Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Köpråd äldre DSLR kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Just nu så kollar jag lite på dessa vad är bäst av dessa och vad är inte värt att lägga pengarna på:

Kom gärna med synpunkter till en amatör som mig.
De här är de absoluta basmodellerna från sin tid. Inget större fel på dem, men jag personligen skulle välja ett steg upp, även om det blir en något äldre modell (inom rimliga gränser), eller betala lite mer. Nikon D200 är ett jättebra hus som fortfarande uppskattas av många.

Jag tror snarare att man utvecklas bäst om man använder utrustning som är lite bättre än man egentligen "behöver". Det finns risk att TS blir besviken med t ex en D300. Jag skulle faktiskt köpa en begagnad fullformatkamera. Finns väldigt billiga. Varför inte en Nikon D600/D610 för 3000-3500 kr med ett 50mm 1.8G för 1000kr! Går alltid att sälja vidare för ungefär samma pris.

Lista på grymma MFT, m4/3 gluggar:

14/2,5 otroligt fickvänligt

17/1,8 gamla varianten med riktig fokusring, äkta metallkänsla i bygget och riktigt trevlig allmänfotoglugg för en ”promenad på stan”, är den inte tillräckligt vidvinklig? gör bara ett litet panorama i stående format o hupp så har man en vidvinkligare bild ;-)

9-18/4-5,6 superkompakt ultravidvinkel

35-100/4-5,6 kompakt och fruktansvärt skarpt

75-300/4,8-6,7 motsvarar 150-600 mm vilket är smått bisarrt med tanke på formatet och prestandan, lite svagt längst ut men det duger gott

Listan fortsätter om man vill.

MFT-Systemet är fullt tillräckligt för nästan alla behov.

Tanken med min frågeställning var nog mer riktad till att få en till kamera för att se om intresset till foto väcks till liv igen om man återupplivar tiden från Nikon D80.

Fast risken är ju att det blir kontraproduktivt om du köper en gammal kamera som inte är "värd sin vikt" och återigen tröttnar för att den blir för klumpig att bära med och inte känns kul att använda.

Många här i tråden fokuserar helt på huruvida gamla kameror rent tekniskt fortfarande kan ge bra bildkvalitet, och ja det kan dem, men det lär inte vara det som i slutändan avgör om du orkar med kameran eller inte, utan om hur behaglig den känns att använda. En gammal DSLR, framförallt APS-C, har liten sökare och väldigt begränsat fokussystem. Så det är generellt bättre att köpa en modernare spegellös kamera som faktiskt är roligare att använda om du vill återupptäcka nöjet igen.

Fast risken är ju att det blir kontraproduktivt om du köper en gammal kamera som inte är "värd sin vikt" och återigen tröttnar för att den blir för klumpig att bära med och inte känns kul att använda.

Många här i tråden fokuserar helt på huruvida gamla kameror rent tekniskt fortfarande kan ge bra bildkvalitet, och ja det kan dem, men det lär inte vara det som i slutändan avgör om du orkar med kameran eller inte, utan om hur behaglig den känns att använda. En gammal DSLR, framförallt APS-C, har liten sökare och väldigt begränsat fokussystem. Så det är generellt bättre att köpa en modernare spegellös kamera som faktiskt är roligare att använda om du vill återupptäcka nöjet igen.
Bra input

Lista på grymma MFT, m4/3 gluggar:

14/2,5 otroligt fickvänligt

17/1,8 gamla varianten med riktig fokusring, äkta metallkänsla i bygget och riktigt trevlig allmänfotoglugg för en ”promenad på stan”, är den inte tillräckligt vidvinklig? gör bara ett litet panorama i stående format o hupp så har man en vidvinkligare bild ;-)

9-18/4-5,6 superkompakt ultravidvinkel

35-100/4-5,6 kompakt och fruktansvärt skarpt

75-300/4,8-6,7 motsvarar 150-600 mm vilket är smått bisarrt med tanke på formatet och prestandan, lite svagt längst ut men det duger gott

Listan fortsätter om man vill.

MFT-Systemet är fullt tillräckligt för nästan alla behov.
Tack för listan. Tittar efter 20 mm 1,7 alt 25mm 1,7.

Nu tycker jag förvisso inte riktigt att Z8 är särskilt mycket "roligare" än D700 på det sättet. Däremot kan den en del saker som D700 inte kan, vilket ibland har betydelse och ibland inte. Man behöver inte vara något större geni för att räkna ut vilket hus som är bäst rent tekniskt, men då får man också hosta upp rätt mycket mer pengar.

Man får inte något i stil med Z8 för en tusenlapp, eller två om man sträcker budgeten. Man får, om man hittar något, troligen en gammal spegellös från tiden där de hade rätt dålig autofokus, sökare som var som att titta på en batteridriven fick-tv genom ett akvarium osv. Om den nu har någon alls och inte enbart skärmen på baksidan. Slutsatsen då blir att inte köpa något alls, eftersom det är bättre att använda befintliga GX80... Förvisso helt ok, men det var inte riktigt den fråga som ställdes.

Sökarna i en del gamla budgethus kan mycket riktigt vara lite tråkiga, vilket inte bara följer av sensorstorleken utan att de ofta har en allmänt mindre påkostad sökare med pentaspegel istället för pentaprisma. Fokussystemet är regelmässigt också enklare än samtida mer påkostade modeller, vilket inte bör förvåna. Någonstans får man ju vad man betalar för och att även en nivå upp som D90 är billigare än D300 begagnat beror ju på att den senare har mer robust hus, bättre AF-system osv även fast sensorn är samma.

