Annons

Köpråd äldre DSLR kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Magjoh

Aktiv medlem
Hej hej.

För cirka 13 år sedan så hade jag en Nikon D80 oh fotograferade barnen en hel del när de var bebisar, när sedan barnen blev äldre så fanns ingen tid mer till att fotografera längre så utrustningen såldes då.

Jag har efter det införskaffat en panasonic GX80, som vi haft som kamera att använda på resor m.m. Men får inte någon ditekt känsla för det.

Nu har det återkommit ett sug till att köpa in en äldre DSLR kamera, likt min gamla Nikon D80. Jag skulle vilja att den är väldigt billig/prisvärd då jag inte vet om/hur mycket den kommer användas. Jag skulle önska att få tag I något kul att leka med för under 1000 lappen.

Jag funderar lite på hur dåliga eller dugliga de gamla systemkamerorna Nikon D80, canon 400D/450D, Sony A100, m.fl.

Har någon här tips på vilken systemkamera av äldre modell, likt de jag nämnt ovan, som är duglig även idag? Kom med konkreta tips på både kamera och objektiv. Tror jag kommer foto en del natur och landskap.

Ös på med tips, eller dumförklara mig om ni anser jag helt fel ute. Tror nog det är känslan i handen som jag är ute efter.

Mitt råd är att inte köpa något gammalt kamerahus med lågt antal pixlar. Minst 18 MP, gärna 24. Annars blir det mycket sämre än mobilen, och då blir du inte glad.

Under 1000-lappen, Njae. Det blir svårt.
Dessutom är GX80 en kompetent kamera.
Kanske är det en god tanke för dig att fundera på vilken optik du bör satsa på. Givetvis i kombination med huset.
Ett fullformathus med ljusstark optik ger goda möjligheter att jobba med olika skärpedjup och t.ex frilägga motiv mot en diffus bakgrund.
Kanske pimpa GX80 med vassare objektiv.

Jag håller med Jesper och Jan Olof, jag vill mena att båda har rätt i sin respektive uppfattning.
Om du vill ha något rejält att hålla i, känslan som du säger, kommer 1000kr inte att räcka långt. Köper du ett äldre hus för 1000kr finns ändå risken att du köper på dig problem och då blir du besviken.
Mitt råd är "gräv där du står", behåll din GX80 (en bra kamera), köp ett bra objektiv och lär dig kameran och bli bättre på att fotografera. När du tagit några steg framåt och fått "blodad tand", kan du fundera på nästa steg.

Under 1000-lappen, Njae. Det blir svårt.
Dessutom är GX80 en kompetent kamera.
Kanske är det en god tanke för dig att fundera på vilken optik du bör satsa på. Givetvis i kombination med huset.
Ett fullformathus med ljusstark optik ger goda möjligheter att jobba med olika skärpedjup och t.ex frilägga motiv mot en diffus bakgrund.
Kanske pimpa GX80 med vassare objektiv.
Ja, jag funderar på det med, skulle vilja ha ett objektiv med stor bländaröppning, typ 1,8. Men hittar inget som jag tycker är prisvärt direkt.

Jag håller med Jesper och Jan Olof, jag vill mena att båda har rätt i sin respektive uppfattning.
Om du vill ha något rejält att hålla i, känslan som du säger, kommer 1000kr inte att räcka långt. Köper du ett äldre hus för 1000kr finns ändå risken att du köper på dig problem och då blir du besviken.
Mitt råd är "gräv där du står", behåll din GX80 (en bra kamera), köp ett bra objektiv och lär dig kameran och bli bättre på att fotografera. När du tagit några steg framåt och fått "blodad tand", kan du fundera på nästa steg.
Tack för svar. Bra att få input på sina tankar, och kanske inse att jag är fel ute

Vad får man för 1000 kr? En Nikon D1 kanske? Nej man får nog gräva lite djupare i plånboken för att hitta något användbart. Äldre kamerahus har tråkigt brus om man höjer ISO över 200. I bra ljus är de bra men det blir begränsande. De första Fx (D700/D3) är skapliga men då räcker inte tusenlappen.
Prisvärt objektiv är t.ex. 50mm/f1,8. Eller för Dx 35/1,8.

Inom ramen Nikon DSLR för under 1000kr hade jag valt D300.

Den delar signalbehandling med D700 och D3 och har väldigt lik schvung i färgåtergivningen i bilderna.

Utmärkt byggkvalitet och ergonomi. Är det taktil känsla du söker så tror jag du hade gillat den.

