Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ErlandH

Aktiv medlem
Du kanske skulle kontrollerar dessa uppgifter själv.

"Familjeföretaget" http://www.denacode.se har 1 st anställda och omsätter 500 tkr. Verksamheten knyter varken till "webbdesign" eller "fotografering", enligt deras egen web-sida.
Förstår fortfarande inte vad det är du är ute och far efter. I praktiken alla medlemmar på Fotosidan är fotografer (utom kanske du?). Några är yrkesfotografer, de flesta inte.

Om du anser att det framgår på Denacodes webbsida att "verksamheten knyter varken till "webbdesign" ..." så måste du vara blind. Det står ju tydligt att de sysslar med "webdevelopment, software, design". Även i bolagsregistret framgår att det är just detta de sysslar med.
 

AFJ

Aktiv medlem
Du kanske skulle kontrollerar dessa uppgifter själv.

"Familjeföretaget" http://www.denacode.se har 1 st anställda och omsätter 500 tkr. Verksamheten knyter varken till "webbdesign" eller "fotografering", enligt deras egen web-sida.

Tro vad du vill, men jag anar en "naken kejsare"
Nu får du ge dig. Läs igenom vad som står på hemsidan du länkar till.

Om du har ett intresse i parternas i den här tvisten respektive verksamheter och ekonomi så föreslår jag att du går in på allabolag.se och kollar upp den andra parten i denna tvist. Hittar du något anmärkningsvärt?
 

Verk-man

Avslutat medlemskap
Förstår inte alls vad du är ute och far efter. "Hämnd"?!? .
Gällande "hämnd" - syftas på syftet i denna tråds skapande, tillsammans med andra trådar = hatkampanj. På flashback gick det för övrigt inte riktigt lika bra. Där fick TS bara "mothugg".

Det är väl inte bara BO som ska "granskas kritiskt", det är väl ytterst lämpligt att syna TS också.

- Varför är alla bilder nu borta på TS sida?
- Någon hittade "original-texterna" tidigare i tråden - TS texter var besvärande lika (kopierade från) en annan kattsida...
- TS skapade en annan tråd - bara för att attackera ombudet under "leverantörer" - Utan att utöver fakturan, ha någon "affärsrelation" - Ett tvivelaktigt handlande som torde hamna under plimsollmärket.

Alla konkreta frågor är i stort sett obesvarade, eller motsagda av TS själv, vid jämförelse av olika uttalanden, t ex gällande bildernas "ägande"...Verksamhet (som bedrivs).

Vem förutom TS själv, tjänar på TS handlande? - Knappast fotograferna, upphovsmän m fl,

Därav uttrycket "kejsaren...."
 

arp

Aktiv medlem
Tro vad du vill, men jag anar en "naken kejsare"
finns en till sida du missat om du klickar på mitt namn.. den kanske knyter ihop bilden lite bättre.
är du mer intresserad av mina hobbyprojekt så kan jag tipsa om söka på mitt namn på deviantART, där finns fler alster.. eller kanske du vill ha min facebook sida med?

bara för att man startar en tråd får man djupare granskning än en kändis här :)

som du redan fått berättat av david, så kan man vara rätt kritisk mot företag utan anstiftas för förtal, men håll dig i skinnet när du vänder dig till en privatperson.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
- TS skapade en annan tråd - bara för att attackera ombudet under "leverantörer" - Utan att utöver fakturan, ha någon "affärsrelation" - Ett tvivelaktigt handlande som torde hamna under plimsollmärket.
Fel - den generella diskussionen om företaget BO som började här bröts ut från denna tråd av moderatorn, eftersom det vart väl off topic för denna tråd.
 

arp

Aktiv medlem
sen tror jag man bäddar för kritik när man skickar ut såna här kravbrev. det lär inte komma som en överraskning för ST
 

AFJ

Aktiv medlem
Gällande "hämnd" - syftas på syftet i denna tråds skapande, tillsammans med andra trådar = hatkampanj.
Så du vill hämnas å Testes vägnar - det var ju hjälpsamt men jag är inte så säker på att han tycker det är så nödvändigt.

Om du läser trådarna så kommer du se att det inte handlar om någon hatkampanj. Det finns företrädare för båda sidor och i huvudsak har debatten varit saklig. Vore trevligt om vi kunde hålla den så.

God natt!

Anders
 

Verk-man

Avslutat medlemskap
Fel - den generella diskussionen om företaget BO som började här bröts ut från denna tråd av moderatorn, eftersom det vart väl off topic för denna tråd.
Det har jag missat och ingen har tillrättavisat detta tidigare.

isf är mitt uttalande olyckligt formulerat även om andemeningen i sättet kvarstår, dvs kritiken om att angripa ett ombud på grund av ett intrångskrav.
vilket trådnummer skedde utbrytningen på isf, vet du det?

Det brukar stå samt innehålla länk - och det har jag missat.
 

Verk-man

Avslutat medlemskap
isf är mitt uttalande olyckligt formulerat även om andemeningen i sättet kvarstår, dvs kritiken om att angripa ett ombud på grund av ett intrångskrav.
Kanske ska förekomma vidare mothugg och pajkastning om detta med att citera TS uttalande om "bluff-fakturor" i från Flashback - där det för övrigt inte gick lika bra att få medhåll...

Trådskaparen i från Flashback - inlägg nr 29 sa:
Nån ekonomisk vinning finns inte för BO att ta det till rätten, då dessa konstant ändrar priset till fickpengar, och avsaknaden av en aktiv motpart kan besvära BO rätt mycket..
min slutsats: samliga indrivningar från det här upplägget, är bara tänkt som bluff-fakturor som inte drivs vidare vid bestridan
Jag tror du har fel TS, det är nog ingen bluff. Det inser du nog själv om/när du får en stämning.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Verk-Man; är det här ditt företag?
http://acoab.se/

"Idag är upphovsrätt inte lätt! Läs mer om våra föreläsningar i samarbete med bildombudsmannen"

Dina kanske lite väl hårda ansträngningar att smutskasta TS ter sig plötsligt inte så förvånande. Skapade du ditt konto bara för att delta i den här debatten?

Jag har bara skummat tråden, ber om ursäkt om det här redan var påpekat.
 

yens

Aktiv medlem
Verk-Man; är det här ditt företag?
http://acoab.se/

"Idag är upphovsrätt inte lätt! Läs mer om våra föreläsningar i samarbete med bildombudsmannen"

Dina kanske lite väl hårda ansträngningar att smutskasta TS ter sig plötsligt inte så förvånande. Skapade du ditt konto bara för att delta i den här debatten?

Jag har bara skummat tråden, ber om ursäkt om det här redan var påpekat.
Verk-Man har konsekvent vägrat uttala sig om sitt förhållande till Bildombudsmannen. Däremot avkräver han TS på alla svar han vill ha... Verk-Man blev medlem på fotosidan i samband med den här storyn, vilket ju normalt inte ger "tyngd" i en forumdebatt direkt...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Gällande "hämnd" - syftas på syftet i denna tråds skapande, tillsammans med andra trådar = hatkampanj.

Det är väl inte bara BO som ska "granskas kritiskt", det är väl ytterst lämpligt att syna TS också.
Syftet med denna tråds skapande framgår utmärkt tydligt av trådens första inlägg: TS hade fått ett kravbrev på en helt orimlig summa och bad om "tips och hjälp om hur vi går vidare".

Jag har aldrig varit med om att en TS på Fotosidan "synats" hårdare än i den här tråden.

Dina inlägg påminner alltmer om ett klassiskt troll.
 

KGS

Aktiv medlem
...Hämnden är ljuv....lol
Grattis, där steg priset för tystnad till minst 25.000, ha ha... du jobbar uppenbarligen för "BO" men det här var synnerligen kontraproduktivt. Om jag vore Fredrik skulle jag ta det till gammelmedia nu...

Alla, både på FB och här är överens om att Fredrik gjort fel. De flesta tycker att det ska kosta något. Bara du tycker att 12.000 är en rimlig summa. Du svarade aldrig på min propå om fika ;-)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Alla, både på FB och här är överens om att Fredrik gjort fel. De flesta tycker att det ska kosta något. Bara du tycker att 12.000 är en rimlig summa.
Nja, det finns faktiskt andra som i den här tråden uttryckt att de "har svårt att hitta något felaktigt i det krav som du nu fått".
 

Anders Östberg

Guest
Om det nu är så att det är flera bilder plus också plagierad text, så börjar det se mer tungt ut med någon sympati faktiskt ...

Oavsett detta fallet så är principdiskussionen väldigt intressant, det är klart nödvändigt med vägledande domar. Om vi inte ska överge upphovsrätten så behövs i mitt tycke att det blir dyrare än nu med olovlig publicering, i synnerhet om det är företag som publicerar utan att betala. Privata bloggar och liknande kan man diskutera, men företag ska inte komma billigt undan, det är inte rätt på något sätt om dom gör det och samtidigt själva håller på sin egen copyright.
 

arneri

Avslutat medlemskap
Vi får väl invänta TS förklaring ifall han har siteägaren medgivande att kopiera texten. Nu handlar det ju inte om citat utan om hela stycken, beskrivning på samtliga kattmodeller på den sidan rakt upp o ner komplett med översättningsfel.
Smart hade väl i så fall att använda ursprungstexten som underlag för en egen berättelse.
Göran
Jag håller med om att TS är dålig på att ge ange källor när han tar bilder och text. Bland entusiastsajtägare brukar det vara okej att låna bilder och textstycken om källan anges och gärna med lite beröm. Även många småföretag ser positivt att de omnämns på entusiastsajter och att lite reklamtext och material lånas.

I TS fall ser jag inte varför detta skall vara betungande och belasta honom för det aktuella kravet. Den andra kattsajten har vad vi vet inte ställt några krav.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om det nu är så att det är flera bilder plus också plagierad text, så börjar det se mer tungt ut med någon sympati faktiskt ...

Oavsett detta fallet så är principdiskussionen väldigt intressant, det är klart nödvändigt med vägledande domar. Om vi inte ska överge upphovsrätten så behövs i mitt tycke att det blir dyrare än nu med olovlig publicering, i synnerhet om det är företag som publicerar utan att betala. Privata bloggar och liknande kan man diskutera, men företag ska inte komma billigt undan, det är inte rätt på något sätt om dom gör det och samtidigt själva håller på sin egen copyright.

Om jag förstod rätt menar TS att han har ett samarbete med den siten så att det skulle röra sig om otillåten kopiering av texten vet vi inte.

Själv hyser jag ingen sympati för någon dera part utan tycker precis som du och många andra att principen är intressant.

Att det skall kosta mer i ersättning än vad det kostat om man gjort rätt för sig från början är nog också de flesta överens om.

Det som många ifrågasätter är nivån på kravet i förhållande till tidigare liknande domar.

Dessutom så rör det sig här om en stock-bild som redan av upphovsrättsinnehavaren åsatts ett låg pris vilket sannolikt borde göra att denne har ännu svårare att visa på någon större ekonomisk skada.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS