Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om Terje börjar sköta sig så går han framåt, bakåt är historia, han kan inte göra något ogjort.
Att göra framsteg, är att bli bättre, är att gå framåt.
Han försöker inte dölja att han fuskat,mmöjligen omfattningen och den spelar egentligen ingen roll längre. Skadan är skedd och den är omfattande för många inblandade.
Egentligen tror jag att ni är ett fåtal som fortfarande kräver fullständig redovisning, bild för bild. Majoriteten har redan fattat att det är dags att gå vidare.

Vad grundar du dina mätningar på?
 
Jag tycker du har en mycket konstig inställning till människor och livet !

En människa som Terje som ljugit, fuskat och bedragit under lång tid. Du tycker han går framåt i livet om han fortsätter försöka dölja sina lögner !
Och han går bakåt i livet om han erkänner ! Mycket konstigt i mina ögon !

Tack, det gillar jag.
 
Det är ingen idé Johan...
En del är som småfåglar, som om och om igen flyger in i ett fönster.

För Terjes del är ju det självklart att han tjänar på att tysta ner denna historia. Naivt att tro annat.
Se bara på denna tråd som börjat sina....
 
Att säga att Terje ska 'gå vidare' och på något sätt dra ett streck över det förgångna är nog orealistiskt, även om jag förstår att han tycker att 'sorry, misstag, och kan ni inte sluta bråka om det här snart!'
Saken är faktiskt att han har kammat in pengar - stora pengar - på stulna bilder. (Samtidigt som han, ifall jag förstått det rätt, själv tidigare har krävt en saftig ersättning för en stulen/avmålad harbild.)
Det är väl nu det långdragna börjar. Ersättningskraven från fotografiernas upphovspersoner och kanske gallerier och förlag också.
 
Huruvida TH har dragit in pengar på sitt bildfusk eller inte vet vi väl inte, men det spela inte så stor roll i och med att han har stulit bilder av andra och visat dem som sina egna bilder. Ingen av tidningarna som skrivit om detta har tagit upp det (och lär inte göra det).

Det är inte så konstigt att TH väljer att hålla tyst om bildstölderna, då han förmodligen är medveten om att han kommer att få stå för dem ändå förr eller senare - han tjänar inget på att erkänna bildstölden i förväg ...
 
Om inte annat borde Terje för egen del lägga korten på bordet. Annars kommer de tveksamma bilderna jaga honom även fortsättningsvis. Att ständigt behöva oroa sig över att ett gäng tveksamma bilder från tiden före den här historien är nog knappast nyttigt för någon.

I min värld blir hans fusk inte mycket värre än det är nu, däremot så tror jag inte att han skulle behöva en rubrik om två år där någon bevisat bilder från hans böcker som bluff. Eller så har han helt enkelt mer än vi tror att förlora på ett erkännande så han vågar helt enkelt inte. Han kanske har kopierat från källor vi inte ens kan drömma om...
 
Om inte annat borde Terje för egen del lägga korten på bordet. Annars kommer de tveksamma bilderna jaga honom även fortsättningsvis. Att ständigt behöva oroa sig över att ett gäng tveksamma bilder från tiden före den här historien är nog knappast nyttigt för någon.

I min värld blir hans fusk inte mycket värre än det är nu, däremot så tror jag inte att han skulle behöva en rubrik om två år där någon bevisat bilder från hans böcker som bluff. Eller så har han helt enkelt mer än vi tror att förlora på ett erkännande så han vågar helt enkelt inte. Han kanske har kopierat från källor vi inte ens kan drömma om...
Vad är det för kort Terje skall lägga på bordet?
 
Vad är det för kort Terje skall lägga på bordet?

"Läs tråden" var ett utmärkt svar, men jag förtydligar:

Terje bör tala om huruvida han fuskat före sitt lodjursprojekt. Det finns massor med tveksamma bilder, exempelvis är bilden den svävande vargen som springer över isen i princip "bevisad". Det låter han konsekvent bli att kommentera. Flera bilder är tekniskt tveksamma, varför inte förklara hur han gjort och visa filen som det ser ut ur kameran.

Alla bilder TH har visat på sin blogg efter detta avslöjande är i princip en "kontring" på en bild som diskuterats flitigt. När tornseglaren som är perfekt fryst trots en slutartid på 1/15 eller liknande diskuteras, så lägger TH upp en bild på en tornseglare man inte behöver diskutera. När det kommer en uggla eller fladdermus i diskussionen, då gör han likadant. Han smyger omkring i sanningens tassemarker, men vägrar konsekvent att svara på sakfrågor. Han pratar om sanningen som ett relativt begrepp, att framtiden får utvisa om sanningen kommer fram osv. Patetiskt i mina ögon. Han vet EXAKT vilka bilder han fuskat med, så spit it out...
 
Det torde framgå om du läser tråden, :)
Jag har läst det mesta av tråden, tro mig.

Det intressanta i Jens Stålbergs inägg är att först påstår Jens att Terje skall lägga korten på bordet.

Sedan skriver Jens att det inte spelar ngn roll för att det redan är illa nog och att det inte går att fuska mer än det är gjort.

Tredje så skriver Jens att Terje inte vill ha denna affär slängd i ansiktet i framtiden. Det spelar faktiskt ingen roll i det fallet vad Terje VILL. Det beror bara på människors minnen och nog sjutton kommer inte jag att glömma det här.

I det fjärde stycket sätter Jens pricken över i genom att påvisa att om Terje visar alla bilderna så erkänner Terje stölderna. Och därmed är det fritt fram som Birgitta skrev att fotografer börjar att skicka fakturor.

Om man då kommer ihåg från tråden att en del gissar att denna kopieringsaffär har uppstått pga dålig ekonomi. Så blir Jens eget inlägg en rundgång som motbevisar sitt eget första påstående.

Så då undrar jag åter igen.
Vilka kort tjänar Terje på att lägga upp på bordet?
 
Jag har läst det mesta av tråden, tro mig.

Det intressanta i Jens Stålbergs inägg är att först påstår Jens att Terje skall lägga korten på bordet.

Sedan skriver Jens att det inte spelar ngn roll för att det redan är illa nog och att det inte går att fuska mer än det är gjort.

Tredje så skriver Jens att Terje inte vill ha denna affär slängd i ansiktet i framtiden. Det spelar faktiskt ingen roll i det fallet vad Terje VILL. Det beror bara på människors minnen och nog sjutton kommer inte jag att glömma det här.

I det fjärde stycket sätter Jens pricken över i genom att påvisa att om Terje visar alla bilderna så erkänner Terje stölderna. Och därmed är det fritt fram som Birgitta skrev att fotografer börjar att skicka fakturor.

Om man då kommer ihåg från tråden att en del gissar att denna kopieringsaffär har uppstått pga dålig ekonomi. Så blir Jens eget inlägg en rundgång som motbevisar sitt eget första påstående.

Så då undrar jag åter igen.
Vilka kort tjänar Terje på att lägga upp på bordet?

Om TH erkänner allt nu finns det inget som kan bita honom i rumpan senare. Givetvis kan historien komma upp, men det lär inte påverka nattsömnen. Nu måste dock TH ständigt vara beredd på att nya anklagelser kan uppkomma. Och så länge han inte väljer sanningen så kommer det fortgå. Som tidigare är påpekat massor med gånger, det är bara TH själv som får stopp på det så kallade drevet. Den dagen han säger "ok, jag förstår vad jag har gjort, nu tänker jag erkänna på riktigt" och gör det, då dör intresset för tråden och för min egen del även för TH. Vill han då börja köra kurser och någon är beredd att betala för att lyssna, fine, det bryr jag mig inte om. Däremot bör han väl i framtiden ha en något annan inställning till folk som eventuellt lånar inspiration ur hans verk...

Det är vad han har att tjäna på att erkänna...
 
Du frågade först om vilka kort TH ska lägga på bordet. Där borde svaret bli ALLA, men sedan skrev du Vilka kort Tjänar Terje på att lägga upp? Svaret på det är förstås INGA.

TH löper en viss risk att dras inför rätta för brott mot upphovsrättslagen, och kanske också trolöshet mot huvudman (eller vad det kan tänkas rubriceras som att sälja falska bilder). I och med det är det förmodligen inte så smart att uttala sig i förväg på nätet.
 
Problemet är, som jag ser det, att kanske Terje själv bedömmer sina chanser att resa sig (i branschen) små om han lägger alla korten på bordet. Kanske är fusket/bedraget så omfattande att det gäller även vad gäller långt äldre bilder än de vi primärt pratat om i detta.

Vi kommer ju Aldrig att veta om vi har hela sanningen eller inte så därför kanske det är smart att låta det tysta sig själv nu för Terjes del. Det stora just nu är ju att många misstänker att vi verkligen inte har hela sanningen och det är därför jag tror att mycket kommer att hänga på en skör tråd i framtiden för Terje.

Jag tror personligen att han hade tjänat på mer öppenhet vad gäller resultatet av sin "håller som bäst på att gå igenom arkivet" aktivitet och sina egna tankar ang stulna bilder. Efter en egen process där bilder deklareras och tankar sprids hade nog lugnat många

Det är stor skillnad på att många verkligen trott att hela sanningen var ute jämfört med att många verkligen tror att nu har sanningen kommit fram.

/Niclas,

Ps, !!! många har nog sett att Terje på sin blogg ger oss en chans att granska hans bilder, de bilder han väljer att lägga ut,, granska utifrån hans egen regi. Det där tror jag är ett stort misstag av Terje tyvärr. Jag tror att det inte tolkas på något annat sätt än att det är ett sätt att spänna bågen och slå tillbaka i ren frustration. Inte väl igenomtänkt. Tyvärr så går det ju också i ton med er/de som beskriver Terjes tidigare historier vad gäller krav på pengar för stulna bilder osv osv. Även om det inte ligger ngn sanning i dessa historier så har han nu tyvärr själv förstärk Den ytterst lite smickrande bilder av sig själv. Trist:(
 
Senast ändrad:
"Läs tråden" var ett utmärkt svar, men jag förtydligar:

Terje bör tala om huruvida han fuskat före sitt lodjursprojekt. Det finns massor med tveksamma bilder, exempelvis är bilden den svävande vargen som springer över isen i princip "bevisad". Det låter han konsekvent bli att kommentera. Flera bilder är tekniskt tveksamma, varför inte förklara hur han gjort och visa filen som det ser ut ur kameran.

Alla bilder TH har visat på sin blogg efter detta avslöjande är i princip en "kontring" på en bild som diskuterats flitigt. När tornseglaren som är perfekt fryst trots en slutartid på 1/15 eller liknande diskuteras, så lägger TH upp en bild på en tornseglare man inte behöver diskutera. När det kommer en uggla eller fladdermus i diskussionen, då gör han likadant. Han smyger omkring i sanningens tassemarker, men vägrar konsekvent att svara på sakfrågor. Han pratar om sanningen som ett relativt begrepp, att framtiden får utvisa om sanningen kommer fram osv. Patetiskt i mina ögon. Han vet EXAKT vilka bilder han fuskat med, så spit it out...

Helt rätt. Och det visar att han läser allt som skrivs också. Han kommer aldrig att göra rätt för sig. Utan finns det möjlighet där han tror att det går att komma undan upptäckt, så fortsätter han med sitt fusk
 
Du frågade först om vilka kort TH ska lägga på bordet. Där borde svaret bli ALLA, men sedan skrev du Vilka kort Tjänar Terje på att lägga upp? Svaret på det är förstås INGA.

TH löper en viss risk att dras inför rätta för brott mot upphovsrättslagen, och kanske också trolöshet mot huvudman (eller vad det kan tänkas rubriceras som att sälja falska bilder). I och med det är det förmodligen inte så smart att uttala sig i förväg på nätet.

Det beror ju på hur man ser på problemet och lögnerna/brotten. Ser man bara krasst ekonomiskt som du gör, så tjänat man givetvis ingenting på att lägga korten på bordet.
Men de flesta normala människor har ett samvete och vill inte behöva gå och titta sig om ryggen hela livet. Och nästan alla människor mår bättre om de kan lägga en hitsoria som denna bakom sig och börja om. Vill man inte lägga korten på bordet och erkänna så går inte det
 
Helt rätt. Och det visar att han läser allt som skrivs också. Han kommer aldrig att göra rätt för sig. Utan finns det möjlighet där han tror att det går att komma undan upptäckt, så fortsätter han med sitt fusk

Precis, fusk i Terjes ögon verkar vara sådant som är upptäckt. Allt är äkta tills motsatsen är bevisad...
 
Det har diskuterats mycket om den här diskussionens berättigande. En viktig anledning att fortsätta diskutera detta tycker jag är just att hindra att Terje lyckas med sitt mediamanipulerande att övertyga folk om att han är ett offer. Det är kanske synd om karln, men han har själv åstadkommit det.

När Terje står för sitt fusk och sina bildstölder kan vi glömma honom, men inte så länge han fortsätter låtsas som det "bara" rör sig om det så kallade lodjursprojektet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS