Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

krukvaext

Aktiv medlem
Hela denna diskussionen uppstod nu eftersom de flesta, jag inkluderad, var oförstående hur man som "professionell naturfotograf" har dedikerat en hel karriär till valet av ett format som har fåtalet fördelar gentemot RAW. Han har väl tidigare påstått sig fota JPEG eftersom det efterliknar negativen mest - fel, det är råfilerna som kan jämställas som nutida negativ.

Du får fota i vilket läge du vill. Inte du som fotograf som avhandlas... :)
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Frågan uppstod för mig när jag läste Terjes blog där han talar om sina trollskogsbilder och att han inte var nöjd med vad han fick i kameran, utan började med multipla exponeringar och annan jox. Och att han fotade i jpg.
Nåså, tänkte jag, varför först kasta bort halva bilden i en jpgkomprimering och sedan sätta till en ny på toppen? Speciellt som det faktiskt inte är så förbaskat mycket jobb att själv konvertera en RAW till jpg. (Jämfört med att klistra in lodjur, tex.) Tom. en dator-illiterat person som jag kunde konvertera med Rawshooter. När den inte funkade med min nya kamera så gick jag över til jpg, men gudnåde vad det krävdes inställningar i kameran för vitbalanser osv - och så fick jag ändå gå och korrigera ytterligare i Photoshop, med mina tummen-mitt-i tangentbordet färdigheter innan jag blev nöjd. Så det blir nog RAW i framtiden.
Varför ska man lägga ner en massa pengar på fin utrustning och massor med pixlar - och sen spola halva bilden i dasset innan man ens sett den på LCDn?
Var och en gör precis som den vill, det handlar inte om hur folk väljer att göra, men det var Terjes logik jag inte kunde följa. (Inte ett nytt problem, iofs.)
 

enfotograf.se

Aktiv medlem
Intressant

Frågan uppstod för mig när jag läste Terjes blog där han talar om sina trollskogsbilder och att han inte var nöjd med vad han fick i kameran, utan började med multipla exponeringar och annan jox. Och att han fotade i jpg.
Nåså, tänkte jag, varför först kasta bort halva bilden i en jpgkomprimering och sedan sätta till en ny på toppen? Speciellt som det faktiskt inte är så förbaskat mycket jobb att själv konvertera en RAW till jpg. (Jämfört med att klistra in lodjur, tex.) Tom. en dator-illiterat person som jag kunde konvertera med Rawshooter. När den inte funkade med min nya kamera så gick jag över til jpg, men gudnåde vad det krävdes inställningar i kameran för vitbalanser osv - och så fick jag ändå gå och korrigera ytterligare i Photoshop, med mina tummen-mitt-i tangentbordet färdigheter innan jag blev nöjd. Så det blir nog RAW i framtiden.
Varför ska man lägga ner en massa pengar på fin utrustning och massor med pixlar - och sen spola halva bilden i dasset innan man ens sett den på LCDn?
Var och en gör precis som den vill, det handlar inte om hur folk väljer att göra, men det var Terjes logik jag inte kunde följa. (Inte ett nytt problem, iofs.)
Ok det var intressant.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Kanske påstod han sig fota JPEG eftersom det, enligt många, efterliknar dia mest.

Olle
Ja men det förutsätter jag iaf .. jag menar mig ha läst hans egna ord exakt så som du skriver. "efterliknar dia mest"..

Vi som fotat mycket dia (och alla andra analoga filmer) vet ju hur viktigt det var att välja film med de egenskaper som passade syftet med fotot. Olika färger och olika kornstrukturer,,

Det förutsatte att man utifrån sytet med bilden valde film kritiskt. Men eftersom valmöjligheterna inte var lika stora som de nu är i och med RAWfiler och justering i dator så blev man tvungen att acceptera de gränsbringande förutsättningar man då hade.

Jag tror att en så in-nött diafotograf som Terje (och många med honom) helt enkelt är vana med att acceptera sin tvingande situation. Att acceptera komprimering och ett till viss del mer "färdigt" resultat genom att fota i JPEG låter så inte så knasigt, tycker då jag.