Får man svamla på lite till så skulle jag rekommendera kamerahus i "proffssegmentet". Allt sitter där det ska, de är gjorda för att tåla och de var de bästa som fanns för sin tid. Prisfallet har varit enormt för de som har några år på nacken, så de är mycket prisvärda idag.
Men låt behovet styra.

Mitt råd är att inte köpa något gammalt kamerahus med lågt antal pixlar. Minst 18 MP, gärna 24. Annars blir det mycket sämre än mobilen, och då blir du inte glad.
Antalet pixlar är det sista jag skulle tänka på. Många telefoner har idag runt 50 megapixlar, Samsung S25 Ultra har 200. Jag tar (bara som exempel) en Z6III med 24 MP alla dagar över vilken telefon som helst. Och 24 MP är bara ca 50% högre upplösning än 10 MP, räknat med en kvadratisk sensor för enkelhetens skull.

Om budgeten är 1000 kr skulle jag nog tagit en Nikon D40/D40x; liten, lätt, kul. Eller D3000. Även ett nytt batteri borde rymmas i budgeten. Hade en D80 själv och tyckte inte alls om den, för klumpig och höll inte.

Ökar man budgeten till 3000 kr ökar också utbudet väldigt mycket.

Nikons D3100´s AF är ingen höjdare.
Autofokusen i D3100 är enastående för 1000 kr. Min syster, som inte kan någonting om kameror, har tagit över 50 tusen bilder med föregångaren D3000 och har aldrig sagt något negativt om fokuseringen.

När man letar efter fotoglädje (till lågt pris) spelar megapixlar, AF-prestanda eller ISO-egenskaper noll roll.

Det blir ju väldigt begränsande med bara 1000 kr i budget även om jag förstår sporten att försöka hitta ett fynd.

Jag vill slå ett slag för klassikern Canon 5D mark ii med tillhörande plastic fantastic 50 mm f1.8. Kostar mer, ca 3500 kr, men då får man ngt som faktiskt fungerar riktigt bra även i konkurrens med betydligt dyrare o nyare kameror.

Hade själv denna kombinationen och var nöjd.

Hej hej.

För cirka 13 år sedan så hade jag en Nikon D80 oh fotograferade barnen en hel del när de var bebisar, när sedan barnen blev äldre så fanns ingen tid mer till att fotografera längre så utrustningen såldes då.

Jag har efter det införskaffat en panasonic GX80, som vi haft som kamera att använda på resor m.m. Men får inte någon ditekt känsla för det.

Nu har det återkommit ett sug till att köpa in en äldre DSLR kamera, likt min gamla Nikon D80. Jag skulle vilja att den är väldigt billig/prisvärd då jag inte vet om/hur mycket den kommer användas. Jag skulle önska att få tag I något kul att leka med för under 1000 lappen.

Jag funderar lite på hur dåliga eller dugliga de gamla systemkamerorna Nikon D80, canon 400D/450D, Sony A100, m.fl.

Har någon här tips på vilken systemkamera av äldre modell, likt de jag nämnt ovan, som är duglig även idag? Kom med konkreta tips på både kamera och objektiv. Tror jag kommer foto en del natur och landskap.

Ös på med tips, eller dumförklara mig om ni anser jag helt fel ute. Tror nog det är känslan i handen som jag är ute efter.
Mitt råd skulle vara att sätta av tid och börja fotografera det du tänker dig fotografera med DSLR med din nuvarande GX 80 och sedan fundera över vad det är som fattas - om det är något som fattas.

Mitt råd skulle vara att sätta av tid och börja fotografera det du tänker dig fotografera med DSLR med din nuvarande GX 80 och sedan fundera över vad det är som fattas - om det är något som fattas.
Jo, så får det bli med...och ska ta med den mera ut i vardagen och fota massor mer med den. Men en av anledningarna som jag inbillar mig är att jag inte direkt uppskattar den i handen liksom.....känslan. Allt känns så litet liksom....men kanske är vana och övning där som gäller.

Nu har jag gjort slag i saker och ska testa en Nikon D3100 och jämföra den mot min andra kamera. Mest för känslan och kanske även få med barnen och sambon ut och fotografera.

Ropade in en D3100 med kit objektiv för 460 kr på tradera, känns som det inte är så mycket pengar för att prova på direkt.

Allt känns så litet liksom....men kanske är vana och övning där som gäller.

En kommentar till detta, om du överväger Canon i framtiden: När det gäller Canon-kamerahus har deras äldre DSLR-hobbyhus (t ex 500D, 600D) något mindre handgrepp än deras mer proffsiga äldre hus (som har lite större grepp). Jag (man, 185 cm, halvstora händer) tyckte alltid 600D kändes aningen för liten för min hand. Men min 90D är bättre.

IMG_6118.jpeg

Det kanske inte ser ut så på bilden, men 90D passar en större hand.

Nu tycker jag förvisso inte riktigt att Z8 är särskilt mycket "roligare" än D700 på det sättet...

Och jag skulle inte rekommendera en Z8 nu heller. Snarare en Fuji som är lättare att bära med, känns rolig att använda och vars elektroniska sökare är större än till och med fullformats-DSLRer, och där man som med alla spegellösa slipper mikrokalibrera fokusen på varje objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto