Annons

Explosioner ch skottlossningar i Norge

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, vi letar "bara" upp målen och definierar deras position, så att de andra länderna (bl.a. Norge) kan bekämpa dem.

Svenska politiker (läs: Håkan Juholt) tyckte att det kändes bäst så.

Nu brukar ju varje svensk regering försöka driva utrikespolitik i gemensamt samförstånd med oppositionen, oavsett vilken färg det är på dessa båda parterna. Så det är inte bara Håkan Juholt som står för denna uppfattning.

Nu brukar ju varje svensk regering försöka driva utrikespolitik i gemensamt samförstånd med oppositionen, oavsett vilken färg det är på dessa båda parterna. Så det är inte bara Håkan Juholt som står för denna uppfattning.
Det var uppfattningen hos (s) och Håkan Juholt som i praktiken stoppade hur regeringspartierna avsåg bedriva uppdraget i Libyen. Men, som du säger, så gav regeringen efter, då samförstånd ansågs viktigare.

Ingen särskild värdering i det, men det var onekligen (s) och Juholt som drev igenom att vi "bara" skulle ägna oss åt "fredlig" spaning. Varför är lite svårt att se, eftersom eventuella civila offer / felträffar beror minst lika mycket på spaningsunderlaget och utvärderingen av detta, som på den som faktiskt "trycker på knappen". Men, ägna sig åt spaningsuppdrag ser ju bättre och "fredligare" ut för hemmaopinionen...

Men, ägna sig åt spaningsuppdrag ser ju bättre och "fredligare" ut för hemmaopinionen...

Förstår din poäng. Kanske är det bara jag som har följt detta dåligt, men jag uppfattade det i alla fall som att flygvapnets styrkor skulle hjälpa till med att upprätthålla flygförbudszonen, vilket i sig kan medföra skarpa lägen. Och så vitt jag förstår även betyda verkanseld mot mål på marken.

Jag tycker inte det behövs så mycket fantasi för att förstå hur det kan kännas för en själv och för anhöriga att bli uthängd med obehagliga bilder i kvällspressen.

Antagligen inte, men alla har inte så mycket fantasi, och en del av de som har det reagerar för stunden. Det går snabbt över. Jag tror knappast att speciellt många går och funderar på vad de har läst i kvällspressen någon längre tid.

Juholt har ju stått för de mest bisarra logiska saltomortaler i den här frågan. Utan hans virrigheter hade det varit enklare för regeringen att skicka ett effektivt förband att operera i libyskt luftrum.

Förstår din poäng. Kanske är det bara jag som har följt detta dåligt, men jag uppfattade det i alla fall som att flygvapnets styrkor skulle hjälpa till med att upprätthålla flygförbudszonen, vilket i sig kan medföra skarpa lägen. Och så vitt jag förstår även betyda verkanseld mot mål på marken.
Helt riktigt alltihop, men allt efter som det Libyska flygvapnet i praktiken slagits ut, övergick uppdraget mot att flyga spaningsuppdrag, för övervakning och målidentifiering.

De svenska flygplanen fick inte vara med och skydda civila på marken eftersom man då kanske, möjligen, eventuellt kunde råka skjuta på "drogade barnsoldater".

Först klagar sossarna på att regeringen är för långsam med att följa FNs begäran om hjälp, och sen, när regeringen vill skicka en styrka, så börjar Juholt med sina kullerbuttor för att se till att vi inte skickar någonting som kan vara för farligt. Håhåjaja.

ANNONS
Götaplatsens Foto