Annons

Bästa programet för HDR bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Turion

Medlem
Vilket är det bästa programmet enligt er för att göra HDR bilder utan avancerat krångel med 3 timmars redigering ?

Jag äger/använder såväl HDR Efex Pro som Photomatix.

Den dag då HDR Efex får stöd för selektiv de-ghosting så slänger jag nog ut Photomatix, eftersom dess användarinterface känns klart föråldrat.

Jag har provat på Photomatix, men jag tyckte inte att resultatet blev så bra, bakgrunden och själva upplösningen blev ganska "brusig". jag kanske gjort något fel i någon inställning och vill gärna isåfall bli tipsad på om hur jag undviker brusningen?

Tänk på att om du försöker göra en "en bild till HDR" (alltså manipulera en enda råfil för att sedan få till en HDR) så _förstärker_ du det brus som finns i bilden.

Utan exempelbilder visare i 100% så blir det svårt att gissa.

Tänk på att om du försöker göra en "en bild till HDR" (alltså manipulera en enda råfil för att sedan få till en HDR) så _förstärker_ du det brus som finns i bilden.

Utan exempelbilder visare i 100% så blir det svårt att gissa.

förstår inte riktigt hur du menar, men det jag testat på tidigare är att fota tre olika bilder, en under exponerad, en normal och en över exp, och sedan slagit samman dom tre filerna till en via photomatix hdr funktion. jag fotade bilderan med en canon 550d i jpeg med högsta upplösning om det har någon betydelse

förstår inte riktigt hur du menar, men det jag testat på tidigare är att fota tre olika bilder, en under exponerad, en normal och en över exp, och sedan slagit samman dom tre filerna till en via photomatix hdr funktion. jag fotade bilderan med en canon 550d i jpeg med högsta upplösning om det har någon betydelse

Återigen, utan exempelbilder och vetskap om vilka inställningar du använt så är det svårt att säga något om vad som kan vara problemet.

Det är då garanterat inte photomatix som inte kan leverera i alla fall. Den saken är säker :)

Det är lite så jag känner också... faktiskt.

"Standardinställningarna" brukar ge "bra nog" utgångsresultat för mig, så det känns lite som handhavandefel, eller problem med ursprungsmaterialet.

Förresten... Jag har aldrig försökt använda JPEG-bilder som källmaterial för en HDR. Det bör ju inte vara något problem, men rent hypotetiskt sätt så skulle ju komprimeringen kunna ge upphov till _markant_ skilda artifakter i de olika bilderna.

Själv använder jag Photomatix för HDR och jag fotar i RAW-formatet. Photomatix gör ett lysande resultat tycker jag och det är väldigt lättanvänt och man får fram resultat väldigt snabbt, jag har även använt Photoshop CS5 men det ger inga bra HDR bilder.

Jag har fått lära mig att när man ska fota för HDR så ska man fota i RAW-formatet för bästa resultat.

Jag vill tipsa om Oloneo Photoengine. Förmodligen den snabbaste och mest lättanvända HDR-mjukvaran just nu. Den verkar även ge mindre haloeffekter än Photomatix. Jag har testat båda. Finns en 30-dagars fullt fungerande demo.
/Lasse

ANNONS
Götaplatsens Foto