Annons

Bra motivation till frun för behovet av två DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hittat den verkliga anledningen till att ha två hus. Att det sedan är ett bra argument inför diskussionenen kring köksbordet är väl bara plus,

Ett av mina minneskort, ett relativt nytt 8GB sandisk slutade fungera i min D700. Det stor Chd i displayen och på LCD stod det att kortet inte fungerade i kameran då det var defekt. Till saken hör att jag alltid formaterar korten i respektive kamera när jag tömt dem. Jo jag har två hus. En D700 och en gammal D100.

Det hjälpte inte med vad jag än gjorde med minneskortet. Läsbart i utforskaren men helt kass i D700:an. Formaterade igen och igen men inget hjälpte. Tog en rövare och stoppade in kortet i D100:an trots att D100 inte stöder så stora kort. Formaterade det. Fungerade kalas i den kameran. Stoppade in det i D700 igen och formaterade om kortet och vips så fungerade det.

Var lite misstänksam under en tid efter men kortet har fungerat felfritt sedan dess
Så det är bra att ha två hus :)

Jag vill inte regna på din parad, men för mig händer "Chd" varje gång jag kommit åt endast-läsa-omkopplaren på minneskortet....

Och, nej, jag ska inte säga ett knyst till din bättre hälft!

Per.

Otroligt begåvat! Ställ kortet i "Read only" och sedan visa frugan displayen med en sur kommentar att "den är fel på kameran" den kan inte spara några bilder av någon outgrundlig anledning. Svårt att argumentera mot det om hon verkligen inser att du bara måste få ha åtminstone en fungerande kamera. Men hur gör man då om man köpt en ny och vill fortsätta att även använda den gamla kameran? Kan man låta den uppstå igen då som någon jäkla Jesus på den tredje dagen?

Det där kräver en viss utredning för att inte helt gå överstyr vid senare tillfälle eller tänkte du bara helt fräckt påstå att : "Äh, de e'nte samma kamera seru väl".

Ser frugan verkligen om du har ett nytt kamerahus? Mina är till förvillelse lika och jag sa till en början ingenting, men plötsligt tittar mitt barnbarn (3 år) på mig med stora ögon och säger "Morfar, har du en ny kamera?" det var första gången hon såg den. Snacka om att slå mig med häpnad.

Ser frugan verkligen om du har ett nytt kamerahus? Mina är till förvillelse lika och jag sa till en början ingenting, men plötsligt tittar mitt barnbarn (3 år) på mig med stora ögon och säger "Morfar, har du en ny kamera?" det var första gången hon såg den. Snacka om att slå mig med häpnad.

Men KG, EVF-ens riddare som tidigare än någon annan försvarat denna uppfinning i Minoltas då på många sätt banbrytande kameror med EVF. Nu har väl ändå en viss möjlighet insmugit sig när Sony knåpat ihop A77:an? Sanningens ögonblick närmar sig med stormsteg. Din gamla kamera måste ut och A77:an in. Du kommer nog inte helt komma till ro annars KG eller ska du verkligen orka vänta till en FF med EVF?.

Men KG, EVF-ens riddare som tidigare än någon annan försvarat denna uppfinning i Minoltas då på många sätt banbrytande kameror med EVF. Nu har väl ändå en viss möjlighet insmugit sig när Sony knåpat ihop A77:an? Sanningens ögonblick närmar sig med stormsteg. Din gamla kamera måste ut och A77:an in. Du kommer nog inte helt komma till ro annars KG eller ska du verkligen orka vänta till en FF med EVF?.

Ja, det gör jag absolut, tippar på att den dyker upp under 2012. Då ska jag jubla hela vägen till hökaren och säga "vad var det jag sa?"
Fast jag fattar inte varför det tog så lång tid...

Det är underbart att ha en fru som säjer Wow, va fin, och skall känna och kolla varje gång man packar upp ett nytt hus eller objektiv eller va de månde vara:)
Har förstått att dom växer inte på trän direkt :))

Jo dom kan vara lite tvära ibland. Fruarna alltså. De delar inte alltid våra värderingar. Dock råkar min fru vara väldigt liberal och förstående. Hennes enda kommentar var: "Åh vad fin din nya kamera är! Kan jag få ha den gamla i fred nu?" Jo hon sa faktiskt så. Hon föredrar dessutom min gamla D100 före D700:an.......

Jag säger å andra sidan inget om hennes skor.... som finns i klart fler varianter och par än vad jag har kameror och objektiv. Vette dessutom tusan vilka som är dyrast..... Skorna eller mina prylar. Får nog även lägga dit mina barns motocrosscyklar på mitt konto för att matcha :) Jo på något sätt har de blivit mina och inte min frus ägodelar.....

"Bra motivation till frun för behovet av två DSLR"

Tja, hon kanske vill åka till Ullared med några kompisar och i så fall tycker du naturligtvis att det är en jättebra idé.

Ja, det gör jag absolut, tippar på att den dyker upp under 2012. Då ska jag jubla hela vägen till hökaren och säga "vad var det jag sa?"
Fast jag fattar inte varför det tog så lång tid...

Gud hör bön eller vem fan nu som gjorde det.
Klart att det tar tid som det ser ut i världen just nu.
En FF med EVF är inte topprio nu.
Ett steg i taget! Först en A77 till populasen sen en FF till de som kan och vill betala för det.

Detta handlar visserligen om kajaker, men tillvägagångssättet borde med lätthet kunna modifieras till att gälla kameror och framför allt kanske objektiv :)

Det finns dock minst en svaghet i det resonemanget kring kameror. Man kan normalt aldrig få en kamera till en bra investering om det inte råkar vara en av de få Leicor som försvaret låtit beställa i kamouflagegrön färg. En gick tydligen på LP Foto för 80 loppor. Men det är klart, man kan ju alltid låtsas att ens taskiga serieinvesteringar i avancerad kapitalförstöring egentligen har grön Leica-potential bara man träffar rätt köpare men min fru skulle aldrig gå på något sådant ens om hon själv har garden nere och en soft spot efter något onödigt inköp som hon vet att jag noterat.

ANNONS
Götaplatsens Foto