Per beställer inte via fotobok.com - de skulle blir mycket dyrare och ta runt 2 veckor... som hos dom större aktörerna!


//Volker
Kan du förtydliga detta ? Han säger sig beställa från fotobok.com och betala 73 € men du säger att han inte beställt därifrån och att han i så fall fått betala betydligt mer och fått sämre leveranstid ...
 

grummel

Aktiv medlem
Tack Per för din recension... väldigt uppskattad!

Kollade snabbt upp prislista på framkallning från Crimson...

Bild 21x30 (A4 - 210x305 mm) 21.00 per ex x 45 = 945 - utan frakt och utan att de blir bunden i en bok :)

Till alla andra - Per beställer inte via fotobok.com - de skulle blir mycket dyrare och ta runt 2 veckor... som hos dom större aktörerna!

Kan ni designa i fristående program är de online-albumproofing som gäller - andra priser och framförallt kul med blädderbok som är väldigt användbart redan när man designar sin bok.

//Volker
Beställer man mer än 30 kopior kostar det 16kr/kopia
 

volkers

Aktiv medlem
Kan du förtydliga detta ? Han säger sig beställa från fotobok.com och betala 73 € men du säger att han inte beställt därifrån och att han i så fall fått betala betydligt mer och fått sämre leveranstid ...
online-albumproofing vänder sig till folk som vet vad dom gör. Lite snabba tankar från mig ang. olika kundprofil...

albumproofings kunder.. inte alla men många...

* frågar vanligtvis innan de skickar sin beställning om något är oklart - väldig lite tror och hoppas här.
* sitter vid kalibrerad skärm, efter första boken är dom igång och behöver inte mycket kundservice.
* är oberoende av en programvara (som inte är gratis för leverantören att skaffa fram och använda)
* är professionella fotografer som beställer oftast fler än 20 per år.
* orsaker mycket få reklamationer
* vill ha fakturor och betalar dom i tid ( inga kostnader för PayPal, Kreditkort eller Inkasso
* beställer, betalar och kontaktar själv företaget som dom beställda ifrån, albumproofing är bara en plattform som gör de enkelt att visa bokdesign för kunder och beställer från olika företag

de öppnar möjlighet till helt annat kalkyl. Som vanligt, kan man själv blir de normalt billigare.

Beställer man en Briljant fotobok från Fotobok.com/Pixopolis är de annorlunda, första stora skillnaden är att Pixopolis köper in böckerna från Saal = mellanhand

De andra är att priserna är ca. samma som på Fuji eller Cewe, nu kan man skrika "Kartell" eller fråga sig hur man själv skulle ha skött prissättning om man satt i samma stol.

Hoppas att ni uppskattar mina öppna ord och att man kan väljer själv vilken väg man tycker är bättre.

//Volker

p.s Troy - beställer du mer än 30 böcker tror jag att du kan få lite rabatt ;-)
 

volkers

Aktiv medlem
Vad anser ni om japan photo och deras CEWE program som får "bäst i test"? För att som relativt ny börja någonstans.
/Anders
Anders,

rent allmänt... jag rekommenderar dig att inte låser dig till ett företag/program. Om du inte kan/vill designa i Photoshop (elements räcker god och väl) - finns t. ex gratis program Photojunction där du ställer in mått på tänkta boken helt efter den utvalda leverantörens rekommendationer, exporterar sen dina uppslag och använder leverantörens program bara för att beställa/ladda upp din bok.

Vill du testa en annan leverantör är de bara att byter mått på uppslag.

CEWE är en av marknadsledare och erbjuder nu även framkallade uppslag... är du nöjd med pris och urval dom erbjuder skiljer de sig inte mycket från resten.

Jag ge dig ett exempel varför jag tycker att man ska jobbar på ett öppen sätt... Om du tror att du evtl. framöver gör en bok som skulle vara intressant att erbjuder till fler personer så ha t. ex Blurb ett mycket fint upplägg för just detta. Och då spelar de mindre roll om dom eller nån annan är just i år testvinnare eller blir omskriven i Aftonbladet som sämst/bäst.

p.s. ang test...
Livet är enkelt... CEWE köper massvis med annonser i tidningar över hela Europa. Millionbelopp i Euro - klart är alla journalister helt oberoende och skulle aldrig blablabla...

Och sen är de alltid människor med sina begränsningar bakom en test, exempel... i en test som var hur bra som helst för mig (just innan jul blev omdömen "prisvärd" för en 24 sidors bok) glädjer mig mycket. En vän som driver liknande företag (Photohome) erbjuder också 24 sidors böcker... men i själva testet pratades om sin 48 sidors bok som kostade mer än de dubbla... ähhh?

//Volker
 
Senast ändrad:

gatosi

Aktiv medlem
Jätteintressant att läsa allt det här!
Men vilka utom blurb är det nu egentligen som erbjuder försäljningsfunktion?
 
ANNONS