40D har 10,1 MP, för info.
Nog för att sensorn är gammal, men att som du sätta ett likhetstecken mellan antal pixlar och kvalitet är bara fånigt. Du lyckas diskvalificera även upp till Nikon D4s med dina "regler" i föregående inlägg, och även D5 och D6 om man ska följa minst 24 MP... Även en kamera som A7S III ryker. Låt vara att man främst köper den för video.

I fallet Nikon vill man nog helst, om man inte tänker använda bara låga ISO, åtminstone ha D90/D300-generationen eller nyare. Det är det största steget mellan två generationer digitala Nikon sett till sensorprestanda. De blir bättre därefter också förstås, men skillnaden är inte lika dramatisk per generation.

Ska man använda en gammal kamera vill man helst köra råformat, mer så än annars, i och med att jpegmotorn är fast i tiden, medan råkonverterarna har utvecklats. Om man inte är ute efter just att ha retrostandard, förstås.

Hej hej.

För cirka 13 år sedan så hade jag en Nikon D80 oh fotograferade barnen en hel del när de var bebisar, när sedan barnen blev äldre så fanns ingen tid mer till att fotografera längre så utrustningen såldes då.

Jag har efter det införskaffat en panasonic GX80, som vi haft som kamera att använda på resor m.m. Men får inte någon ditekt känsla för det.

Nu har det återkommit ett sug till att köpa in en äldre DSLR kamera, likt min gamla Nikon D80. Jag skulle vilja att den är väldigt billig/prisvärd då jag inte vet om/hur mycket den kommer användas. Jag skulle önska att få tag I något kul att leka med för under 1000 lappen.

Jag funderar lite på hur dåliga eller dugliga de gamla systemkamerorna Nikon D80, canon 400D/450D, Sony A100, m.fl.

Har någon här tips på vilken systemkamera av äldre modell, likt de jag nämnt ovan, som är duglig även idag? Kom med konkreta tips på både kamera och objektiv. Tror jag kommer foto en del natur och landskap.

Ös på med tips, eller dumförklara mig om ni anser jag helt fel ute. Tror nog det är känslan i handen som jag är ute efter.
Eftersom du inte beskriver vad som felar med dina kameror kommer det bli svårt att tipsa. Jag har GX80 med en drös objektiv och har svårt att välja något annat än den kameran sedan jag köpte den. Jag hade en D800 när jag köpte GX80, D800 blev en hyllvärmare direkt. Jag har köpt en S5ii men den åker snart ut för den är för klumpig, som alla fullformatare. Jag varvar mellan GX80, och i undantagsfall en GX9, och G90 alla är superbra. Jag skulle köpa fler gluggar som en första utväg, jag har tagit många riktigt fina bilder med 25/1,7 och GX80. Det ska sägas att jpg direkt ut från GX80 inte är lika bra som GX9/G90 så vill du ha bästa möjliga kvalitet är det raw+capture one som gäller, det räcker med import av raw och export av jpg så får du riktigt fina bilder.

att som du sätta ett likhetstecken mellan antal pixlar och kvalitet är bara fånigt.
@magjoh Lite bakgrund till min rekommendation om 18-24MP, för att sätta det i ett sammanhang.

Man kan såklart "överleva" med vad som helst. Ibland är det vitsen. Det finns konstnärer som gör utställningar med analoga polaroid-bilder. Jag skulle själv kunna tänka mig ett konstprojekt där jag fotar med något mycket gammalt, t ex försöker göra något med min mormors 100 år gamla lådkamera som jag har på en hylla.

Ska du bara beställa 10X15-utskrifter räcker 10MP. Alltså, du skulle kunna ha en Canon EOS D30 från år 2000, med 3,1MP (Canons första riktiga digitalsystemkamera!), och ändå kunna beställa 10x15-utskrifter, eftersom 300dpi för sådana = 2,16MP.

Men det här med omvärldens krav... Som du själv omedvetet börjar få...

Exempel 1: Om du har en iPhone 15 eller senare (15 såldes vintern 23-24) har du en kamera med 48MP och får ut bilder med detta (eller 24MP beroende på vilken brännvidd du tar bilden i, det förekommer en del digital beskärning och annan Apple-voodoo). Du blir snabbt van vid denna härliga upplösning när du pinchar i bilderna för att se detaljer eller beskära till bättre motiv. Du har känslan att du kan förstora nästan hur långt som helst innan grynigheten börjar komma. Du kommer undermedvetet att ha liknande krav på dina systemkamerabilder.

Exempel 2: En dator har högupplöst skärm nu för tiden, Nya Macbook Neo har 2408x1506 = 3,6MP på skärmen, förstorar du från skärmens storlek till 200% av skärmstorleken (alltså att du vill se 1/4-del av bilden på bildskärmen) behöver du 14,5MP (3,6MPx4) för att inte ha sprängt gränsen 1:1.