Att säga att RAW är bästa motsvarigheten till ett negativ/diapositiv tycker jag är en sanning med modifikation. Jag inbillar mig att personer som inte fotograferat så mycket analogt har lättare för att godta den jämförelsen.

Även på den uteslutande analoga tiden så var det faktiskt rättså få fotografer som verkligen plaskade i mörkrummet. Och många av de som faktiskt plaskade i mörkrummen kopierade bilder/kopior och framkallade inte alltid filmerna själva.
Av de som ändå framkallade filmerna själva (nästan uteslutande negativ eftersom positiva och dia var mer komplicerat hemmavid..) så var det rättså få som gjorde annat än att de kontrollerade tempen, blandningen och tiden. Hur många exprementerade med olika agiteringsmodeller och Ansel Adams-inspirerade zoonmetoder? Rättså få, även om jag var en av dem på den tiden:)

Summa sumarum så är det ju endast de som verkligen tog kontroll över filmen ända från exponeringen till torkningen som verkligen gjorde det man då kunde för att erhålla mest möjlig manuell kontroll över den slutliga negativkvaliteten.

Idag å andra sidan ,, så är alla mer eller mindre (av entusiaster) Ansel Adams-entusiaster om vi ser till hur vi "framkallar" våra bilder utifrån RAW-filerna...

Den lättåtkomliga tekniken har alltså styrt oss till att ta mer kommando över hela processen. Spännande. Men då måste vi nog inse att det kan bli rättså vrickat att jämföra RAW-filen som så många jobbar med idag med det negativ som förr i tiden rättså sällan var under zoonmetodisk kontroll.

Säga vad man vill. Jag förstår alla tankar om att RAW skulle vara ett "original" jämfört med en JPEGfil,, men hela den här diskursens avsidesspår präglas av att man nästan helt har glömt hur det analoga fotograferandet såg ut och fungerade. Sorgligt på ett vis.

Jaja.

Jag tror nog att vi tjänar på att släppa det här spåret nu, då vi alla i plenum mellan raderna tycker att "låt nu Terje leva i sin JPEGvärld om han nu vill ha det så". Det är ju ändå inte riktigt där själva bedraget ligger. Oavsett RAW eller JPEG så hamnar inget Lodjur där det aldrig ha varit!

Det som är så obehagligt så här en tid efter inledningen av avslöjandet är tanken på hur det hade sett ut idag Om inget avslöjande hade ägt rum. Då hade det varit närmare boksläpp och andra awards med dessa bilder. Terje hade ju inte stansat själv på ett tag. Puhhhhhh
 

alf109

Aktiv medlem
Tror du på fullt allvar att allt annat han gjort är äkta :) Och att bara exakt de bilderna när han blivit överbevisad är de enda. Och att alla andra bilder mellan dem är äkta............
Fattar inte riktigt varför du angriper alla som skriver något om Terjes fusk ? Men så har Johan och du gjort hela tiden
Om du uppfattar det så har du nog läst mina inlägg med väldigt konstiga glasögon. Jag har aldrig hävdat "allt annat han gjort är äkta", men jag är ganska övertygad om att majoriteten av hans tusentals bilder inte är fejkade. Vidare har jag inte "angripit" någon som skrivit något om Terjes fusk, det jag hängt upp mig på en del är detta ältande som bedrivs av en handfull personer där man försöker förlöjliga eller misstänkliggöra i stort sett varje andetag TH tar. Jag har skrivit tidigare om du läser mina inlägg att TH är körd, det var han i samma ögonblick som den första fejken avslöjades. Men jag tycker att man, om man har någon empatisk förmåga, borde inse att det ligger en personlig tragedi bakom hela denna historia. Inte minst hans bloggande tyder väl på detta.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Ursäkta om jag låter tjatig, men om jag vill klistra in mårdhundar så ska jag, om jag förstått det riktigt, antingen fotografera i jpg, men riskerar då att avslöjas pga att olika delar av den slutliga bilden har olika komprimeringsgrader.
Eller så fotar jag i RAW, konverterar till TIFF, klipper och klistrar i lugn och ro och konverterar därefter rasket till jpg.
Är detta korrekt? Ser den senare varianten ut som en 'original-jpg', eller finns det fortfarande sätt att skilja ut det inklippta?
Men blir jag ombedd att visa mina originalfiler så säger jag förstås att jag alltid fotograferar i jpg.


