Annons

NEC SpectraView Reference 271

Produkter
(logga in för att koppla)

Canson

Ny medlem
Sitter och funderar på bildskärm. NEC eller Eizo? Är ute efter en bra skärm som går att hårdvarukalibrera. Har läst lite om NECs nya skärmar 241 och 271. Är dom bra? 271:an är ju dyr, men verkar väldigt fin.

Nu såg jag att Scandinavian Photo i Stockholm ska ha en demodag med NEC i morgon fredag, 10 september. tror att det var från 12 eller nått. Kanske kan vara något att gå på?! Någon som vill haka på? :)

Jag är väldigt ny på detta, men har ett brinnande intresse för bildbehandling.

Lars L

Ingen som har egna erfarenheter av dessa skärmar? Vill ha lite mer åsikter än dom jag kommer få från NECs representant ;-)

Lars L

Ingen som har egna erfarenheter av dessa skärmar? Vill ha lite mer åsikter än dom jag kommer få från NECs representant ;-)

Lars L

Jag funderar själv skarpt på en sådan. Jag har 2690 sedan tidigare (men säljer den i så fall) och är igentligen nöjd med den men jag har sett 271:an och jag är mycket imponerad. Mycket skärm för pengarna där, skärm i toppklass. Extremt jämn skärm också för att vara i den storleken.

Jag är också inne på NEC antingen 271 eller 2690, Vet ni vad som är skillnaden mellan 2690 och 2690 reference? Är det någon märkbar kvalitets skillnad. Sen så verkar det vara skillnad på garanti mellan Eizo och NEC, där Eizo lämnar 5 års garanti jämfört med 3 hos NEC. Så frågan är vad det är värt i rena kronor och ören.

2560x1440

Jag släpar hem just en sån där Reference-skärm från affären och kopplar genast in den till min Macbook Pro av 2010 års modell (från datorns mini-DisplayPort till skärmens DVI 1). Men jag får bara ut typ 1920x1080 pixlar. Vad behöver jag göra för att öka upplösningen till optimala 2560x1440 på signalen från grafikkortet, NVIDIA GeForce GT 330M?

Jag har kollat i macens Display Preference men där finns inga högre upplösningar att välja i listan. En annan märklig sak är att när jag anslöt skärmen till datorn så säger datorn att skärmen är en PA271W, vilket väl är en helt annan modell? Men alla beteckningar och klisterlappar runtom på skärmen säger att det är en Spectraview Reference 271 (vilket är vad jag betalat för också).

Jag blir inte klok på var felet är. I bildskärmskartongen följde det med två cd-skivor, men ingen av dom verkar innehålla några drivrutiner. Ja, jag är mer van vid PC än Mac så jag behöver verkligen lite hjälp här. Hjälp.

Jag släpar hem just en sån där Reference-skärm från affären och kopplar genast in den till min Macbook Pro av 2010 års modell (från datorns mini-DisplayPort till skärmens DVI 1). Men jag får bara ut typ 1920x1080 pixlar. Vad behöver jag göra för att öka upplösningen till optimala 2560x1440 på signalen från grafikkortet, NVIDIA GeForce GT 330M?

Jag skulle tro att du behöver en duallink dvi-adapter för att få högre upplösning än 1920x1080 (som är maxstorleken för en-länks dvi).

Jag har kollat i macens Display Preference men där finns inga högre upplösningar att välja i listan. En annan märklig sak är att när jag anslöt skärmen till datorn så säger datorn att skärmen är en PA271W, vilket väl är en helt annan modell? Men alla beteckningar och klisterlappar runtom på skärmen säger att det är en Spectraview Reference 271 (vilket är vad jag betalat för också).

Jag blir inte klok på var felet är. I bildskärmskartongen följde det med två cd-skivor, men ingen av dom verkar innehålla några drivrutiner. Ja, jag är mer van vid PC än Mac så jag behöver verkligen lite hjälp här. Hjälp.

Jag hade samma problem. Sen köpte jag en displayport till mini-displayportkabel, då löste sig allt. Så köp en displayportkabel. Om du har svårt att hitta så kan du kontakta lidingö datortjänst, de sitter i samma lokal som jag och har bra leverantörspriser

Jag hade samma problem. Sen köpte jag en displayport till mini-displayportkabel, då löste sig allt. Så köp en displayportkabel. Om du har svårt att hitta så kan du kontakta lidingö datortjänst, de sitter i samma lokal som jag och har bra leverantörspriser

Tack för tipset, Tobbe! Jag ringde direkt till Lidingö Datortjänst och beställde en exakt likadan kabel som du har. Ska levereras imorgon...

Jag skulle tro att du behöver en duallink dvi-adapter för att få högre upplösning än 1920x1080 (som är maxstorleken för en-länks dvi).

Tack för tipset, nu beställer jag iofs en minidisplay-displayport istället, enligt Tobias tips. Men jag är ändå nyfiken på hur en dual-link-adapter funkar? Jag menar den, verkar behöva utnyttja en av datorns usb-utgångar också...

ANNONS
Götaplatsens Foto