Jag tänker att du @magjoh vill ha en systemkamera för att kunna ta bättre bilder än du gör med din mobil (eller åtminstone lika bra) (såvida inte du vill gå på någon retro/hipster-känsla, i så fall har jag missuppfattat dig). Därför blir det mobilutvecklingen som också driver på vad de flesta upplever som acceptabelt (=inte kreativt hindrande) i ett digitalt systemkamerahus.

Därför min rek om 18-24MP - just för att det inte ska kännas som sämre än mobilen och för att du ska ha möjlighet att göra >200% förstoringar på högupplöst datorskärm (kanske extra viktigt om du inte köper ett fett teleobjektiv men ändå vill få en fin förstoring på giraffen som stod längst bort på fältet när du var på semesterresa).

Senast ändrad:
Tanken med min frågeställning var nog mer riktad till att få en till kamera för att se om intresset till foto väcks till liv igen om man återupplivar tiden från Nikon D80. Jag är fotfarande nybörjare och behöver fortfarande lära mig mycket om komposition samt inställningar med kamerorna.

Ett alternativ är att jag skaffar ett fast ljusstarkt objektiv till panasonicen, för den kameran kommer att vara kvar.

Sen funderar jag på som sagt att skaffa en till kamera dels för att känna olikheterna med dem, och se vad jag föredrar m.m.

Tanke nummer två är att det ska finnas en till kamera hemma, som är okej/duglig, som skulle kunna få barn och sambo att använda också, så man är två som fotar.

Jag har ingen annan ambition med fotona än att bli bättre på att ta vackra bilder och lära mig enklare fotoredigering, där man ljusterar ljus, exponering, kontrast och skärpa.

Tanken med min frågeställning var nog mer riktad till att få en till kamera för att se om intresset till foto väcks till liv igen om man återupplivar tiden från Nikon D80. Jag är fotfarande nybörjare och behöver fortfarande lära mig mycket om komposition samt inställningar med kamerorna.

Ett alternativ är att jag skaffar ett fast ljusstarkt objektiv till panasonicen, för den kameran kommer att vara kvar.

Sen funderar jag på som sagt att skaffa en till kamera dels för att känna olikheterna med dem, och se vad jag föredrar m.m.

Tanke nummer två är att det ska finnas en till kamera hemma, som är okej/duglig, som skulle kunna få barn och sambo att använda också, så man är två som fotar.

Jag har ingen annan ambition med fotona än att bli bättre på att ta vackra bilder och lära mig enklare fotoredigering, där man ljusterar ljus, exponering, kontrast och skärpa.

@magjoh Ca 2000 pix, jag tror inte den går upp till mer än max 2250 i auktionen, https://www.tradera.com/item/302953/732586953/systemkamera-med-tva-objektiv-canon-eos-600d Denna kamera har 18MP och du får två objektiv. Samma hus med ett kitobjektiv kan du hitta för typ 1500-1750. Dumt att välja en äldre Canon EOS än detta bara för att spara 400 kr.

Edit: 600D med två objektiv i den här auktionen https://www.tradera.com/item/302953/731269355/systemkamera-canon-eos-600-d-med-tva-objektiv landade faktiskt på 1500 kr - galet billigt för 18MP och ok objektiv med zoom 18-250 mm.

Senast ändrad:
Betydelsen av antalet pixlar överdrivs ofta. Visst, för professionellt bruk är en sak, då kan det bli lite konstigt att leverera små filer. Men de gamla, relativt lågupplösta kamerorna har blivit rätt populära på sista tiden. Jag har skrivit ut en del äldre bilder på fint papper i storlek 40x50cm, och det funkar väldigt bra oftare än man tror.

Just nu så kollar jag lite på dessa vad är bäst av dessa och vad är inte värt att lägga pengarna på:

Kom gärna med synpunkter till en amatör som mig.

@magjoh Jag kan bara uttala mig om Canon. Här är Canons DSLR-upplösningar (se bilaga). Välj MP som passar dig baserat på din egen uppfattning om hur många MP du behöver, se diskussion tidigare i tråden. Jag bad även Copilot lägga till ca-priser för begagnat i Sverige. Baserat på att jag själv ska sälja en 600D och har köpt en 90D tycker jag priserna stämmer för dem i alla fall.

Canons EF-S 18-135 är ett väldigt trevligt zoomobjektiv på hobbynivå, kolla t ex om du hittar ett paket tillsammans med 600D. Kommer att kosta dig 1500-2000 kr. Den här skulle jag lägga bud på: https://www.tradera.com/item/302953/732645836/canon-eos-600d-systemkamera-med-objektiv

Bilagor

• Canon EOS upplösning DSLR.pdf
    58.7 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto