Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips kring inköp av systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Ivanap

Medlem
Hej!

Har tidigare bara använt mig av digitalkameror och funderar nu på att köpa en systemkamera. Är mest inne på Canons kameror, den modellen jag framför allt kollat på är 500D. Nu börjar jag dock bli osäker och undrar om det finns något alternativ till den om man känner att man inte behöver kunna filma?

Har en vän som har en 450D och som är nöjd med den, men när jag letar efter den verkar det som att den inte längre säljs?

Hur pass mycket bättre är en 500D än en 1000D eller 1100 D? Vad är bäst, att köpa ett billigare kamerahus, typ något av de två sistnämnda och ha råd med ett 55-250 objektiv eller lägga pengarna på ett bättre hus och vänta med objektivet?

Sist men inte minst en kanske dum fråga, men är inte ett 18-55 II objektiv samma sak som ett 18-55 IS?

Behöver så mycket hjälp jag kan få!

Vad är bäst, att köpa ett billigare kamerahus, typ något av de två sistnämnda och ha råd med ett 55-250 objektiv eller lägga pengarna på ett bättre hus och vänta med objektivet?
Ett bättre hus och vänta är ju givetvis bäst, för då sitter du med bäst grejer i slutändan :)

Så sant! Förstår att det skiljer en del mellan 1000D och 500D, men hur är 450D jämfört med 500D?

Hej, utöver filmfunktionen hos 500D är det väl upplösning och display som är de främsta skillnaderna. (500D har en klart trevligare display och några Mpixel högre upplösning.) Sen tror jag att 450D är begränsad till ISO 1600 medan 500D kan gå upp till ISO 12800 (även om man nog ska hålla sig på max ISO 3200 för att få hyggligt resultat).

Sen vet jag inte hur pass dessa äldre modeller är tillgängliga för nyköp. 500D ser jag annonseras ut ibland men 450D har jag inte koll på. Möjligen är det snarare mellan 500D och 550D du får välja om du inte "vill" ha den senaste modellen.

Har en vän som har en 450D och som är nöjd med den, men när jag letar efter den verkar det som att den inte längre säljs?

Både 450D och 500D är gamla modeller som inte längre tillverkas.

550D och (till viss del, även om den är dyrare/mer avancerad) 600D är de som ersatt dem.

Tack för länken, ska kolla om jag hittar några bra tips där :)

Ser nästan ut som att det får bli en 500D, har sett att den finns i en del butiker fortfarande..

På mediamarkt säljer de den, med två objektiv för ca 7500. Ett 18-55 och ett 70-300 om jag minns rätt. Jag har dock hört att 55-250 är ett bra objektiv.. Hur är 70-300, om det nu var det..?

Hej, jag vet ju inte vad de säljer på Mediamarkt men av prislappen att döma skulle jag gissa att det handlar om EF 75-300mm f/4-5.6 och den har väl inget vidare rykte. (Canons 70-300 är dock populär men kostar runt 5000 bara den, därför tror jag inte att det är den som följer med. Jag kan ha fel och i så fall är det bara att slå till direkt.) Jag har titt som tätt sett liknande paket med normal- & telezoom men med EF-S 55-250 istället för 75-300 och det skulle jag gissa är ett bättre köp. Prislappen blir ungefär som den du sett men jag tror att du får mer för pengarna. Välj en leverantör här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=441851

Är du osäker på telezoom eller ej så kan du ju alltid börja med hus + 18-55:an som du kan få hem för 5500:- från flera av de större näthandlarna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=419084
Sen kan du i lugn och ro fundera på om, och i så fall vilken, telezoom du vill ha. (Den 75-300 som du sett i paket kostar t.ex. 1500 "löst" och sammanlagt skulle du då landa på 7000:-. Man tjänar knappt nåt på att ta med två objektiv i paketet, 18-55:an följer dock med nästan gratis och den är bättre än vad man kan tro av många kommentarer.)

Det kan hända att det var 75-300, jag minns inte exakt.. Är ganska säker på att det är telezoom jag vill ha, men jag vill gärna köpa bara kamera och standardobjektiv och börja testa mig fram innan jag köper något mer..

Jag måste till Mediamarkt och kolla nogrannare, men jag har för mig att det stod 18-55 II och inte IS.. Är det någon skillnad? Säljs detta objektiv utan IS?

Jag måste till Mediamarkt och kolla nogrannare, men jag har för mig att det stod 18-55 II och inte IS.. Är det någon skillnad? Säljs detta objektiv utan IS?

Det stod nog II i betydelsen romersk tvåa. (Objektivet är då version 2 och en komplett beteckning skulle kunna vara Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II.

18-55 IS har bildstabilisering och är skarpare än 18-55 II som dessutom saknar IS. Det är 70-300 utan IS som är med i paketet med 500D. Denna glugg är ingen höjdare vid 200-300mm men allt är ju relativt. 55-250 IS däremot är både ganska skarp och har IS (bildstabilisering). Dessurom tror jag man kan få den för 2100:- eller så om man kollar runt (pixmania, frakt tillkommer) eller2400:- Japan photo. Vill man köpa på Mediamarkt och man kan visa att annan verklig affär är billigare matchar de priset.

Kolla även Nikon D5000 som är utgående och prisvärd i ungefär samma segment.

Skulle skippa 1000D/1100D billig men strippat och därför inte prisvärd.

Vet du möjligtvis om det är 18-55 med eller utan IS som säljs där? Skönt att slippa åka dit igen. Får man någon vettig hjälp om man ringer dit eller till andra stora butiker?

Är det utan IS får jag köpa via någon internetbutik istället...

Ringde dit och det var tydligen utan IS, men nu har jag hittat en kamera jag ska åka och titta på senare idag.

Nu är bara frågan hur stort minneskort man bör ha? Har ett SanDisk Ultra SDHC 4GB till min digitalkamera idag, räcker 4 GB? Funkar det kanske rent av att använda samma minneskort?

Ringde dit och det var tydligen utan IS, men nu har jag hittat en kamera jag ska åka och titta på senare idag.

Nu är bara frågan hur stort minneskort man bör ha? Har ett SanDisk Ultra SDHC 4GB till min digitalkamera idag, räcker 4 GB? Funkar det kanske rent av att använda samma minneskort?

Ja, det fungerar. Kan för säkerhets skull vara klokt att formattera direkt i nya kameran. 4GB räcker långt för stillbilder i JPEG. Vid låg komprimering brukar jag räkna med MPX/2 = MB och för raw MP = MB (12bit). För video är det kanske lite klent.

Är bara nyfiken på om det blev en 500D till slut eller vad blev det?

Har själv bestämt mig för att köpa en egen systemkamera efter att ha fått låna en 400D i några år, men tycker det är så svårt att välja mellan de olika modellerna. Någon som vet vad som skiljer 500 och 550 åt mer än priset, är 550 mycket bättre?

har tyckt att 400D ger ganska mycket brus när det inte är direkt solsken, och tycker ju oftast att det är som finast ljus ute tex vid skymningen så det har jag stört mig väldigt mycket på. men kanske beror mer på objektivet än kamerahuset?

Blev en Canon eos 500D igår, har än då länge bara hunnit provfota lite inne och ute på dagen, är hittills nöjd och ska nu försöka komma på hur jag bäst gör för att fota motiv i rörelse!

ANNONS
Götaplatsens Foto