Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
5D mk2 vs 5D mk3
- Trådstartare Heureka
- Start datum
The_SuedeII
Aktiv medlem
5D mk5 är annars mycket bättre. Glöm mk3 och mk4.
Utan ironi:
Det finns en hel drös med saker som kan förbättras med 5D mk2, vilket inte påverkar att det är en bra kamera ändå.
Utan ironi:
Det finns en hel drös med saker som kan förbättras med 5D mk2, vilket inte påverkar att det är en bra kamera ändå.
Helmetrock
Aktiv medlem
Haha då vet de inte att nya kameror med mindre sensor ger bättre bildkvalité på flera sätt eller så har de dålig fantasi.
Henry Ford trodde inte att hans T-Ford kunde förbättras heller och råoljemotortillverkaren Arkimedes la ner sin utvecklingsavdelning för att motorerna inte skulle utvecklas mer
Henry Ford trodde inte att hans T-Ford kunde förbättras heller och råoljemotortillverkaren Arkimedes la ner sin utvecklingsavdelning för att motorerna inte skulle utvecklas mer
Benjamin83
Aktiv medlem
De säljare jag talat med förstår inte riktigt hur mk3 skulle kunna göras bättre än mk2. Är mk2 så pass bra och är det vansinne att vänta på mk3? Har haft min mk1 sedan den kom.
Jag tror bara de vill få sålt så många som möjligt nu innan Mk3 kommer ut så de slipper dumpa priset. =)
Själv är jag sugen på D700ans efterföljare, som jag trodde Nikon skulle släppa info om igår, men det hände ju inte..
Heureka
Aktiv medlem
Jo, jag blev kraftigt ifrågasatt för att jag bestämt mig för att vänta på mk3. "Vad ska du med mk3an till? Mk2an har allt man behöver."
Om nu mk2an är så otroligt bra så får jag ju ändå den till ett bättre pris när mk3an kommit ut och dessutom vet jag vad jag jämför med. Klart den kan förbättras. Snart är 5D kanske spegellös...
matlep
Aktiv medlem
Jo, jag blev kraftigt ifrågasatt för att jag bestämt mig för att vänta på mk3. "Vad ska du med mk3an till? Mk2an har allt man behöver."Om nu mk2an är så otroligt bra så får jag ju ändå den till ett bättre pris när mk3an kommit ut och dessutom vet jag vad jag jämför med. Klart den kan förbättras. Snart är 5D kanske spegellös...
Fast. Kommer du ta bättre bilder med en Mk3 än en Mk2?
Vad händer med alla de bilder du skulle ha tagit medans du väntar på en Mk3?
Vet man ens att det kommer en Mk3, det kan ju dröjja. Ett år, två år... Ingen vet ju.
ebermark
Avslutat medlemskap
Fast. Kommer du ta bättre bilder med en Mk3 än en Mk2?![]()
Vet man ens att det kommer en Mk3, det kan ju dröjja. Ett år, två år... Ingen vet ju.
Det kommer ju kännas bättre att köpa en sprillans ny modell än en flera år gammal. Medans man väntar kan man fota med nåt annat.
Flug-E
Aktiv medlem
Autofokusen är kass annars är den suverän.
Kanske kan du utveckla vad som är kasst med autofokusen enligt dig?
patrik_p
Aktiv medlem
Autofokusen är kass annars är den suverän.
Den är ABSOLUT inte KASS.. fattar inte vad alla fått detta ifrån. DOCK är den slöare än kanske en 7D och 50D, om man säger såhär, jag fotar motorsport en hel del, och då med en 5D mark II och i vilka omständigheter har jag märkt att den är slö när jag följer en ex. bil i 200 blås på 400 mm ??? tja, jag har inga problem att zooma in o se ögonbrynen på förarna med grym skärpa iaf.
De där är bara SNACK, sen finns de givetvis mer avancerade system så som 7D och 1D, 1DS osv osv. men att den är kass är rent skitsnack...
patrik_p
Aktiv medlem
Mittpunkten är väl okej, men ute i kanterna är AF:en inte lika säker.
och detta upplever 100% av alla som fotar med den vänstra/högra fokuspunkten?
eller är det 10% eller 5% som upplever det?
Jag tror det helt beror på vem som fotograferar, hur man fotograferar, och framför allt vilka glas man använder. jag kan skicka upp ett exempel på en bild tagen på ca 200mm, taget rakt framifrån på en motocross som kommer i ca 90kmh. Rakt framifrån bör vara helt klart svårast för kameran att fokusera med hjälp av AI-fokus/servofunktion.
froderberg
Aktiv medlem
Autofokusen kan absolut bli bättre. Kör man AI Servo med stillastående motiv är den opålitlig. Fler punkter över ett större område vore inte fel.
Kamerahuset kan bli tåligare, som en Nikon D700.
5-6 bilder per sekund vore super. Då blir den riktigt allround.
Vridbar skärm
Den finns massor av funktioner i 7D som saknas. Zon-indelad AF, inspegling av info på mattskivan, virtuellt vattenpass. Fler finnesser kan vara GPS, full-HD-signal ut, inbyggd beskärning, betyggsättning och taggning av bilder, hörlursutgång, dataport för extern ljudmixer och andra tillbehör. Bättre hantering vid filmning,
På sensorsidan kan främst det dynamiska omfånget förbättras. Canon säger att de jobbar på det.
Vridbar skärm
Den finns massor av funktioner i 7D som saknas. Zon-indelad AF, inspegling av info på mattskivan, virtuellt vattenpass. Fler finnesser kan vara GPS, full-HD-signal ut, inbyggd beskärning, betyggsättning och taggning av bilder, hörlursutgång, dataport för extern ljudmixer och andra tillbehör. Bättre hantering vid filmning,
På sensorsidan kan främst det dynamiska omfånget förbättras. Canon säger att de jobbar på det.
patrik_p
Aktiv medlem
Jag kommer i alla fall köpa en mk3 när det beger sig![]()
Troligtvis jag med..Men jag tycker inte AF är KASS på 5D MARK II, dock kanske inte helt lika bra som de nyare, och 1d(s) seriens..
ebermark
Avslutat medlemskap
Jag fotar sällan snabba motiv, så för mig duger den fint...även om jag skulle vilja ha lite fler punkter ibland.Troligtvis jag med..Men jag tycker inte AF är KASS på 5D MARK II, dock kanske inte helt lika bra som de nyare, och 1d(s) seriens..
patrik_p
Aktiv medlem
Jag fotar sällan snabba motiv, så för mig duger den fint...även om jag skulle vilja ha lite fler punkter ibland.
Ja, längre ut i kanterna, kan jag sakna då FF får fokuspunkterna att sitta mer i mitten än på crop..
Heureka
Aktiv medlem
Fast. Kommer du ta bättre bilder med en Mk3 än en Mk2?![]()
Ja, jag tror att jag får lite bättre grundmaterial med en mk3. Känslan av en ny modell är också bättre. Gillar inte att köpa "gammal" teknik. Nu har jag väntat ett tag, så det skulle kännas lite halvroligt att köpa mk2. Under tiden får mk1 gör sitt jobb. Det kan ju också dyka upp en 3D eller 1D som jag faller för under tiden. Det vet man inte.
Heureka
Aktiv medlem
Autofokusen kan absolut bli bättre. Kör man AI Servo med stillastående motiv är den opålitlig. Fler punkter över ett större område vore inte fel.
Vridbar skärm
Now we´re talking!
Anjou
Aktiv medlem
Kanske kan du utveckla vad som är kasst med autofokusen enligt dig?
Om man följer ett förlopp i sökaren och vill flytta runt den aktiva fokuspunkten med joysticken så saknar man snabbt att man inte kan få större spridning på punkterna samt att de perifera punkterna inte är korslagda; de missar ganska ofta om det är dålig kontrast.
Annars tycker jag inte att det är något FEL på autofokusen. Siktar du med mittpunkten så blir det skarpt. Men har man bara fokusen i mitten på alla bilder blir det lite statiskt. Och låser man fokusen och komponerar om bilden får man problem om man har objektiv med kort skärpedjup.
/ K