Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nej, det vet nog endast Terje hur länge manipulerandet har pågått. Vad vi vet i detta här och nu är att början av 2007 är aktuellt - om man utgår ifrån de bevis man har, bevis, inte indicier.

Jag skulle nog säga precis tvärtom om just 2007-bilden (vargen). Indicier, inte bevis. Det finns saker som talar för att den inte skulle vara fejk. T.ex inte exakt hundraprocentig match på benens vinkel samt faktumet att Terjes varg har exakt samma brus i sig som resten av bilden/bakgrunden. Om han nu ägnade sig även åt brusmatchning 2007, varför gör han då så taffliga montage 2011?

Nu vill jag dock fastslå att det är ganska starka indicier, speciellt med tanke på hans track-record på senare tid, men ändock "bara" indicier.
 
Hur stor är Terje internationellt sett? Är det i Norden han haft sitt fäste eller har han även vart utomlands och haft föredrag mm?

Nu blir man bara mer imponerad av t ex Klumm och Östling...
 
Nej, men jag förstod inte riktigt vad du ville ha sagt. "Stölder är hur vanligt som helst". Ja. Jo, jag vet, men vad har det att göra med detta?

Sorry om jag är något trög och missuppfattar din mening.


Tänker väl som så att Terje i och med detta hör hemma i en artistisk genre med sitt fotografi. Sveket ligger ju enkelt förklarat i att han utgett sig för att jobba dokumentärt, i den meningen att äkhet skulle vara central.

Inom det Artistiska fotografiet (som är Gigantiskt stort) så är stulna bildelement ngt mycket vanligt, det är det väl ingen som inte vet idag. Tänker jag.

Att elementen är stulna (hur illa det än är) förvånar mig inte. Det som förvånar mig är att han inte i ett tidigt läge, helt enkelt sparerade sina bilder, som dokumentära och artistiska.

Suck.

Jag jobbar själv med olika typer av bilder och är ytterst noga med tydligheten. Till 99% så jobbar jag dokumentärt själv men även om det är kanske max 1 % av antalet färdiga bilder som är ngt slags montage så kan jag inte säga att jag enbart är en dokumentär fotograf.
Jag skulle gissa att MÅNGA idag inte är så tydliga varken för sig själva eller andra, då kan man hamna i riset.

Själv så är jag absolut inte ngn yrkesverksam fotograf så det hade väl kvittat, men stolheten kräver ju ärlighet och jag älskar fotografiet!

MVH Niclas,
 
Du menar alltså att naturfoto i den form Terje ägnat sig åt inte bygger på eller kräver äkthet?
Hur tänker du då?

Då kunde han ju isåfall klistrat in en blåval och en elefant i mullsjöskogarna och fortfarande blivit årets naturfotograf... Vilken tråkmåns han är som nöjer sig med ett sketet lodjur.


Hans fotografi har såklart krävt äkthet, eftersom han själv har sagt sig följa DEN linjen!

Ens fotografi kräver äkhet om man säger sig tillhöra den dokumentära naturfotogenren.
Ens fotografi kräver således inte äkthet om man kallar sig och sitt fotograferande för Kreatör/Artist/Bildskapare etc..

Terjes bilder som är av den högst subjektiva och intima karaktären ligger nära de uttryck som många Artister.. Han är liksom redan där. Jag önskar bara att han själv hade planterat sina fötter i den/de kategorierna innan "vi" gjorde det åt honom.
 
Jag skulle nog säga precis tvärtom om just 2007-bilden (vargen). Indicier, inte bevis. Det finns saker som talar för att den inte skulle vara fejk. T.ex inte exakt hundraprocentig match på benens vinkel samt faktumet att Terjes varg har exakt samma brus i sig som resten av bilden/bakgrunden. Om han nu ägnade sig även åt brusmatchning 2007, varför gör han då så taffliga montage 2011?

Nu vill jag dock fastslå att det är ganska starka indicier, speciellt med tanke på hans track-record på senare tid, men ändock "bara" indicier

Jag tycker att vinkeln på benen stämmer alldeles ypperligt.

http://i53.tinypic.com/35379c9.jpg
 
Terjes bilder som är av den högst subjektiva och intima karaktären ligger nära de uttryck som många Artister.. Han är liksom redan där. Jag önskar bara att han själv hade planterat sina fötter i den/de kategorierna innan "vi" gjorde det åt honom.

Det är alltså "vi" som tvingat Terje att ljuga och presentera fuskbilder för att bli vald till årets naturfotograf,
inte han själv?

Det du skriver är ju fullständigt absurdt.
 
abbot;1719163 Vem av er har på något sätt blivit skadade av Terje? //Torbjörn[/QUOTE sa:
Jag som fotograf har lidit skada av Terjes tilltag, på samma sätt som alla poliser har tagit skada av de poliser som exponerades i Uppdrag Granskning nyligen.
Terje har skadat fotografin och jag lider av det.
 
Jag som fotograf har lidit skada av Terjes tilltag, på samma sätt som alla poliser har tagit skada av de poliser som exponerades i Uppdrag Granskning nyligen.
Terje har skadat fotografin och jag lider av det.

Tycker det är både bra och dåligt att resonera så här. Ungefär som att alla muslimer blir dragna över en kam för att det finns terrorister - nån jävulskt överdriven liknelse, men ändå.

Jag tror att detta gynnar oss naturfotografer i längden. Många tävlar idag är undermåliga. Man behöver oftast inte skicka med rå-kopior och de som granskar bilderna kanske inte alltid är 100% kunniga.

Det är en del skillnad när det kommer till Nature photographer of the year, dock har det framkommit fusk där också, men det är svårt att manipulera bilderna i datorn då det krävs lite mer där. Nu var denna händelsen en tam varg.

Det Terje har gjort är ett stort svek mot hela kåren som respekterat hans syn på fotografering - det orörda. Det är ju inte alltför sällan det blir så här, den mest extrema är den som oftast har liken.
 
Hur stor är Terje internationellt sett? Är det i Norden han haft sitt fäste eller har han även vart utomlands och haft föredrag mm?

Nu blir man bara mer imponerad av t ex Klumm och Östling...

Utan att misstänkliggöra dessa herrar men om vi nu har gått igenom denna minnesvärda resa genom Terjes livs värsta misstag och det sagts mycket om fortsatt obekräftade motiv, omfattning och effekter så borde vi väl ta tillfället i akt att inte inte kasta oss oreserverat framför fötterna på ett antal andra "stora namn" direkt nu.

Det är väl ytterst sällan jag läst om under vilka förutsättningar dessa fantastiska naturbilder är tagna eller att man s.a.s. dokumenterat med bilder (fotograferat scen med fotograf och allt ungefär som man gjorde med det ögonblick när Paul Hansen tog sin berömda bild av den döda lilla flickan på Haiti). Efter detta med Terje så kommer i alla fall jag alltid att fråga mig om de mäskat med något gammalt kadaver inför örnbilder och annat. Om de nu gjort det kommer jag då att tycka bilderna är sämre än jag skulle gjort annars?

Jag tror att man gör sig själv en tjänst om man ställer sig dessa frågor rutinmässigt så slipper man att känna sig så oerhört lurad och upprörd när det visar sig att det som avbildats är ett "riggat" motiv. Att sedan avslöja Terjes "klipp og lim"-teknik kan vara både svårare och lättare. Det som avslöjade Terje var nog snarare att han verkade helt lagt av med att fotografera djur i deras naturliga miljö utan nöjde sig med att foto passande bakgrundsmiljöer till sina inklippta vilda djur för att sedan klistar in dem dekorativt i sina miljöer. Om omfattningen är tillräckligt stor så riskerar man alltid att någon till sist snubblar över något välkänt mönster.

Sedan är det ju alltid en tröst att pixelpeepande detaljfreaks förr eller senare ser texturavvikelser som kommer vara svåra att förklara bort. Att göra det Terje gjort kräver ju dessutom stor kunskap om djuren för att lyckas och den har inte Terje haft fullt ut. Förr eller senare missar man på något så subtilt som skillnader i sommar och vinterdräkt som en verklig djurkännare aldrig skulle gå bet på men en halvamatör sannolikt riskerar att missa. Det är mycket man ska få ihop som trovärdig klipp och klistrare om man ska lyckas med sina uppsåt.

Det som också är lite förvånande är att om man studerar en del av dessa bilder (vilket jag och en kompis gjort lite idag), så ser man ju i en del fall att det inte ens är riktigt bra gjort. Trots det kan Terje alltså hålla på ett bra tag och bygga en hel karriär innan någon till slut snubblar över sanningen och då är det som sagt inte ens en fotograf som upptäcker det. Det säger väl också en hel del om oss själva här på FS. Vi vill uppenbarligen inte tro att detta sker fast vi alla har det under näsan i åratal! Jag kan inte annat än tro att detta är själva grundbulten i all denna indignation vi nu kan läsa i denna tråd.
 
Senast ändrad:
Unikt ?

Gäsp.

Folk är väl som folk är mest. Småfuskar lite här å lite där. Laddar ner filmer & programvara. Slirar lite lagom i deklarationen. Kör i 130 km/t där det är 70 etc. etc. etc. etc. etc.

Tar kanske i riktigt ordentligt när den möjliga vinsten är stor och risken bedöms som värd priset.

Hur många friidrottare, skidåkare eller cyklister av världsformat har höjts till skyarna genom åren... för att falla platt efter att ha blivit avslöljade. Efter det positiva testet brukar de alla neka de i sten, men till sist faller många ihop och erkänner. Troligen blir långt ifrån alla upptäckta.

Det är ont om sådana som Nelson Mandela. Förresten, var han nån vidare fotograf?
 
nej frågan är hur länge skall saker ältas runt , det mesta har redan avhandlats ett antal gånger.

Om något skulle tillföra tråden så är det att Terje själv förklarar
tex hur länge har han manipulerat bilder, varför osv

Om vi inte ska älta saker här kan vi kanske passa på att stänga alla trådar om sensorbrus och dylikt, eftersom alla redan vet att de bästa sensorerna görs av Sony och sitter i Nikons kameror. Canon ligger redan ner så varför sparka på dem?
 
...
Det som också är lite förvånande är att om man studerar en del av dessa bilder (vilket jag och en kompis gjort lite idag), så ser man ju i en del fall att det inte ens är riktigt bra gjort. Trots det kan Terje alltså hålla på ett bra tag och bygga en hel karriär innan någon till slut snubblar över sanningen och då är det som sagt inte ens en fotograf som upptäcker det. Det säger väl också en hel del om oss själva här på FS. Vi vill uppenbarligen inte tro att detta sker fast vi alla har det under näsan i åratal! Jag kan inte annat än tro att detta är själva grundbulten i all denna indignation vi nu kan läsa i denna tråd.

Det är väl just det som bedragare utnyttjar; man ser vad man förväntar sig eller vill se, och sätter lite ur spel det kritiska tänkandet. Det är ju en del här som säger att dom anat något fuffens tidigare men inte velat tro på sig själva utan lagt det åt sidan, med ett "så kan det väl ändå inte vara". Så blir man som du är inne på extra upprörd för att man var så lättlurad, men egentligen så är det inte så konstigt.
 
Efter detta med Terje så kommer i alla fall jag alltid att fråga mig om de mäskat med något gammalt kadaver inför örnbilder och annat.

Östling brukar väl mata fåglarna för att komma nära? Letar ...

Ja, enligt den här intervjun tycker han att det är en bra idé.

Brutus Östling sa:
Ett bra tips är att mata fåglarna för att få dem på nära håll och placera dem så man har koll på bakgrunden. Någonting jag skulle vilja föra fram är att naturfoto har blivit lite för romantiserat. Jag går alltid ut och säger att det är så här jag jobbar, det blir så fel när man försöker låtsas som något annat för det är så här det går till.Man lockar till sig fåglarna för att kunna få bra bilder, och jag tycker att man som fotograf kan förklara den samverkan som finns mellan dig som tar bilden och naturen.
(Fast han skrev inte ovanstående utan sa det till intervjuaren.)

Raka motsatsen mot Terje Hellesø, alltså.
 
Östling brukar väl mata fåglarna för att komma nära? Letar ...

Ja, enligt den här intervjun tycker han att det är en bra idé.



Raka motsatsen mot Terje Hellesø, alltså.

Att försöka sig på att fota örnar t ex utan att aktivt locka fram dem (om man inte vill störa deras boplats) är väl en självklarhet. Jag skulle vilja se den som lyckas fånga en close-up på en kungsörn utan att trycka vid varken åtel eller zoo....

Vi pratar ändå om djuren i sin naturliga miljö. Detta ser jag skillnad på, kanske har fel.
 
Men här var en som sparkade:

En konstnärstjej hade målat en tavla, då anklagade han henne för kopiering och krävde henne på 20.000 kr:

Citat från Moderskeppet:
..........Gräsligast var när han piskade igång en mobb mot en konstnärstjej:
http://www.naturfotoforum.se/forum/viewtopic.php?t=17165&sid=9a0c791aae4905cc3fffbdf0bfc29b97
som hade låtit sig inspireras av en av hans mest kända fotografier på en hare i motljus. Hon hade målat en hare mystiskt lik hans, och Terjes kritik var elak och poänglös. Min enda tanke då var ”fattar han inte att han sparkar mot sina beundrare?”


Hela blogginlägget hos Moderskeppet:
http://www.moderskeppet.se/live/terje-helleso-och-avslojad-bildmanipulation/

När jag läser om sådant här och lyssnar på den tidigare intervjuven så blir jag bara ännu mer besviken och förbannad på denna person. Bedrövligt och oerhört lågt......

Om det nu är sant vill säga
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS