Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

oscarv

Avslutat medlemskap
Två annonser som är bluff:

http://www.blocket.se/varmland/Canon_24mm_1_4L_USM_36365597.htm

http://www.blocket.se/vasternorrland/Canon_85mm_1_2L_USM_II_36388980.htm

85an låg ute i början på veckan men då i Kalmar. Tittar man noga på bilderna för 24an och 85an så ser man att dom är snodda från samma person, men de ligger ute på två olika län.
Inget tyder på att detta är bluff så vitt jag kan se, förutom det låga priset. Utveckla gärna hur du menar.
 

matlep

Aktiv medlem
Inget tyder på att detta är bluff så vitt jag kan se, förutom det låga priset. Utveckla gärna hur du menar.
Som jag skrev. 85an låg ute i början på veckan med exakt samma bild men från Kalmar istället. Pratade med killen från Kalmar och han ville gärna ha förskottsbetalning och han sålde för att han skulle ut och resa osv.. Det räcker för mig.

Kollar man på bilden på 24an så ser man ju att en bilden är tagen på samma bord som 85an och man ser ju till och med 85an i bakgrunden. Inlagd från ett annat län. Det räcker också för mig. Solklara bluffar.
 

Cambo

Aktiv medlem
Som jag skrev. 85an låg ute i början på veckan med exakt samma bild men från Kalmar istället. Pratade med killen från Kalmar och han ville gärna ha förskottsbetalning och han sålde för att han skulle ut och resa osv.. Det räcker för mig.

Kollar man på bilden på 24an så ser man ju att en bilden är tagen på samma bord som 85an och man ser ju till och med 85an i bakgrunden. Inlagd från ett annat län. Det räcker också för mig. Solklara bluffar.
En klart skum gynnare. Bilderna är ju tagna på samma köksbord.Olika personer vill sälja och använder mycket liknande formuleringar. Anmäl annonsen.
 

Joakim.F

Aktiv medlem
Priset på 24mm var ju bra, men 12500 kr för ett 85/1,2 II? Låter inte så långt ifrån ett standardpris på begagnatmarknaden tycker jag.

Kusligt att de ger sig på mer professionella delar av fotografisk utrustning... De är riktigt fula som skriver att de gärna gör affär öga mot öga alternativt via Internetgirot, och sedan ändå lyckas få det till förskottsbetalning utan säkerhet!

Är det någon i sådana här ärenden som har hört något från Polisen eller fått något besked på senaste? Står det bara still eller?
 

Joakim.F

Aktiv medlem
Inte om det gällde fallet där åtalet lades ner. Det vill jag gärna förtränga ;)

Jag menar om det hänt något sedan dess.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Inte om det gällde fallet där åtalet lades ner. Det vill jag gärna förtränga ;)

Jag menar om det hänt något sedan dess.
Jag skall kort påminna dig:)

Aug/sep 2010 utsattes jag för ett bedrägeri på Blocket, vilket jag polisanmälde. I våras fick jag veta att Åklagaren valde att lägga ner ärendet, och utifrån de skäl Åklagaren hänvisade till så accepterade jag det och valde att inte överklaga.

Den åtalade dömdes för ett tag sedan för ett liknande bedrägeri där 76 personer/företag lurats. Brotten som personen åtalades för var totalt 7 stycken. Bedrägerisumman uppgick till ett antal 100 000 kronor. Dom i det målet kom för ett tag sedan. Påföljden för den åtalade blev skyddstillsyn. Detta är alltså samma person som blåst mig och flera andra, jag var dock inte Målsägare i detta åtal.

Domen kan beställas från Södertörns Tingsrätt. Jag har den i digitalt format och kan maila den till dig om du vill Joakim?
 

M7_21

Aktiv medlem
Läste i dagens DN om polisens statistik angående uppklarade brott. Tråkig läsning (mest för polisen kanske). Alltså, även om ett brott läggs ner räknas det som uppklarat... Men statistiken blir naturligt fin! Nu lovar polisen att ta tag i detta (igen).
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Telefonnumret på Följesedeln pekar mot Malmö (0705 ...) eller Strängnäs (0706 ....)
De två (Eller om det var tre) siffrorna efter sjuan talar om vilken operatör och typ av abonnemang man har vid start, sedan kan man ju numera behåla numret vid byte så det behöver inte stämma.
Mitt nummer 070-22XXXXX säger tex att det är Telia kontant, fast det var många år sedan jag hade Telia.

Användbar sökmotor:
http://www.pts.se/sv/Nyheter/Telefoni/2009/Vilken-operator-tillhor-numret--ny-tjanst-fran-PTS/
 
ANNONS