(Parallellerna till svartvitt/dia i analogt fotograferande har f.ö. aldrig slagit mig, trots att jag började fotografera på stenåldern (1972) och har både framkallat, kopierat svartvitt av olika slag, kört med Kodachrome 25 och 64 och senare Velvior, osv. Digitalt är en annan värld, tycker jag, även om kameran har liknande basfunktioner och det digitala mörkrummet bl.a. innehåller 'pjattar' och 'efterbelysning'.)
 

krukvaext

Aktiv medlem
Det som är så obehagligt så här en tid efter inledningen av avslöjandet är tanken på hur det hade sett ut idag Om inget avslöjande hade ägt rum. Då hade det varit närmare boksläpp och andra awards med dessa bilder. Terje hade ju inte stansat själv på ett tag. Puhhhhhh
Som Stina skrev några sidor bakåt - TH ska känna sig lyckligt lottad att han blev avslöjad nu, och inte några månader senare då han troligtvis hade släppt sin lodjursbok samt haft sin utställning på Historiska... bland annat.
 

alf109

Aktiv medlem
Varför försvarar du allt han gjort. Exakt som Johan gjorde.
När de går ut och bloggar om sina skulder och företag så är det inte hans ensak längre. Och han kunde ju inte ens starta ett företag p.g.a. sina stora skulder utan fick göra det i sim frus namn. Allt han gör och gjort bygger på mygel och fusk
Jag har inte på något sätt försvarat hans fuskande, eller förvarat hans ekonomi, eller försvarat något annat. Däremot har jag opponerat mig mot den, som jag uppfattar det, smaklösa personförföljelse som bedrivs av ett fåtal i den här tråden. Och det är också ganska synonymt med reaktionerna i tråden, om man inte är beredd att delta i det fortsätta sparkandet på "mobboffret" vill man ha det till att man försvarar hans fuskande.
Innan ni nu skriver att han inte är något "mobboffer" och att han själv ställt till det för sig, så vill jag påpeka att även de som mobbas på skolgårdarna ofta anses som orsak till sitt eget elände av de som mobbar. Och ofta har de kanske också betett sig illa i ett eller annat avseende. Men ger det oss rätten att mobba? Om vi inte själva skall betraktas som lika "dåliga" eller sämre än de vi kritiserar gäller det att vara en smula saklig och ballanserad i sin kritik. Och den absoluta majoriteten i denna tråd har heller inte haft några problem med detta.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Jag har inte på något sätt försvarat hans fuskande, eller förvarat hans ekonomi, eller försvarat något annat. Däremot har jag opponerat mig mot den, som jag uppfattar det, smaklösa personförföljelse som bedrivs av ett fåtal i den här tråden. Och det är också ganska synonymt med reaktionerna i tråden, om man inte är beredd att delta i det fortsätta sparkandet på "mobboffret" vill man ha det till att man försvarar hans fuskande.
Innan ni nu skriver att han inte är något "mobboffer" och att han själv ställt till det för sig, så vill jag påpeka att även de som mobbas på skolgårdarna ofta anses som orsak till sitt eget elände av de som mobbar. Och ofta har de kanske också betett sig illa i ett eller annat avseende. Men ger det oss rätten att mobba? Om vi inte själva skall betraktas som lika "dåliga" eller sämre än de vi kritiserar gäller det att vara en smula saklig och ballanserad i sin kritik. Och den absoluta majoriteten i denna tråd har heller inte haft några problem med detta.
Det vore intressant om du kunde konkretisera alla dessa personförföljelse- och mobbpåståenden.
 

Star2

Avslutat medlemskap
Mycket bra artikel i Natur&Foto. Tänka sig, de har gjort research! Nåt för den lata svenska pressen att ta efter.

Fast Natur&Foto har ju själva blivit ganska blåsta så de behövde nog inte göra så mycket research. Senast efter en porträttintervju med T någon vecka innan avslöjandet och som inte kan användas.

Natur&Foto skriver om T:s "nätverk av lögner":

"- Jeg tror dessverre at Hellesø er ferdig som naturfotograf.
En slik handling ligger i personen selv, og kan ikke uten videre settes strek over.
Hellesøs reaksjoner og opptreden i etterkant av avsløringene bekrefter dette inntrykket.
Saken gjelder jo ikke bare bildemanipuler-ing, men også et utrolig nettverk av løgner og usannheter.
Han har fortalt en livsløgn og bygd hele sin identitet rundt den."


(citatet överfört till text med online-OCR, är bäst att tillägga)
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Jag har inte på något sätt försvarat hans fuskande, eller förvarat hans ekonomi, eller försvarat något annat. Däremot har jag opponerat mig mot den, som jag uppfattar det, smaklösa personförföljelse som bedrivs av ett fåtal i den här tråden. Och det är också ganska synonymt med reaktionerna i tråden, om man inte är beredd att delta i det fortsätta sparkandet på "mobboffret" vill man ha det till att man försvarar hans fuskande.
Innan ni nu skriver att han inte är något "mobboffer" och att han själv ställt till det för sig, så vill jag påpeka att även de som mobbas på skolgårdarna ofta anses som orsak till sitt eget elände av de som mobbar. Och ofta har de kanske också betett sig illa i ett eller annat avseende. Men ger det oss rätten att mobba? Om vi inte själva skall betraktas som lika "dåliga" eller sämre än de vi kritiserar gäller det att vara en smula saklig och ballanserad i sin kritik. Och den absoluta majoriteten i denna tråd har heller inte haft några problem med detta.
Ute på hal is igen ser jag Alf.

Det är fotofusk som diskuteras inte religion. :)
 

matti

Aktiv medlem
Natur&Foto skriver om T:s "nätverk av lögner":

"- Jeg tror dessverre at Hellesø er ferdig som naturfotograf.
En slik handling ligger i personen selv, og kan ikke uten videre settes strek over.
Hellesøs reaksjoner og opptreden i etterkant av avsløringene bekrefter dette inntrykket.
Saken gjelder jo ikke bare bildemanipuler-ing, men også et utrolig nettverk av løgner og usannheter.
Han har fortalt en livsløgn og bygd hele sin identitet rundt den."


(citatet överfört till text med online-OCR, är bäst att tillägga)
Ouch! The truth hurts!?
 
Senast ändrad:

alf109

Aktiv medlem
Det är lätt att slänga sig med ord man inte vet innebörden av. Det låter ju bra när man drar iväg "mobbing" eller "personförföljelse". Det är också lättast att skriva så, då slipper man tänka.
Jo jag förstår nog min Svenska ganska hyfsat.
Mobbning (även kränkande särbehandling) innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska trakasserier inom en social grupp.
Med personförföljelse menas bland mycket annat att man till exempel misskrediterar en person genom att antyda att sådant personen gjort eller sagt skulle grunda sig i beräkning och/eller mygel utan att ha något belägg för det. Eller när man använder sig av retoriska kullerbyttor och låter rena spekulationer ta formen av paralips, som din kritik mot mina språkkunskaper till exempel.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Jo jag förstår nog min Svenska ganska hyfsat.
Mobbning (även kränkande särbehandling) innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska trakasserier inom en social grupp.

Med personförföljelse menas bland mycket annat att man till exempel misskrediterar en person genom att antyda att sådant personen gjort eller sagt skulle grunda sig i beräkning och/eller mygel utan att ha något belägg för det. Eller när man använder sig av retoriska kullerbyttor och låter rena spekulationer ta formen av paralips, som din kritik mot mina språkkunskaper till exempel.

Om du nu skall skryta med dina språkkunskaper, sluta klipp & klistra rakt från t ex wikipedia det blir ganska tamt skrytunderlag..

Sen att hela denna text haltar ordentligt ser förhoppningsvis du också
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Apropå systematik. Det är svårt att vara systematisk när det gäller att granska THs förfalskningar och lögner, eftersom lögnerna spinner en lång och trasslig härva och förfalskningarna inte går att vaska fram systematiskt, då han sitter på sina originalfiler.
Annan systematik föreligger inte.

Resten av dina inlägg är inte värt att diskutera eftersom påståendena är allför befängda.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS