** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Sant men det finns som sagt gott om små och bra manuella legacy-objektiv som man kan använda via adapter...Sony har dock själva sagt att dom är medvetna om efterfrågan av pannkaksobjektiv och att sådana kommer framöver(under 2012 kanske??)

Roadmappen som går till 2013 visar väl ingen pannkaka? Vill verkligen NEX-kunder vara hänvisade till att köpa nya legacyobjektiv till ett hus som kostar 10000kr? Jag hade inte velat vara tvungen köpa mf objektiv till ett nytt system.
 
Undrar om det verkligen är vi som häckar här på FS som är målgruppen för Nikon? Inte heller de som redan idag använder mer avancerade DSLR. Tror att det mer handlar om de som köper avancerade kompakter, enklare systemkameror men kanske mest de trendkänsliga japanerna
 
Undrar om det verkligen är vi som häckar här på FS som är målgruppen för Nikon? Inte heller de som redan idag använder mer avancerade DSLR. Tror att det mer handlar om de som köper avancerade kompakter, enklare systemkameror men kanske mest de trendkänsliga japanerna

Ja bland "oss" blir den nog ingen framgång. Men det står Nikon på den och den kommer säkert sälja bra, stjäla många kunder från kompaktmarknaden. Kanske från instegsmarknaden för systemkameror med.
 
Roadmappen som går till 2013 visar väl ingen pannkaka? Vill verkligen NEX-kunder vara hänvisade till att köpa nya legacyobjektiv till ett hus som kostar 10000kr? Jag hade inte velat vara tvungen köpa mf objektiv till ett nytt system.

2013?? Har bara sett den som sträcker sig till 2012...och den visades tidigt 2011 så det har nog tillkommit fler objektiv på den roadmapen bara att Sony inte har offentliggjort den.

Men kom igen..är väl inget fel med det...hur många är det inte som främst kör legacy-objektiv till m43?? Eller är m43 överlägset bara för att dom råkar har 2 pannkaksobjektiv??..det är ett pannkaksobjektiv från varje tillverkare...Samsung har tex 3 pannkaksobjektiv så då borde det vara det givna systemet eller?? Naee det är nog knappast det är avgörande vid valet av denna typen av kameror så vida man inte är ute efter minsta möjliga system.

Men men nu ska jag inte tjöta om detta...tråden handlar grottan allt om Nikons J1 och V1 kameror...CX-systemet.
 
Undrar om det verkligen är vi som häckar här på FS som är målgruppen för Nikon? Inte heller de som redan idag använder mer avancerade DSLR. Tror att det mer handlar om de som köper avancerade kompakter, enklare systemkameror men kanske mest de trendkänsliga japanerna

Visst är det så och i Japan lär systemet blir väldigt populärt.
 
M43 behöver en ny lågbrusig sensor. Tänk vilken skillnad det är på sensorn i D80 och Alpha 100 jämför med den senaste.. på 16 Mpix

Har du ens använt en G3? Rawfilerna från den har inte gett mig några problem med brus. Dessutom för mig är objektiven det viktigaste, och m43 har ett riktigt bra utbud. Kolla bara cyberphotos m43 utbud med objektiv som ger full automatik. + alla legacy.. Ok slut på offtopic!
 
Trots att många mer avancerade fotografer totalt dissar V1 och J1, så är jag väldigt säker på att dom här modellerna kommer att sälja som smör bland annat hos skejtare, snowboard åkare mm. Eller alla som vill ha en väldigt kompakt och potent kamera med bra filmfunktioner, dom här miljoner kineserna och japanerna som inte fotar seriöst bryr sig inte hur stor sensorn är, eller hur stor största bländaren på ett objektiv är, det är en ny nikon som kan filma i slowmotion och ta 60 bilder i sekunden, Nikon är kungar på göra bra reklamfilmer =) Vi kan sitta och säga att den är ointressant, ful och tråkig, men i slutändan är det Nikon som skrattar hela vägen till banken.
 
2013?? Har bara sett den som sträcker sig till 2012...och den visades tidigt 2011 så det har nog tillkommit fler objektiv på den roadmapen bara att Sony inte har offentliggjort den.

Men kom igen..är väl inget fel med det...hur många är det inte som främst kör legacy-objektiv till m43?? Eller är m43 överlägset bara för att dom råkar har 2 pannkaksobjektiv??.
Skrev fel år, sorry :)

Jag vet inte att många m43 användare kör legacyobjektiv. Visst kan det finnas skäl men jag ser dem inte. Det finns nästan inga luckor i utbudet. Pannkakor, normalzoom, superzoom, vidvinklar. Allt finns med hög kvalité. Fel tråd! Nu ska jag behärska mig.
 
Jag tror att V1 kan och kommer tilltala en hel del här på FS.
Säkert kommer den att va en konkurrent till NEX5(n) och kanske NEX7. Och vad gäller designen, så är det nog en vanesak.
Det som förvånar mig, är att specen bara pekar på ISO 3200, men kanske är den vass på annant sätt. Nummer två, som förvånar, är att ingen prisar att den har "genomsnittssökare".... Det "tjatas" det ju alltid friskt om... Vad gäller gluggarna så gillar jag Nikons VR så... i rätt teknisk kombination så.
Nåja, båda kommer säkert, att ha en stor potential... Fast inte hos alla, men hos många :)
Snart sitter nog samma teknik i DSLR....
 
Undrar hur kvaliten blir om man t.ex. använder den där adaptern samt 70-300mm -> 189-810mm. Skulle vara kul att se om man kan vända den lilla sensorn till en fördel eller om bildkvaliten enbart blir kasst pga det lilla området på objektivet som används.
 
Undrar om det verkligen är vi som häckar här på FS som är målgruppen för Nikon? Inte heller de som redan idag använder mer avancerade DSLR. Tror att det mer handlar om de som köper avancerade kompakter, enklare systemkameror men kanske mest de trendkänsliga japanerna

Nästan alla fotografer har förutom sin stora utrustning också en mindre kamera. Här tror jag att Nikon 1 kommer att hitta många kunder. Nya sensorer och processorer gör att redan dagens kompaktkameror producerar bilder som är tillräckligt bra för många tillfällen.
En mindre kamera är ju den som oftare är med när det händer.

När jag köpte min första Panasonic G1 så var det många som skakade på huvudet och log lite överlägset. Idag konstaterar många att m43 är nog så bra som jämförbara kameror med större sensor. Så var det inte till en början.

Nikon 1 kommer sannolikt att vara mycket bättre än de bästa kompaktkamerorna. Många tycker att G12, ZX1 och LX5 redan idag är tillräckligt bra. En kamera med dubbelt så stor sensor lär ju vara minst dubbelt så bra.
 
Nästan alla fotografer har förutom sin stora utrustning också en mindre kamera. Här tror jag att Nikon 1 kommer att hitta många kunder. Nya sensorer och processorer gör att redan dagens kompaktkameror producerar bilder som är tillräckligt bra för många tillfällen.
En mindre kamera är ju den som oftare är med när det händer.

När jag köpte min första Panasonic G1 så var det många som skakade på huvudet och log lite överlägset. Idag konstaterar många att m43 är nog så bra som jämförbara kameror med större sensor. Så var det inte till en början.

Nikon 1 kommer sannolikt att vara mycket bättre än de bästa kompaktkamerorna. Många tycker att G12, ZX1 och LX5 redan idag är tillräckligt bra. En kamera med dubbelt så stor sensor lär ju vara minst dubbelt så bra.

Jo, 4/3 m4/3 är dubbelt så bra igen och DX är tre gånger så bra och FX är sju gånger så bra. Jag undrar om det argumentet håller. Jag tvivlar inte på att man kan få mer än man behöver med den lilla 1" sensorn i många fall. Men V1 kostar ju nästan som NEX7 och har en sensor som bara är 2,5x större än en kompakt - alltså 1,6 EV bättre lågljusprestanda i teorin än en 1/1,7" sensor i en kompakt med sensor i samma generation och 3EV sämre brusprestanda än en 10MPX sensor i DX i samma generation. Sedan har ffa optiken potential att bli mindre till 1" sensorn än till m4/3 och DX i samma ljusstyrka. Man får komma ihåg att en faktor som var problem med 4/3 gentemot DX var att dess sensor som bara var ca 1,5x mindre hade svårt att konkurrera mot DX (aps-c).
 
ANNONS